|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
By the Sea
|
![]() Både-ogOfte når jeg skal ramse opp tre ting, har jeg lyst til å starte med "både".
![]() |
#2 |
Går stille i dørene
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: både-ogJeg tror ikke det er en regel som sier at du bare kan ramse opp to ting når du bruker både - og. På Språkrådets egne sider fant jeg ihvertfall denne setningen:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
intro
|
![]() Sv: både-ogJeg slo opp ordet både i Bokmålsordboka og fant ut at det kommer av norrønt bæði, som betyr "begge ting, deler". Ifølge min norrøne ordbok viser ordet etymologisk sett til to ting, slik jeg tolker det. Allerede i norrøn tid var det imidlertid mulig å bruke uttrykket om flere enn to.
![]() |
![]() |
#4 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: både-ogHva med ordet "alternativ"? Kan man si "flere alternativ", eller innebærer ordet kun at man har én annen mulighet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: både-og
Kunne ikke vært mer enig. Obs er helt ramme når det gjelder dette.
![]() |
#6 |
intro
|
To eller flere vilkår, ifølge Bokmålsordboka.
![]() |
![]() |
#7 |
kamerat
|
![]() Sv: både-ogSom Elinblu sier, kommer både opprinnelig av det samme som begge, og derfor skulle man tro at det bare kunne brukes om to alternativer. I praksis er det ikke sånn, det er helt gjengs norsk å skrive "både flagg, 17. mai-fløyte og lakksko", og jeg ser ikke noe som helst feil med det. Vi gjør mye annet rart som er ulogisk i forhold til eldre stadier av norsk også.
![]() |
#8 |
By the Sea
|
![]() Sv: Både-ogSå da har jeg flisespikkeriets tillatelse til å følge mine språklige lyster?
![]() |
#9 |
flisespikker
|
Jepp. Og det er nok av folk som skriver inn til f.eks. utgivere av oppslagsverk og påpeker "feil" fordi de misforstår og tror at "etymologisk opphav" er det samme som "egentlig betydning". (Det hender selvsagt at de påpeker feil uten hermetegn også, men det er en annen sak.)
![]() |
|
|