Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Haster: Noen med peiling på tenner her?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-14, 17:46   #1
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Haster: Noen med peiling på tenner her?

FØRST: Bare sånn at det er sagt, så skal jeg ringe tannlegen i morgen tidlig og prøve å få en hastetime. Vi har egentlig time den 15 mai, men nå må vi få komme til så fort som overhodet mulig.

Bakgrunn: Jenta mi(10 år) har siden det siste året hatt veldig rare tenner. Hun startet opp med ritalin for 2 år siden, vet ikke om det har noe å si, men har hørt at det kan skade tenner. Vi var på rutinekontroll for ca 1 år siden, men de sa ingenting annet enn at hun må ha tannregulering etterhvert og at hun burde bruke tanntråd(noe som er helt umulig å få til). Hun pusser tenner morgen og kveld. og jeg hjelper til og skjekker alltid. Hun får også fluortablett hver kveld. Hun drikker et glass brus hver lørdag og så og si kun vann ellers. ( i blant saft, men det er kun til måltid hvor vi "har litt ekstra".

Vel... det siste året har altså tennene hatt et av og på gult/oransje belegg. det er ikke pent å se på og jeg forstår ikke hva det kommer av. Det går ann å pusse vekk, men det sitter ganske hardt. Det toppet seg rett før påske hvor en løs jeksel nede i munnen, som hun nekter å rugge på,(hun har anstrengt forhold til alt dette med tenner og sånn... det er totalt krise og hun får helt pustebesvær av løse tenner!) har fått et tykt lag med sånt belegg og det har nesten stivnet såpass at det ikke lar seg fjerne med pussing. Er det dette som er tannsten? Hun har endel løse tenner og de er bare i veien, og hun nekter å hjelpe dem ut... Det er Bakgrunnen til at jeg bestilte tannlegetimen før vi fikk inkalling. Tannen som er løs, er såpass løs at den ser litt død ut på en måte.

vel, under middagen nå så spytter hun ut og en tannbit ligger på bordet. jeg tror det er den løse jekselen, men det er en annen jeksel oppe(som ikke er så veldig løs) som bare delte seg.. hva faen er dette? Hvorfor er tennene hennes porøse og full av rart belegg? har aldri sett dette før....

Nå ligger hun omtrent i fosterstilling her og er helt vrak pga jeg sier vi må til tannlegen i morgen for å se på dette.

og forresten, Det er helt utelukket å få gitt bedøvelse på sprøyte og dra de ut hos tannlegen, fordi hun har sprøytefobi og nesten besvimer og spyr hvis hun ser en sprøyte. Om det så er bare på tv. Hvilke løsninger har de med slike problemer hos tannlegen? kan de gi narkose eller noe sovegreier?

jeg er så redd de skal tro vi ikke passer på tannhygienen!!

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-14, 17:57   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Noen med peiling på tenner her?

Jeg vet ikke noe annet enn at man kan få narkose, om pasienten har sånn angst eller andre problemer at det ikke kan løses på andre måter.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-14, 18:01   #3
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

kan pencilin under svangerskapet gi dårlige tenner? eller var det bare i gamle dager?

Gammel 04-05-14, 18:02   #4
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Huff, stakkars jente! Det skal endel til før man legger noen i narkose, vil jeg tro, men det er jo et alternativ. Tannlegen min brukte for en stund siden en annen forn for bedøvelse. Det funket bra og var ikke sprøyte.
http://www.eriksvendsrud.no/Vare_tje...ogi/Bedovelse/

Kanskje de har det hos tannlegen?

Gammel 04-05-14, 18:08   #5
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ekstrem tannlegeskrekk og har greid å gjennomføre alt utenom å operere ut visdomstenner etter at jeg begynte å få en tablett 15 minutter før behandling. Om dette kan gies til barn eller i kombinasjon med andre medisiner aner jeg ikke. Det jeg får er Flunipam. Etter å ha tatt en slik er det faktisk mulig for meg å puste helt vanlig mens jeg ligger i tannlegestolen. Hører noen si at de blir så avslappet at de sovner, men det er ikke tilfelle hos meg.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-14, 18:11   #6
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jenta mi fikk "likegladmedisin" før sprøytene ble satt. Hvis det er aktuelt så pass på at den virker ordentlig før de skal sette sprøytene, hos oss var virkningen på topp da jenta skulle gå ut av bilen hjemme etter behandlingen.

Gammel 04-05-14, 18:13   #7
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Det der er vanskelig. At tanna som er løs blir porøs er naturlig også at den deler seg og kommer ut i deler. Den er død, har ingen røtter. Eldstemannen min er enda værre enn din datter. Det du forteller høres ikke farlig ut eller som om det haster på dagen med en time. Belegget du beskriver høres helt ut som tannsten. Se på bildet her:

Gammel 04-05-14, 18:15   #8
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Det kan være et alternativ med beroligende medisin før timen. Ofte vil de prøve det først. Går ikke det, prøver de med lystgass, så hvis ikke det går blir det narkose. Takket være en kjempedyktig tannlegespesialist på tannlegeskrekk så slapp eldstemann narkose for å trekke melketenner.

Gammel 04-05-14, 18:17   #9
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Man kan gi barn med sprøyteskrekk "dormikum" hos tannlegen. Noen få tannleger tilbyr narkose, men vet ikke om det er til barn, da man generelt skal være veldig restriktiv med narkose på barn.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-14, 18:17   #10
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

Standard

kjenner jeg selv har store problemer med å holde meg rolig og avslappet her.. jeg er redd det skal smitte over på henne... jeg har lyst å begynne å hylgråte! (seriøst!)

Gammel 04-05-14, 18:18   #11
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

Standard

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Det der er vanskelig. At tanna som er løs blir porøs er naturlig også at den deler seg og kommer ut i deler. Den er død, har ingen røtter. Eldstemannen min er enda værre enn din datter. Det du forteller høres ikke farlig ut eller som om det haster på dagen med en time. Belegget du beskriver høres helt ut som tannsten. Se på bildet her:

det ser akkurat slik ut! syns det er rart at det kommer HVER dag. Liggende for lenge...? vi pusser det bort hver dag... hvordan lan det da ligge for lenge!

er det normalt at tenner løser seg opp og deler seg?

Gammel 04-05-14, 18:25   #12
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Det du forteller høres ikke farlig ut eller som om det haster på dagen med en time.

Er ikke dette snakk om en 10-åring som mister voksentennene sine? I så fall er jeg uenig i at det ikke haster. Det er jo noe galt når det skjer med et barn som får tennene sine pusset.

Gammel 04-05-14, 18:37   #13
Trixie

Trixie sin avatar

Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Input: man skal jo miste noen jeksler også.
Står mer om dette her: http://sml.snl.no/tennene

Jeg spurte ang tannsten hos tannlegen nå, og hun sa at det kan også komme an på hvor mye kalk det var i vannet? Både mellomste og jeg får en del tannsten, det er nok ulikt fra person til person, og har ikke nødvendigvis med tannpussen å gjøre.

Gammel 04-05-14, 18:38   #14
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Er ikke dette snakk om en 10-åring som mister voksentennene sine? I så fall er jeg uenig i at det ikke haster. Det er jo noe galt når det skjer med et barn som får tennene sine pusset.

nei den er ikke voksentann! Det er vel 2 års(?) jekslene vil jeg tro.. de to nede er hvertfall løse, men de to oppe er ikke løse enda. De skal vel mistes de også, men syns det er rart at den knakk og en del falt ut, når den ikke var særlig løs.

Gammel 04-05-14, 19:08   #15
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Input: man skal jo miste noen jeksler også.

Jada, vet de skal miste jeksler, men jeg antok det var voksentenner, på grunn av panikken.

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

nei den er ikke voksentann! Det er vel 2 års(?) jekslene vil jeg tro.. de to nede er hvertfall løse, men de to oppe er ikke løse enda. De skal vel mistes de også, men syns det er rart at den knakk og en del falt ut, når den ikke var særlig løs.

Jeksler tror jeg det er ganske normalt at de knekker, det har alle mine gjort. Og jeg har mistet både melkejeksler og voksenjeksler.

Gammel 04-05-14, 19:17   #16
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle høre med tannlegen om hvilken tannkrem dere bør velge. Jeg skulle tro at elektrisk tannbørste med børste som er bra for å fjerne tann stien er bedre enn vanlig tannbørste (det har de sagt til meg).

Jeg skulle ringe tannlegen, men jeg tror kanskje ikke at det er noen panikk å komme seg til tannlegen og at timen senere i mai er god nok, med et kan de jo avgjøre om du ringer.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-14, 19:31   #17
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

Standard

kanskje jeg overreagerer.. Jeg har litt grusomme opplevelser fra min egen barndom og tannleger. jeg skal passe på at hun ikke adopterer de følelsene. Skal jeg vente en uke da, til timen vår? Hun har ikke vondt i/rundt den tannen som har delt seg...

Gammel 04-05-14, 19:33   #18
Trixie

Trixie sin avatar

Standard

Jeg ville bare ringt i morgen å hørt jeg det er de som er spesialister. Og ja, det er lurt å ikke overføre panikken din. Hva er det værste som kan skje da? Tannsten kan fjernes. Ødelagte tenner kan fikses. Og man får det til, også på de med fullstendig tannlegeskrekk.

Ja, og det er ikke for å tulle med den redselen du har altså. Men det meste lar seg fikse. Jeg har lært meg/prøver å lære meg, å tenke litt slik når panikken tar tak.

Lykke til.

Gammel 04-05-14, 20:01   #19
Stellebord

Stellebord sin avatar

Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min eldste som har gode tenner, aldri hatt hull osv. fikk et belegg på tennene da hun var 9-10 år. Vi pusset fortsatt tennene hennes og syntes det var rart. Tannpleieren fjernet det og sa det var barnebelegg (mener jeg) og at det var ufarlig. Dette var ikke gult, men brunt.

Gammel 04-05-14, 21:35   #20
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Ring i morgen og la tannlegen bestemme om det haster eller ei. Forklar om hennes skrekk og hør hva som kan gjøres.

Emneord
tannhelse, tannlege

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:46.