|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Peppy!
|
![]() 2,2 årJeg ser ofte, både her og på andre forum, at man forteller om barna sine som er 2,2 år og har en søster som er 3,8 år osv. Et barn som er 2,2 år er altså to år og 2,4 måneder gammelt. Jentungen på 3,8 er tre år og 9,6 måneder gammelt. Det er vel egentlig ikke det man prøver å si? Sist redigert av Toffskij : 16-05-07 kl 11:09. Årsak: Flisespikket bort smiley/parentes-feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: 2,2 årJeg regner om fra måneder til desimaltall, sånn at 1 år og 3 mnd blir 1,25 år. Trodde alle gjorde det jeg?
![]() |
#4 |
Peppy!
|
![]() Sv: 2,2 årDet jeg mente var at man er ikke 0,2 år når man er to måneder. Fordi det er 12 måneder må man dele på 12, altså blir det 2/12=1,67, og en to måneder gammel baby er 0,167 år. Hadde det kun vært 10 måneder i året så ville man kunne si 0,2 år. See? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 2,2 år
Nei, det tviler jeg på. Det er (irriterende) mange som sier at barnet deres er f.eks. 2,8 år og mener at det er 2 år og 8 måneder. I begynnelsen tok jeg nesten fram kalkulatoren. Før jeg skjønte hva de prøvde å si. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Peppy!
|
Jeg mistenker at det ikke er tilfelle når jeg ser noen bruke 2,2, fordi det vil si at man har beregnet seg frem til at barnet er 2 år og 2,4 måneder. Hvem er det som teller dagene når man beregner alder? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Kontrollfrik
Du kan dele opp et år i hvilke enheter du vil. 52 uker, for eksempel. Men ville du sagt at barnet ditt var 2,50 år og ment at det var 2 år og 50 uker? Bruker man desimaltall så må man regne med at folk regner matematisk, og ti-basesystemet er det som er mest vanlig. Teoretisk sett kan man godt regne i andre baser, men da får man andre tall å forholde seg til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Alltid like optimist
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 2,2 årJeg lærte å skrive sånn under utdanninga mi som førskolelærer. Da skriver man ganske mange rapporter om ulike unger, men alle uten navn; feks blir Ola 3år og 11 måneder "O.g 3,11" osv. Jeg var ferdig utdanna i 1998, og har jobbet mange år i barnehage - og skriver sånn rapporter fortsatt, med sånne tall.
![]() |
#10 |
Absolut ateist
|
Iom at måneder er vanlig regning for alder for barn over barseltiden, ser jeg det som uproblematisk å regne med måneder.
![]() |
#11 |
Peppy!
|
Mener du hvorfor det ikke er lov å si 2,2 om to år og to måneder? I så tilfelle så er det fordi det er feil matematisk. Se på desimaltallet 0,9. Hvis det var snakk om måneder så mener da noen at det blir september. Hvordan skal du da formulere oktober? 0,10? 0,10 er det samme som 0,1, som er januar i følge denne "logikken". |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Kontrollfrik
Og når du ser noen skrive at barnet er 2,5 år så regner du med at det er to år og fem måneder? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
villende
|
![]() Sv: 2,2 årNår jeg ser et tall skrevet med komma, så antar jeg faktisk at det er desimaltall man operer med. Hvis man syns at antall måneder er viktig ville jeg faktisk operert med månedsangivelser, ikke desimaler (eks. en jente som er tre år er 36 måneder). 2,2 år leser jeg på samme måte som Monsoon. Matematisk blir det feil å lese det på noen annen måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Etylbarbital
Samme her. Dessuten ligger det i desimaltall at man opererer med titallssystemet.
![]() |
#18 |
Tar en fot av gangen
Hvor: Havørnbyen
![]() Sv: 2,2 år2,2. da tenker jeg automatisk 2 år og 2 mnd. Jeg har faktisk ikke tenkt over det før.
![]() |
#19 |
kamerat
|
![]() Sv: 2,2 årJeg er enig med Monsoon, og tolker tall skilt med komma som desimaltall (= tidelstall), og bare det. Og det irriterer mitt flisespikkerhjerte inderlig når andre ikke bruker dem slik.
![]() |
|
|