Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Stryking

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-07, 20:42   #1
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Stryking

Jeg er allergisk mot stryking. Det var nesten så jeg måtte ta meg en antihistamin 16. mai når jeg bare måtte til med strykebrett og strykejern. 5 skjorter måtte strykes, 4 av de bunadsskjorter som er vonde og vanskelige å stryke. Det ble bra, jeg kan stryke, og er til og med faktisk ganske flink til det - meg jeg fordrar det ikke!

Jeg vet at mange stryker sengetøy bl.a - i mine øyne er de gale.

Jeg kjøper konsekvent klær som ikke må strykes, men innimellom må det bli noen klesplagg som bør strykes allikevel. Noen som har noen gode tips til hvordan få tørket klærne så de ikke trenger å strykes kanskje? Jeg pleier å henge skjorter opp på henger, men syns de trenger stryking allikevel. (derfor blir det ikke ofte brukt slike skjorter her i gården...)

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-07, 20:59   #2
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stryking

*jeghateråstryke*

Enkelt og greit! Usj!

Gammel 20-05-07, 21:01   #3
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har valgt mann med omhu. Har ikke strøket et plagg på flere år.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-07, 21:19   #4
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

Har valgt mann med omhu. Har ikke strøket et plagg på flere år.

Lure deg!! Min mann er ingen kløpper på stryking, han bruker uhorvelig lang tid, og resultatet er bare sånn passe. Skal det strykes her må jeg til pers. Kanskje jeg kan lære opp 12-åringen min? :utspekulert:

Gammel 20-05-07, 21:25   #5
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Jeg stryker KUN når jeg MÅ. HATER,HATER,HATER å stryke . I dag er en av de dagene jeg MÅ. Velger som regel klær som ikke trenger å strykes, men noen ganger er det ikke til å unngå, desverre. Tror nok vi er mange i samme båt. Kanskje jeg skulle ansett en strykedame? Det hadde vært noe

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-07, 21:26   #6
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Jeg er gal, jeg syntes det er helt ok å stryke og stryker det meste, dvs glatter på det.
Hater skrukkete sengetøy, det blir nemlig ikke like glatt uansett om jeg strekker det aldri så mye før jeg heger det opp eller tørker det i trommel

En annen ting, klær nupper mye mindre om man gir de en omgang med strykejern etter vask, gjelder både t-skjorter og strikkeplagg (plagg som muligens de færreste stryker)
Skjorter og relaterte plagg regner jeg med at de fleste stryker

Jeg kan ikke fordra skrukkete klær rett og slett

Gammel 20-05-07, 21:33   #7
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må aldri stryke.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:37   #8
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er heller ingen stryker, men synes det er greit en gang iblant - om jeg bare får være i fred!
Gubben skulle stryke sin egen bunadsskjorte for et par år siden, men han kikka på strykejernet, kikka på den skrukkete linskjorta - og konkluderte med at skjorte knapt ville synes under vesten og jakka, og dermed ikke trengte å strykes i det hele tatt! Da tok jeg over....

Ellers er det stort sett strykefrie skjorter her i huset, men noen finbukser og skjørt strykes noen ganger i året...

Gammel 21-05-07, 10:41   #9
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Her i huset strykes det aldri. Det er godt for sjelefreden og jeg driter i hvor sjuskete andre måtte mene at vi er.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:52   #10
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Mannen min er flinkere enn meg. Men jeg tror ikke han liker det han heller..

Gammel 21-05-07, 11:07   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stryker ikke, og har ingen husmorære på min kjæres vegne heller. :slubbert:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 11:16   #12
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Standard

Veldig deilig å se at vi er flere "slubberter" her. Jeg føler meg av og til litt sjuskete når jeg tar på en linbukse med skrukker, og tanken: "Skrukkene blir sikkert borte innen jeg kommer på jobb" farer gjennom hodet mitt.

Gammel 21-05-07, 11:25   #13
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

:hurra for vaskehjelp som stryker:

Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 11:37   #14
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er heller ikke spsielt flink, har fått grundig opplæring av mor i sin tid, så resultatet blir stort sett bra. Problemet er at det tar så uendelig lang tid!
Da er det fint å ha en mann som er en kløpper med strykejernet og bruker halvparten av tiden. Ergo er det han som stryker det meste her i huset, inkludert bunadskjorter.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 11:40   #15
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hehe jeg er heller ikke "glad" i å stryke, emn stryker sengeklærne og det meste av lillens klær. Når jeg ser på tv`n står jeg og stryker klær. Effektivt...

Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 12:43   #16
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi setter bort strykinga til Blondie.

Liker ikke å stryke nei, men trår da til når gubben trenger en skjorte eller lignende.

Gammel 21-05-07, 12:49   #17
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker å stryke jeg. Men jeg gjør det ikke så ofte likevel. Ser for meg at det vil bli litt mer stryking når jeg får flyttet til egen bolig og har ordentlig lagringsplass og ikke "stapper" ting inni oppbevaringsplasser.

Gammel 21-05-07, 17:23   #18
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Jeg er gal, jeg syntes det er helt ok å stryke og stryker det meste, dvs glatter på det.
Hater skrukkete sengetøy, det blir nemlig ikke like glatt uansett om jeg strekker det aldri så mye før jeg heger det opp eller tørker det i trommel

En annen ting, klær nupper mye mindre om man gir de en omgang med strykejern etter vask, gjelder både t-skjorter og strikkeplagg (plagg som muligens de færreste stryker)
Skjorter og relaterte plagg regner jeg med at de fleste stryker

Jeg kan ikke fordra skrukkete klær rett og slett

Kan du komme hjem til meg og stryke litt er du snill? Jeg har en bunke som tilsvarer 4-5 timers stryking, så vær så god

Jeg haaaaaaaaaaaaaater å stryke OG jeg haaaaaaaaaater skrukkete klær. Med andre ord en elendig kombinasjon. Dessuten er jeg altfor nøye da jeg stryker slik at de færreste gjør det bra nok, og jeg ender opp med å gjøre det selv eller på nytt dersom noen andre (les svigermor) tilbyr seg å hjelpe.

Gammel 21-05-07, 17:55   #19
alphaMale
The Million Dollar Man

alphaMale sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
alphaMale er litt kulalphaMale er litt kul
Standard

Jeg stryker klær hver eneste morgen :flink: Hater det, men gjør det av nødvendighet. (Gidder ikke å gjøre det på kvelden, og må ha nystrøket skjorte hver morgen, ellers blir jeg gal.)

Kunne selvsagt spurt min kjære fru, men jeg antar svaret hadde blitt noe i nærheten av: ... Eller hva kjære?

- Friends help you move, REAL friends help you move bodies.
alphaMale er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 18:06   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har nok rett, kjære. Jeg kan jo si at det er rødstrømpen i meg som forbyr meg å stryke min manns skjorter, men det er nok heller latskapen. Det er veldig snilt av deg å stryke mine klær, da.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:49.