Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan vaske flisgulv?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-14, 22:43   #1
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Spørsmål

Hvordan vaske flisgulv?

Vi har lekkert blankt flisgulv på vårt nye bad. Vi har fliser andre steder i huset også, men grove og matte.
Trøbbelet kommer når jeg skal vaske på badet. Tok moppen i dag, kun få dråper såpe (Ajax) i vannet. Allikevel ble gulvet så rart etterpå, som ei hinne av såpe. Vasket med rent vann, men får det ikke bort. Blir stygge merker når vi tråkker inn. Vasket enda en gang med rent vann, og dro over med tørrmopp for å få opp fuktighet. Like ille ble det. Guttungen har vasket de siste ukene, det har ikke blitt sånn etter hans vask, tror han vasket med grønnsåpe.
Tips?

Gammel 24-01-14, 22:57   #2
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan vaske flisgulv?

Det holder sikkert med kun fuktig mikrofibermopp? Vi har benkeplate i blank og svart stein, der fungerer Nylonvask godt. Men, moppen/tua MÅ være skikkelig rein.

Gammel 24-01-14, 22:57   #3
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

På badet kan du forresten spyle med dusjen

Gammel 24-01-14, 23:00   #4
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sliter med det samme på badet vårt. Vasker og vasker, men flisene får denne matte hinnen. Jeg har forsøkt alt, hvor grønnsåpe går av med seieren for verst, og så langt har litt salmiakk i vannet gitt best resultat.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 23:41   #5
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prøv med kaldt vann og lite vann på kluten.

Gammel 25-01-14, 00:23   #6
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Zalo har fjernet et slikt belegg på mine gulv. En liten dråpe i kaldt vann.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-14, 00:59   #7
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Vaske over med salmiakk og zalo for å få vekk grønnsåpa? Og si til alle i husstanden at de må bruke syntetiske vaskemidler (zalo, ajax og liknende) på flisene.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-14, 08:03   #8
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har hørt at man ikke skal bruke grønnsåpe på flisgulv. Jeg bruker litt zalo. Vi har hatt problemer med vårt gulv, det endte opp med at jeg måtte bruke noe form for syrevask for å fjerne belegget. Da var det slik at det aldri ble pent, flekker satt seg på en måte.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-14, 08:11   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det er en grunn til at jeg ikke ønsker meg fliser på badet.

Har hatt et bad med hvite, blanke fliser på vegger og gulv en gang. Jeg fikk det aldri rent og pent, synes jeg (spyle med dusjen var en mye brukt løsning ja, den mest effektive egentlig)

Jeg har ingen ønsker om det igjen.

Vi hadde mellommørke, matte fliser med sjatteringer på det neste badet, det var langt lettere å holde presentabelt/mer tilgivende. Noe slikt kunne jeg godtatt på neste, men har absolutt ikke problem med at badet her i huset har belegg. Det badet skal dog pusses opp, og hva det blir da er ikke sikkert. Men ikke noe blankt flisgulv i alle fall.

Gammel 25-01-14, 09:41   #10
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Mistenker at det er grønnsåpa storebror har vasket med som er synderen. Får prøve med bittelitt salmiakk +zalo.

Gammel 25-01-14, 11:25   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Grønnsåpe er nok ikke det lureste nei, så den må du nok kjempe bort, ja.

Gammel 25-01-14, 13:06   #12
Frk_Fryd
i tåka

Frk_Fryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Salmiakk og mikrofiberklut holder flisene våre blanke. En liten stund...

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-14, 14:12   #13
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Det er egentlig kun vann med salmiakk eller eddik som gir filmfrie overflater, eventuelt bare vann. Det skal ikke gjøre noe at man bruker ajax, zalo eller grønnsåpe, men det kan gi overflatefilm etter en tid. Selv syns jeg godt oppvridde mikrofiberkluter gir bra resultat, også bare med vann. Der det renner såpe, balsam og shampoo hver dag må jeg ha noe i tillegg til mikrofiber og vann for å få det helt rent.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:08.