Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Barnevogn-hjelp!

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-01-14, 13:52   #1
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Spørsmål

Barnevogn-hjelp!

Kjære FP-ere

Jeg trenger hjelp! Vi burde vel snart begynne å interessere oss for barneutstyr, og da bl.a. barnevogn. Problemet er bare det at jeg føler det er så mange valg at jeg blir helt grøt i hjernen.

Så langt har jeg funnet ut at det finnes noe som heter duovogner og noe som heter kombivogner, men jeg aner ikke hva man burde ha. Noen sier det ene, andre sier det andre.

Og noen sverger til 3 hjul, andre sverger til 4. Selv er jeg kanskje litt skeptisk til 3 hjul, for jeg har en ide om at det kan bli ustabilt?

En lang stund trøstet jeg meg med at valgmulighetene våre nok ble redusert litt pga høydeforskjellen (han er 1,93, jeg er 1,67) mellom meg og mannen, og det faktum at vi trenger en vogn hvor man kan justere høyden på håndtak (og slikt? uten at jeg vet hva "slikt" er) slik at vi begge kan trille vogna. Men nå er det mange som sier at det har jo så godt som alle vogner.

Og så må jeg innrømme at jeg både er veldig glad i praktiske løsninger, samtidig som jeg også innerst inne har veldig lyst på en fin vogn (utseendemessig altså). Litt overfladisk må man vel kunne unne seg å være...?

Så... Hva slags erfaringer har dere? Hva mener du man må ha, og hva er bare bortkastet på en barnevogn? Alle tips og råd tas imot med takknemlighet. Skjønner jo at det kommer til å komme mange forskjellige råd, men bare for å høre litt hva andre tenker rundt dette. Kanskje det kan hjelpe oss litt på vei?

Gammel 17-01-14, 13:56   #2
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barnevogn-hjelp!

Du vil ha en Mountain Buggy, og ferdig med det.

Gammel 17-01-14, 14:01   #3
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, du vil ha en Bugaboo Buffalo. Ferdig snakka. Eller nei, om du helt seriøst vurderer å gjenta denne prosessen om et år eller to så vil du ha en Bugaboo Donkey.

Gammel 17-01-14, 14:01   #4
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Hvor skal du bruke vogna og hvordan?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-14, 14:03   #5
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bor du i by eller bygd?
Skal den bæres inn og ut av bil mye?

Det finnes veldig mange fine vogner nå. Jeg har jo ikke kjøpt vogn siden 2005 altså men dog.

Når har du termin?

Gammel 17-01-14, 14:03   #6
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå hadde det stått om Stokke Xplory eller Bugaboo Buffalo for min del.

Gammel 17-01-14, 14:05   #7
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Tøys, ikke hør på sånn "du vil ha". Det kommer an på hvor du bor, hva slags underlag du skal trille på, om vogna kan trilles inn i gang, må settes ute, må slås sammen når den ikke er i bruk, om du skal frakte den i bil, om du får store eller små barn (kanskje ikke lett å spå med første, men) og mest av alt hva du liker og vil trives med. Umulig å råde andre, du må bare finne ut hva som er viktig for deg, og så leite opp info eller spørre om hva andre med samme utgangspunkt liker.

Til mitt bruk har jeg landa på to vogner: Emmaljunga Edge Duo til trilleturer, siden jeg triller på grus og i skog og vil ha noe robust som er bra å trille med stor bag. Ungene mine har ligget på 90-percentilen og har brukt baggen til åtte måneder, og vogna trilles rett inn i vindfanget og står fast der. I tillegg har vi trille med adaptere til bilsete fast i bilen, så vi slipper stor bagvogn til ærend. Bagvogn kun til ukehandling og kjøpesenterturer en gang eller to i måneden. Denne gangen blir det BJ City Mini GT med bag og bilstoladaptere, til tross for at jeg ikke liker trehjulinger.

Gammel 17-01-14, 14:05   #8
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Hvorfor Bugaboo:

-- kul
--mange fargemuligheter, lett å bytte underveis også
-- svingbare forhjul som kan låses
-- ekstremt lett å trille både i skogen og i byen
-- dypvogn og sportsvogn
-- sportsvogn: barnet kan sitte mot deg eller fra deg, lett å bytte
-- sportsvogn: ekstremt enkelt å flytte fra liggende til sittende stilling. to sittestillinger. liggestillingen er komfortabel ift soving.
-- store bag-deler på nyfødtdelen, kan brukes lenge
-- Buffalo har lufthjul på alle fire hjul. Cameleon har kun lufthjul bak, men man kan kjøpe vinter hjul(=lufthjul) foran som tilleggsutstyr
-- enkeltpenkelt å skifte fra kort trillesjåfør til lang tillesjåfør ved å forlenge håndtaket
-- lett i vekt
-- god kallesje
-- stor handlekurv
--kul
--god å trille
--kul
--veldig god å trille
-- kan feste maxicosi adaptere på understellet og bruke bilsete på den, veldig praktisk

Jeg er ikke ekstremt glad i vogna i dyp nysnø. Jeg har tvillingversjonen. Ellers er den perfekt.

Gammel 17-01-14, 14:19   #9
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hatt emmaljunga duo edge og OTH
Førstnevnte valgte jeg fordi jeg ville ha en stødig vogn som vi kunne bruke hele vognperioden. Den er veldig god å trille som bagvogn, men elendig som sportsvogn (noe skjer med tyngdepunktet). Den er tung og dermed pes å få inn og ut av bil. (vi hadde da volvo v40 og det var noe å bli aggressiv av...) - vi byttet den til OTH da storebror var 2 år. Med lillebror bar jeg han i sjal eller hadde han i OTH hele tiden. Elsket den, men det er litt pes å ikke kunne ha barnet mot deg.

Har jeg skulle hatt vogn i dag, så har jeg nok valgt bugaboo.

Gammel 17-01-14, 14:20   #10
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Hvor skal du bruke vogna og hvordan?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Bor du i by eller bygd?
Skal den bæres inn og ut av bil mye?

Når har du termin?

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Tøys, ikke hør på sånn "du vil ha". Det kommer an på hvor du bor, hva slags underlag du skal trille på, om vogna kan trilles inn i gang, må settes ute, må slås sammen når den ikke er i bruk, om du skal frakte den i bil, om du får store eller små barn (kanskje ikke lett å spå med første, men) og mest av alt hva du liker og vil trives med. Umulig å råde andre, du må bare finne ut hva som er viktig for deg, og så leite opp info eller spørre om hva andre med samme utgangspunkt liker.

Jeg skjønte nok at jeg hadde glemt noen opplysninger ja...
Vi bor i Oslo og jeg kommer nok til å bruke den mye i nærområdet mitt, som ikke er sånn veldig sentrumsnært, men hvis jeg skal trille tur til butikken for eksempel vil jeg måtte jeg gå både på asfaltert og gruslagt vei, opp og ned av fortau, over trikkeskinner og litt slikt.

Jeg er ikke veldig friluftskvinne må jeg innrømme, og er ingen storforbruker av Oslomarka (selv om jeg skulle ønske jeg var det). Likevel ser jeg for meg at det absolutt kan være aktuelt å dra på tur i lysløypene (altså grusveiene) i Oslomarka i permisjonstiden. Litt trim må man jo få seg. I tillegg blir det nok noen turer i den nye "Ekebergparken" med Ringnes sine omstridte kvinner, siden dette må sies å være i nærområdet mitt.

Jeg har ikke lappen selv, men ser likevel for meg at det nok blir aktuelt å ha den inn ut av bil innimellom likevel.

Har termin 15. april, så da er det jo mer vår og sommer som er i eming og snø er i alle fall ikke en issue på en stund.

Gammel 17-01-14, 14:23   #11
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Når har du termin? Mine babyer har brukt bag til de har vært rundt 9 mnd, men dette er ikke normalen da (mine har vært både små og premature). Dersom du regner med at babyen bruker bag til den er 6-7 måneder har du nok sikret deg ganske greit. Og da er neste skritt å finne ut om det blir behov for tykk vognpose i løpet av denne tiden. Dersom det er tilfellet hadde jeg valgt en vogn med stor (lang) bagdel. Det hadde jeg nok uansett om jeg hadde hatt en så lang mann siden babyen kanskje blir lang i løpet av de første månedene.

Deretter hadde jeg vurdert om jeg måtte hatt lufthjul (altså hvor du kommer til å gå mest). Dersom du liker å gå lange turer på gruslagt vei eller på annet, humpete underlag hadde jeg valgt lufthjul. Jeg har hatt babyer i vogn både med og uten lufthjul, og foretrekker helt klart det første fordi det føles som om babyen og hodet rister vel mye på grus uten lufthjul (især om man løper med vogna).

Vogn uten svingbart/svingbare fremhjul kan bli tung å manøvrere, men dersom man løper mye i terreng og tenker å gjøre det samme med vogna vil man gjerne ha en med fast fremhjul. De fleste med svingbare har en låsefunksjon, men man får ikke nødvendigvis en løpevogn av den grunn.

Jeg foretrekker 4-hjuling fremfor 3-hjuling, men bruker mest 3-hjulingen denne gangen fordi den vogna har lufthjul og håndbrems. For meg med til tider veldig plagsom bekkenproblematikk er håndbrems et stort pluss, og var et stort savn da jeg ikke hadde det på mellomstes vogn.

Det kan være lurt å bestemme seg for om man er komfortabel med åpen kalesje, eller om man foretrekker en mer lukket kalesje (for å beskytte mot sol, vind, osv). Det finnes kalesjeforlengere som kan klipses på de fleste(?) vogner, men det blir ikke nødvendigvis så mye lunere av den grunn.

Dersom man skal mye inn og ut av bilen/hus med trapp med vogna, og ikke ønsker å bruke en mindre trille å ha fast i bilen (noe jeg absolutt anbefaler da man ofte enkelt kan sette bilstolen på disse), må man gjerne vektlegge hvor lett det er å slå opp/legge sammen vogna. Og dersom man f eks har hundebur eller flere vogner/sykler i bilen bør man gjerne velge en vogn som blir liten sammenlagt.

Noen velger seg en stor og romslig bagvogn (eks Brio, Emmaljunga) for så å bytte ut denne med en nettere når babyen går over i sportsvogn. Disse overnevnte vognene er gjerne både tunge og tungvinte å dra meg seg i bil.

Ellers finnes jo duo-vogner med forholdsvis romslige/lange bager, eks Brio Go, TFK Joggster Twist (med Cabriofix eller Multi-X bag). Vet ikke hvordan MB er i bagstørrelse nå, men den var i alle fall noe mindre før. Det finnes sikkert andre vogner som også har forholdsvis stor bag.

Så bør man jo tenke gjennom om man ønsker å ha ungen vendt mot seg når denne går over til sportsdel dersom man skal ha samme vogna over en lengre periode. Det kan bli litt rart å flytte babyen fra en lun bag over i en romslig sportsdel vendt fra seg om dette gjøres i de kalde/vindfulle månedene, men her må man jo se på vogna og utformingen, og evt beskyttelsestrekk (stormtrekk, regntrekk, fottrekk, osv).

Om man planlegger å handle en del er det fordel med handlenett som er lett å komme til og/eller rommer en del. Her er TFK elendig, mens Brio Go har god plass og lett tilgjengelighet.

Ryggjustering kan være et viktig moment for flere, og her finnes det glidelåstyper og seler som strammes (sistnevnte er enklest).

Jeg hadde vektlagt stoffet på vogna (er det et som tiltrekker seg støv og smuss eller et som er lett å impregnere/holde rent - gjerne spesielt på sportsdelen) og spurt etter hvor slarkete vogna blir etter hvert (f eks om kalesjen har en tendens til å ikke forbli stram eller den begynner å knirke/kneppe i leddene etter hvert (vet at Bassonvognene knirket noe grusomt før i alle fall).

De vognene jeg liker er TFK Joggster Twist (supergod med stor bag, god håndbrems, relativt lun, god sportsdel og gode lufthjul, men ulempen er glidelåsjustering, dårlig tilgang på handlekurven under, noe ustødig pga 3 hjul og at du må ha sportsdelen vendt fra deg, men her kan man kjøpe Multi-X bagen og ha barnet vendt mot deg en god periode) og Brio Go (absolutt verdt å ta en kikk på selv om den er stygg av utseende fordi den er lett å slå sammen, tar liten plass sammenlagt, har stor og god bag, kan ha barnet vendt mot deg i sportsdelen, veldig god og lett tilgjengelig handlekurv under, men ulempene er at det ikke er lufthjul (men det tror jeg det finnes nå), ikke håndbrems, stoffet trekker til seg smuss og kalesjen blir fort ustram i tillegg til at jeg syns den er noe snau i fotbrettet etter hvert som barnet blir større og skal sove utstrakt i vogn).

Hadde absolutt tatt en titt på Babyjogger City Elite da denne har mange av de samme gode egenskapene som de overnevnte, men i tillegg en god og lun kalesje.

Jeg har vurdert å kjøpe en Emmaljunga Edge Duo denne gangen fordi jeg ønsket en stabil, romslig bagvogn med god trillekomfort på tur, og blir fristet hver gang jeg ser venninna mi sin (og hører søstera mi snakke om den hun har kjøpt til babyen i magen). Kikket litt på den forrige gang jeg var gravid, men da hadde vi i tillegg en tvillingvogn i bruk så vi måtte ha en vogn som ble liten sammenlagt. Skulle jeg hatt flere barn hadde jeg nok kjøpt enten denne eller Brio sin (men føler den er litt mindre) og så hatt en ny når sportsvognperioden startet, men det er jo fordi vi liker å gå mye turer. Det er jo ikke en vogn man gjerne drar meg seg inn og ut av bilen hver dag med like lett sinn

Jeg har ikke sansen for Bugaboo sine vogner, og har heller ingen erfaring med dem annet enn det jeg har hørt hos venninner, men det som kan være verdt å vite for deg er at bag-/sportsdelen er plassert ganske lavt på vogna, så jeg kan ikke uttale meg noe særlig om disse.

Lykke til i vognjakten! Anbefaler dere å gå i butikken og kjenne på vognene, trille dem litt og legge dem sammen. Husk at det gjerne er noen ukers leveringstid på vognene så ikke vent for lenge

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-14, 14:27   #12
2ne
Superaktiv

2ne sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Østlandet
2ne har et hav av muligheter foran seg
Standard

Bri Go Next med countrywheels, definitivt

Har prøvd det meste og finner stort sett alltid en "feil eller mangel" ved vogner. Men denne vognen har så og si ALT!

Gammel 17-01-14, 14:35   #13
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville kikket på vogn med fire hjul, og alle må være med luft. Kan se på de med svingehjul foran, men de må kunne låses.

Passelig stor bag er et must, men din vokser antageligvis ut av bagen før vinteren igjen at jeg ville også passet på at sportsvogndelen er lun og god til 8-9-10månedingen til vinteren igjen.

Min erfaring etter tre permisjonstider gjennom vinteren er at de sjelden måker fortauene før langt utpå dagen om de i det hele tatt rekker det. Da må du ha en vogn med god klaring og gode kjøreegenskaper.

Jeg har vært fornøyd med Easywalker QTRO (4 lufthjul, to svingbare som kan låses fremme, god størrelse på babybagen, stor og god sportsdel uten å bli for ruvende), Babyjogger City Elite (3-hjuling, utrolig god å trille, liten babybag) og Brio Happy (fire faste lufthjul, perfekt til det første året, sportsvogndelen blir litt høy etterhvert som ungene blir større).

Og håndtaket er viktig å se på. Jeg ville valgt kneleddshåndtak mtp høydeforskjellen mellom dere (sånn som vipper når man trykker inn to knapper) og ikke teleskophåndtak.

Vekt er også et poeng, de som veier over 16 kg med hjul og bag/sportsdel hadde jeg ikke giddet.

hvordan sportsdelen ser ut og er er også et poeng. Jeg personlig synes buggaboo har en upraktisk sportsdel som gir lite rom for vognpose etc.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-14, 15:23   #14
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Brio Go Og Next som kommer (har kommet?) har jo fått med seg enda fiffigere løsninger.

Ser vi har ganske så sammenfallende behov i en vogn utifra bruk, og Brio Go har innfridd så til de grader for vår del. Jeg trodde ikke det fantes en vogn som kunne innfri, men den har gjort det. Utrolig nett og hending. Gode kjøreegenskaper. Høy og romslig bagdel (poden brukte den til han var 10 mnd). Pent design. Freshe farger. Lette deler, så lett å løfte, snu kjøreretning, inn og ut på buss, bane, trikk, tog.
Vi hadde også MaxiCosi adapter til vognen slik at vi kunne klikke på bilsetet. Genialt når vi har en 100 m fra garsjen og hjem.

Sjekk Brio Go ut i denne videoen:

(Kilde: youtube.com)

Gammel 17-01-14, 18:38   #15
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Du vil ha 2 stk. En Mountain Buggy og en Bugaboo. Om du bare skal ha en så er Mountain buggy et utrolig godt valg.

Sånn på siden så kan du også se på Brio GO. Den er utrolig deilig å trille.

Gammel 17-01-14, 18:48   #16
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Personlig er mine kriterier dette etter 4 barn:
-lufthjul. Jeg synes ikke det er behagelig å kjøre med andre hjul, fordi det rister og er vanskelig å kjøre på grus/snø med
-svingbare forhjul. Allermest praktisk på shoppingsentre Ut og inn av butikker, kafeer, smale dører og ganger= mye lettere med svingbare
-enkelt og greit å slå sammen + få inn i bil
-enkelt å komme til kurv under
-enkelt å justere ryggen, og helst full eller tilnærmet full liggestilling på sportsvogn
-bagen trenger ikke være større enn at den passer opp til 6-7 måneder
-bagen må være mot meg
-sportsvognsdel må være vendbar
-klikkregulert håndtak, ikke teleskop (jeg har også høy mann)
-barnet må ligge/sitte relativt høyt -jeg synes mange vogner er altfor lave (særlig for den høye mannen)
-fordel om understellet kan brukes sammen med bilsetet, men ikke et must
-lun nok vogn til soving ute om vinteren også uten bag

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-14, 19:03   #17
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Så masse bra svar! Tusen takk, alle sammen! Her er det mye å undersøke videre, og masse bra tips om ting vi må tenke på. Veldig greit å få en liten dytt i riktig retning her.

Jeg har for eksempel kommet på nå at det nye huset vårt er litt upraktisk ift å ta vogna inn. Bare trapper opp til absolutt alle inngangsdører. Dette må tenkes på ja. Kan sånne vogner stå lenge ute i regnvær tro? Kanskje vi må rydde plass i redskapsboden for oppbevaring når knøttet ikke sover i den ute?

Kjenner jeg liker de der presentasjonsvideoene av vognene. Kjekt å få funksjonene presentert sånn.

Og når jeg drev å googlet etter vogner så kom jeg over denne stelleveska:
http://www.babyshop.no/barnevogner/s...eske-elizabeth
(Får ikke til å legge ut bilde, så ble en link i stedet.)
Fikk VELDIG lyst på den ja... Men det var dyrt jah!

Gammel 17-01-14, 19:06   #18
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Problemet med den stelleveska er jo at Mannen nok vil NEKTE å gå rundt med den på vogna når han har pappaperm. Mistenker jeg.

Gammel 17-01-14, 19:11   #19
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Standard

Man trenger ikke stelleveske, altså. Selv ikke til tvillinger.

Vi har en messengerbag fra Bjørn Borg, kjøpt i vanlig veskebutikk og mannegodkjent. Den er gulle god.

Gammel 17-01-14, 19:18   #20
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Man trenger ikke stelleveske, altså. Selv ikke til tvillinger.

Vi har en messengerbag fra Bjørn Borg, kjøpt i vanlig veskebutikk og mannegodkjent. Den er gulle god.

Jau. Det er jo det jeg også har tenkt. Har jo konkludert med, etter å ha pakket opp en del esker fra før vi flyttet inn i forrige leilighet, at vi har en masse vesker (også ala messengerbags) som vil passe utmerket til formålet. Men den der Elizabeth-veska var jo veldig fin da. Men alt for dyr til at jeg noen sinne kommer til å gidde å bruke penger på den. For å si det mildt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:46.