Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Et møte - møtet

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-14, 12:31   #1
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Et møte - møtet

Er det jeg som er gammeldags eller er det min omverden som er gal?

Daglig ser jeg det referert til "møte" når det faktisk er et bestemt møte vi sikter til, i mitt hode burde dette altså vært kalt møtet.

Konkrete eksempler: hva er prosessen i møte - og videre behandling. Dette skal diskuteres i direktørmøte.

Vi er alle enige om at det mangler en -t og at dette ikke går an, ja?

Gammel 23-01-14, 12:32   #2
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et møte- møtet

Jeg er enig med deg. Den siste kan kanskje være riktig, hvis man ikke henviser til et spesifikt direktørmøte, men til fenomenet direktørmøte. Som i at dette skal diskuteres i ett eller annet direktørmøte, en eller annen gang.

Gammel 23-01-14, 12:33   #3
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et møte- møtet

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Konkrete eksempler: hva er prosessen i møte - og videre behandling. Dette skal diskuteres i direktørmøte.

Vi er alle enige om at det mangler en -t og at dette ikke går an, ja?

Og i alle fall det første eksempelet ditt (enig med Adrienne, ser jeg).

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-14, 12:34   #4
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et møte - møtet

Det er verden som er gal. Jeg har sett det samme.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-14, 12:34   #5
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Klart det skal være møtet, ikke møte, i det tilfellet. Jeg ser også ofte det samme.

Gammel 23-01-14, 12:41   #6
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Det er da grådig irriterende, er det ikke? For å ta dette direktørmøte-møtet, da. Om det beskrives at en sak skal behandles i direktørmøte, så er det faktisk berammet til en bestemt dag, ergo det direktørmøtet der også, uten tvil.

Gammel 23-01-14, 12:42   #7
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 41
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Til og med jeg - som ikke har peiling, reagerer på dette.

Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-14, 12:43   #8
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er da grådig irriterende, er det ikke? For å ta dette direktørmøte-møtet, da. Om det beskrives at en sak skal behandles i direktørmøte, så er det faktisk berammet til en bestemt dag, ergo det direktørmøtet der også, uten tvil.

Er det berammet så er det direktørmøtet, ja.

Gammel 23-01-14, 13:14   #9
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at dette er nok et eksempel på forfall i skriftspråket. På linje med særskriving og bruk av apostrof i genitiv.

Kan noen kunne kalle dette utvikling?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-14, 13:15   #10
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Takk, vi er flere!

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-14, 13:28   #11
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Konkrete eksempler: hva er prosessen i møtet - og videre behandling. Dette skal diskuteres i direktørmøte/møtet.

Første skal åpenbart være møtet. Det andre kan være begge deler, ut fra om det er ett bestemt direktørmøte eller vilkårlig.

Gammel 23-01-14, 13:32   #12
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forfall. Definitivt.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-14, 13:32   #13
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Dette er dessverre en generell trend som jeg ser enormt mye av i elevbesvarelser. De klarer ikke å skille mellom bestemt og ubestemt form av intetkjønnsord fordi t-en i bestemt form er stum muntlig - i hvert fall i dialekten her. (Hvis den ikke er stum i en gitt dialekt vet jeg sannelig ikke hvorfor den blir borte skriftlig.)

Gammel 23-01-14, 13:40   #14
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg tenker at dette er nok et eksempel på forfall i skriftspråket. På linje med særskriving og bruk av apostrof i genitiv.

Kan noen kunne kalle dette utvikling?

Det kan man sikkert kunne.

Enig i at det er forfall. Dislike!

Gammel 23-01-14, 13:42   #15
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Dette er dessverre en generell trend som jeg ser enormt mye av i elevbesvarelser. De klarer ikke å skille mellom bestemt og ubestemt form av intetkjønnsord fordi t-en i bestemt form er stum muntlig - i hvert fall i dialekten her. (Hvis den ikke er stum i en gitt dialekt vet jeg sannelig ikke hvorfor den blir borte skriftlig.)

Ja, jeg tror den er stum over hele landet. Kan ikke huske å ha hørt noen andre enn Carl I. Hagen uttale den t-en.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-14, 13:56   #16
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Verden er gal!

Jeg uttaler heller ikke den stumme t-en, men jeg får en annen uttale. Nå har jeg ikke peiling på de faglige termene her, men et møte uttales med lang ø, møtet med litt kortere ø-lyd og en liten sprett på t-en etter ø.

Gammel 23-01-14, 14:00   #17
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror enkelte intetkjønnsord på -e (det er jo ingen problemer med dem som ender på konsonant, sånn som hus, dyr osv.) er mer utsatte enn andre, og det er nok de som ganske ofte forekommer i ubestemt form uten ubestemt artikkel, sånn generelt. "Han skal på møte", og "han sitter i møte" er jo helt normalt. (Hvilke ord som forekommer i ubestemt form uten ubestemt artikkel er for øvrig kjempesuperspennende! )

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-14, 14:01   #18
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Jeg uttaler heller ikke den stumme t-en, men jeg får en annen uttale. Nå har jeg ikke peiling på de faglige termene her, men et møte uttales med lang ø, møtet med litt kortere ø-lyd og en liten sprett på t-en etter ø.

Hvilken dialekt snakker vi om her?

Gammel 23-01-14, 14:32   #19
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Jeg uttaler også møte og møtet forskjellig. Ø-en er lengre i møte, ordet "hopper" litt mer når jeg sier møtet.

Gammel 23-01-14, 14:35   #20
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Nå begynte jeg å stille meg veldig spørrende til min egen hypotese om at noen intetkjønnsord på -e oftere dropper t-en pga. mye artikkelløs bruk. Sitter på fingrene for å ikke hente et datasett.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:33.