|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
flisespikker
|
![]() Bøker som har gjort inntrykk i det siste?Jeg rotet meg nylig bort i en del eldre tråder her på litteraturforumet, der vi diskuterte bøker (og hovedpersoner) som hadde gjort sterkt inntrykk på oss - godt eller dårlig - og så fikk jeg lyst til å prøve å starte en ny slik diskusjon. Vi har jo sikkert fått nye brukere som har noe å bidra med, og vi gamlisene har kanskje lest noe bra i det siste, vi også?
![]() |
#2 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bøker som har gjort inntrykk i det siste?Jeg ble i går ferdig med Noen kjenner mitt navn. Den var storslått og levende og jeg har tenkt mye underveis. Også likte jeg godt Mors gaver. Stillferdig og vakker familiebeskrivelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
kamerat
|
![]() Sv: Bøker som har gjort inntrykk i det siste?Det første som falt meg inn var Theo Decker i Donna Tartts The Goldfinch, som jeg synes er både en veldig interessant person med en sjeldent bevegende og burlesk historie, men som også er et studium i interessant synsvinkelbruk og upålitelig forteller.
![]() |
#4 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Bøker som har gjort inntrykk i det siste?Amerikanske Leif Engers "Ned til elva" var en av 2013s beste leseropplevelser. En skikkelig Midtvesten-bok om et far-sønn-forhold.
![]() |
#5 |
Borte
|
![]() Sv: Bøker som har gjort inntrykk i det siste?
Jeg tenkte også umiddelbart på Noen kjenner mitt navn. Den gjorde sterkt inntrykk på meg. Jeg leste den for litt over et år siden.
![]() |
#6 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Bøker som har gjort inntrykk i det siste?
Dette var den første boken jeg leste på mange år etter at jeg fikk barn, ble lest i 2011, og jeg tenker fortsatt ofte på den jenta og det stakkars livet de levde.
![]() |
#7 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Bøker som har gjort inntrykk i det siste?Jeg tror de bøkene som har gjort mest inntrykk på meg i det siste er sakprosa eller biografisk, alt sammen. Det er sånne bøker som jeg har tenkt mye på etterpå, og hvor jeg syns jeg har blitt litt klokere etterpå eller fått noen nye innfallsvinkler.
![]() |
#8 |
Leser
|
![]() Sv: Bøker som har gjort inntrykk i det siste?Så langt i år er det "Forbrytelse og straff". Holder også på med "Åge - historien om Norges største rocker" og den er så langt kjempebra! Den er også overraskende for meg, jeg var klar over at han ikke hadde hatt en A4 oppvekst, men dette var mer eller mindre barnevermatrialet. Jeg hører den på lydbok slik at en biografi av en musiker er glitrende for det mediet.
![]() |
#9 |
Leser
|
![]() Sv: Bøker som har gjort inntrykk i det siste?Så leste jeg "Blå er den varmeste fargen" i går. Dette er da tegneserien bak filmen. Nydelig tegnet, den bruker fargen blå som en visuell markør gjennom tegningene. Men innholdsmessig "treffer" den ikke meg. Jeg blir sjokkert over hvor mye hun må tåle fordi hun er lesbisk (blant annet kastet ut hjemmefra), men det gir ingen relevans i mitt liv, og blir derfor for fjernt for meg følelsesmessig. Men det er god litteratur i grafisk form.
![]() |
#10 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Bøker som har gjort inntrykk i det siste?For meg har "Tørk ikke tårer uten hansker" (jeg har så langt lest de to første bøkene) vært veldig sterke. Det er noe med at det handler om min samtid. Jeg var barn og ungdom i den tiden handlingen foregår. Jeg kjenner menn som har levd som homofile på den tiden. Og Jonas Gardell skriver virkelig med hjertet på utsiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|