|
|||||||
| Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
har tatt seg sammen
|
Foreldreportalens hagehjelp?Den tredje sommeren i det nye huset er på vei. Alle tidligere unnskyldninger som "vi må se hva som kommer opp" (mer og mer ugras), jeg er gravid (2 år siden), babyen er så liten (i fjor). Noe må gjøres, og noe bør vel settes i gang før jungelen blir for uoverkommelig.
|
|
|
#2 |
|
wizzzard
|
Sv: Foreldreportalens hagehjelp?Eg er kjent med problemet. Har og budd i tre år, men min hage ser langt verre ut enn din. :har hund:
|
|
|
#4 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Foreldreportalens hagehjelp?Ja, noe sånt kan jeg godt tenke meg. Det kommer aldri til å bli striglet, det ønsker jeg heller ikke. Men litt mer variert enn grått og grønt gress kan man alltid ønske seg.
|
|
|
#5 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Foreldreportalens hagehjelp?Kan man for eksempel begynne å herje i denne skråninga allerede nå? Noen steder står det at hagen skal ha fred for å vokse, men her er det jo bare ugress.
|
|
|
#6 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Foreldreportalens hagehjelp?
Hvis alt som er der uansett skal erstattes med andre planter, er det bare å kjøre på. Lettere å fjerne ugresset nå enn når det er 2 meter høyt.
|
|
|
#8 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Foreldreportalens hagehjelp?Nå har jeg ihvertfall ryddet litt.
|
|
|
#9 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Foreldreportalens hagehjelp?Det jeg gjorde med en litt liknende bakke (ved siden av huset om du husker), var å grave den opp, snu all jorden og luke ut så mye ugressrøtter som jeg klarte. Så dyrket jeg poteter der en sommer. Det skal visstnok forbedre jordkvaliteten. Og så la jeg på kompost og litt ny jord og plantet gress. Det er fremdeles ikke noen plen med britisk standard. Men en helt grei gressbakke. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Foreldreportalens hagehjelp?Skråningen ligger ned mot en godt traffikert vei - et steinkast unna motorveien, så bærbusker kommer jeg ikke til å gå for. Det holder med en gammel rips som står på oppsiden av trampolina. Se langt oppe i bildet til høyre for trappa. Skråninga er ikke oppholdsrom for oss. Vi har en grusplass mellom boden på toppen av trappa og huset som ligger på dette platået. Grus altså, med gress i. Det er vel bare å fortsette å luke i vei. Eller?
|
|
|
#13 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Foreldreportalens hagehjelp?Nå har jeg også vært og gjort en innsats mot skvallerkålen som vanligvis ligger som et grønt teppe under ripsen. Det er ikke det at det ikke er pent når den er ung og lysegrønn da. Men det blir veldig høyt - og er et herlig område for sneglene.
|
|
|
#14 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Foreldreportalens hagehjelp?Om du trenger mer eføy, kan du hente hos meg. Jeg har mer enn nok og litt til. Jeg har masse takløk også, spesielt den ene liker nedoverbakke.
|
|
|
#15 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Foreldreportalens hagehjelp?Takløk og eføy høres snadder ut. Eføy vurderer jeg forøvrig å stjele med meg fra en overgrodd nabohage - der det også er svært rikelig av varianten.
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Foreldreportalens hagehjelp?Eføy er djevels verk. Honestly!
|
|
|
#17 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Foreldreportalens hagehjelp?Takk for advarsel Ellisiv, det er et bevisst valg, da jeg har klippet på eføy fra naboen tidligere. Denne gangen er det langt fra hus og viktige konstruksjoner. Det skal bare bli grønt på en pen måte.
|
|
|
#18 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Foreldreportalens hagehjelp?Et annet tips er kaltrehortensia. Den kan både bli litt busk-aktig, og vokse bortover bakken og dekke. Blir grønn og fin, med store skjermer av grønn-hvite blomster.
|
|
|
#19 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Foreldreportalens hagehjelp?Det var lurt Kanina, jeg tenker på et lite utvalg av busker/stauder sånn at skråninga både lever og ser pen ut gjennom hele året. Med å leve tenker jeg på at noe kan blomstre til ulike tider, mens andre kan være eviggrønne, eller blå, eller røde.
|
|
|
#20 |
|
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Foreldreportalens hagehjelp?Mange gode forslag!
|
![]() |
|
|