|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
På Hamar og i LillehammerMannen mente at jeg hadde helt feil når jeg sa at jeg mente at det heter på Hamar og i Lillehammer. Han bruker aldri på før en by/tettsted. Sist redigert av Pelen : 02-03-14 kl 22:14. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: På Hamar og i LillehammerJeg er født på Hamar. PÅ.
|
|
|
#3 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: På Hamar og i LillehammerJeg bruker stort sett i når det gjelder byer, og på når det gjelder tettsteder. Også bruke jeg i når jeg bruker kommunenavnet. F.eks så sier i Andøy kommune, og på Andenes som er det største tettstedet.
|
|
|
|
#4 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: På Hamar og i LillehammerSpørsmål
|
|
|
|
#5 |
|
Ute på tur
|
Sv: På Hamar og i LillehammerJeg tror at på ofte blir brukt om øyer... Men med noen variasjoner, for jeg har hørt på om flere plasser enn Hamar, f.eks Jessheim, og det er ikke en øy.
|
|
|
#6 |
|
|
Sv: På Hamar og i LillehammerDette brukte vi en hel forelesning på å diskutere, og det finnes ingen regler, men er noe man "hører". Du kan like gjerne si i Lillehammer som på Lillehammer, men i Hamar tror jeg ingen sier.
|
|
|
|
#7 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: På Hamar og i Lillehammer
|
|
|
|
#9 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: På Hamar og i LillehammerDenne forklaringen er god. Det er tradisjon som avgjør, men hvis du er i tvil, så bruk i. Det er forresten mange som sier i Hamar.
|
|
|
#10 |
|
Semiaktiv
|
|
|
#11 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Sv: På Hamar og i LillehammerJeg lurer litt på om "på"-bruken gradvis er i ferd med å forsvinne? Min mormor og andre slektninger i hennes generasjon sa for eksempel alltid "på Horten", til tross for at det alltid har vært en by. Jeg sier i. Før ville jeg alltid ha sagt "på Ski", nå sier jeg konsekvent "i", selv om det er et tettsted. Jeg er vokst opp med på Hamar og på Lillehammer, men det samme skjer. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: På Hamar og i LillehammerTradisjonen avgjør, ja. Ikke noe godt svar til deg, stakkars Pelen, men du må rett og slett si det folka som hører til på stedet sier. På Hamar er helt kurant å si. Jeg ville ha sagt at jeg er i Lillehammer, men kunne også fint sagt at noen bodde PÅ Lillehammer. De heter dessuten i Trysil, ikke på, selv om det heter på Rena, på Koppang og på Geilo og på Gol.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Dig for victory!
|
Sv: På Hamar og i LillehammerJeg bor på et sted med et sånt på-substantiv i navnet, men det er flere og flere som sier i. Jeg gremmes.
|
|
|
|
#15 |
|
Semiaktiv
Sv: På Hamar og i LillehammerI Gudbrandsdalen virker det nesten som om det heter "på" i hoveddalen, og "i" i sidedalene. På Ringebu, på Kvam, på Vinstra, på Otta, på Dombås, i Skåbu, i Heidal, i Vågå, i Lom, i Skjåk (med Lalm som hederlig unntak).
|
|
|
#16 |
|
intro
|
Ja! I Trysil!
|
|
|
|
#17 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg sier på Strømmen og i Lillestrøm. Men har ikke fasiten og eier heller ikke sannheten.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#18 |
|
|
Sv: På Hamar og i LillehammerJeg ville sagt Butikken ligger på Lillestrøm, men Hun bor i Lillestrøm.
|
|
|
|
#20 |
|
Panzerekstremfeminist
|
|
|
|
![]() |
|
|