Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

The animal farm

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-14, 19:56   #1
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

The animal farm

Jeg har havnet i en diskusjon som på en måte grunner i denne boka, og det er ekstremt lenge siden jeg har lest den, og jeg kjenner at jeg har egentlig ikke planer om å lese den akkurat nå.

Men noen som kan den, og kan forklare meg det med grisene? Og hvordan de andre dyrene fungerer i boka? Pretty please?

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-14, 20:15   #2
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The animal farm

Det er jo egentlig en ganske enkel satire, hvor grisene er Marx, Stalin, en krysning av Lenin og Trotsky, og Molotov, om jeg ikke husker feil. Dyrene gjør opprør mot de undertrykkende menneskene, men grisene blir etter hvert veldig lik menneskene og undertrykker de andre dyrene (arbeiderne) på samme måte som menneskene gjorde.

Gammel 09-05-14, 20:16   #3
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og ingen artikkel i tittelen!

Gammel 09-05-14, 20:26   #4
Serafin

Serafin sin avatar

Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Okay. Så grisene er egentlig "bad guys" og "eliten" ?

Hvis man drar inn at noen er en del av grisene, men ikke er som grisene, hva da?

Å, jeg merker dette er umulig å få frem på en fornuftig måte uten å dra hele historien, og det kan jeg strengt tatt ikke utsette dere for. *ler*

Lillesøster 09
Gammel 09-05-14, 20:42   #5
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

All animals are equal, but some are more equal than others.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-14, 20:50   #6
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner virkelig ikke hva du mener, beklager!

Gammel 09-05-14, 21:07   #7
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Hvis man drar inn at noen er en del av grisene, men ikke er som grisene, hva da?

Trotskij?

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-14, 21:19   #8
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

All animals are equal, but some are more equal than others.

Og enda bedre på norsk: noen dyr er likere enn andre.

Gammel 09-05-14, 21:20   #9
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Trotskij?

Ideologisk sett helt enig. Dvs. Snowball i boka, selv om han også har en del elementer fra Lenin.

(Også har Old Major en del elementer fra Lenin, samtidig som han helt klart er basert på Marx...hvor vanskelig hadde det vært å lage en gris for Marx, en for Lenin, en for Trotsky, det er jo ikke som om vi ikke tar poenget her?)

Gammel 10-05-14, 08:38   #10
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Okay. Jeg skal prøve å forklare.

En gjeng med folk samles - via felles interesser. Tre av disse kjente hverandre godt fra før. Den fjerde (meg) har fort fått god tone med disse tre, to som gode venner, en som, ja nesten kjæreste. Det omverden ikke vet og ser er at jeg har hatt god kontakt med de to andre også, før kontakt med den tredje.
Tur skal arrageres, dette er noe de tre har snakket om i lang tid. Åpen for "alle".
En person har tatt hovedregien.
Der kom grisene inn. Vi fire er griser. Eliten. I følge denne personen som drar sammenligningen.
Jeg får i ettertid høre at jeg ikke er en "gris", jeg er ikke "eliten", jeg er bare med i den indre sirkelen. Det draes MANGE greier fra boka inn i dette, og jeg skjønner ikke bæra. *ler*

Lillesøster 09
Gammel 10-05-14, 08:46   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Boka heter vel bare Animal farm? Og jeg er fremdeles usikker på hva du spør om?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-14, 08:58   #12
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

God hende den heter bare animail farm.
Og jeg tror jeg er usikker på hva jeg spør om selv. *ler*

Lillesøster 09
Gammel 10-05-14, 09:21   #13
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Viss poenget er at dei tre andre trekk inn referanser du ikkje skjønner, foreslår eg å søke på sparknotes.com for eit enkelt handlingsreferat.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-14, 09:31   #14
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Det er en som trekker inn referanser som ingen av oss skjønner noe av. *ler*

Lillesøster 09
Gammel 10-05-14, 09:31   #15
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Og takk for påminnelse om sparknotes, den var helt glemt.

Lillesøster 09
Gammel 10-05-14, 09:38   #16
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Og nå skjønner jeg litt mer hva han babler om - selv om det fortsatt er konspirasjonsteorier og svada.

Lillesøster 09
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:17.