|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Er tjukke folk de nye kvinnene?Jeg leser om likestilling, jeg tenker på hvor langt vi har kommet når jeg vet at ved unionsoppløsningen hadde ikke kvinner stemmerett. Jeg tenker på de strukturelle forandringene i samfunnet som har gjort at kvinner har vunnet frem. Og hvordan det er i andre deler av verden - hvor kvinner er andreklasses mennesker, noen som er under mennene i verdi.
![]() |
#2 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Er tjukke folk de nye kvinnene?Jeg tenker at mat er ganske essensielt for at vi skal kunne leve, vi kan klare oss uten alkohol, men vi lever ikke så lenge uten mat. Og det at noen andre skal komme å bestemme hva vi skal få spise tror jeg er vanskelig å få til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er tjukke folk de nye kvinnene?Det er vanskelig. Det er lettere å be folk om å slutte og røyke. Det er rett og slett en ting de ikke bør gjøre. Men folk kan ikke slutte å spise, og usunn kontra usunn mat er en ganske glidende skala. Noe er definitivt sunt og noe definitivt usunt, men det aller meste befinner seg et sted midt i.
![]() |
![]() |
#4 |
This is normal!
|
![]() Sv: Er tjukke folk de nye kvinnene?Her nevner du veldig mange ting på én gang, og jeg vet ikke om jeg er enig i alle premissene dine.
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er tjukke folk de nye kvinnene?Jeg synes kanskje det vanskeligste er at det dessverre ikke er så enkelt som å fjerne godteriet og så er problemet løst. Jeg har BMI over 35, ikke fordi jeg spiser enorme mengder godteri, men fordi jeg spiser enorme mengder sunn mat. Og selv om jeg ikke skal hevde det er sånn for alle overvektige, tror jeg det er sånn for mange.
![]() |
![]() |
#6 |
Leser
|
![]() Sv: Er tjukke folk de nye kvinnene?
Når du sier dette så sier du indirekte at overvektproblematikk er individproblem og ikke et samfunnsproblem.
![]() |
#7 |
Leser
|
Ja, dette er ikke akkurat noe "clean" hovedinnlegg.
![]() |
#8 |
Leser
|
Men det gjøres jo på andre områder? Tenk på barnevernet: Tenk at nen andre skal komme å bestemme hvordan jeg skal oppdra mine unger. (Det gjøres jo. Hvis jeg behandler mine barn på en måte som den norske stat opplever som uakseptabel så har de mulighet til å bryte inn.) Er det virkelig mindre dramatisk enn å bestemme hva folk skal spise?
![]() |
#9 |
Ser lyst på livet
|
Du har jo egentlig rett i at dersom barn blir sykelig overvektige av feil kosthold, så er det barnemishandling, men jeg vet ikke om det er slik at barnevernet/helsevesenet går inn og hjelper disse familiene, det er vel kanskje her de nye veierutinene til helsesøstrene kommer inn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
This is normal!
|
Definerer vi overvekt som et individproblem? Jeg mener vi definerer det som et individproblem og et samfunnsproblem, og at det er riktig tilnærming.
Bør man gå hardere til verks. Ja, det er mulig. Men dette er som andre har nevnt et område som er komplisert. Det går an å spise seg overvektig på "normal" mat.
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dei som er overvektige er overrepresenterte blant dei med lav sosioøkonomisk status i utgangpsunktet, dvs blant dei med lav inntekt og lav utdanning. Så eg vil ikkje seie at det er ein ny underklasse.
![]() |
#12 |
Leser
|
Jeg er enig med deg i at konsekvensen av overvekt (feks helse) defineres som et samfunnsproblem. Men det jeg mener (og som jeg ser ikke kom tydelig nok frem) er at det ikke problematiseres nok at samfunnet er "fedmedrivende"
![]() |
#13 |
![]() Sv: Er tjukke folk de nye kvinnene?Eg har ikkje så veldig tru på forbud. Men eg har trua på at det hjelper å gjere det enkelt å velge riktig og veldig komplisert og dyrt å velge feil.
![]() |
#14 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er tjukke folk de nye kvinnene?Jeg tror at det viktigste tiltaket på samfunnsnivå, rettet mot individer, er kunnskap og opplæring. Og da mener jeg ikke "fy, sukker er usunt!!", men omfattende matlagingskunnskap, omfattende kunnskap om hva mat inneholder og hva som er bra for hva i kroppen. God og allsidig gymundervisning med fokus på å gi barna et arsenal av aktiviteter de kan velge å holde på med siden.
![]() |
#15 |
Leser
|
![]() Sv: Er tjukke folk de nye kvinnene?Simone: Det du nevner er akkurat det jeg tenker på. Og jeg er så overrasket over at det hele tiden pekes på individet. Det overordnete er hjelp til selvhjelp så vidt jeg kan se. Det blir som at vi hadde sagt at for alkoholikere er det opphold på avrusningklinikk som er hjelpen, ikke å regulere alkoholomsetningen. Man bør jo fylle på i "begge ender".
![]() |
#16 |
Vi må nok ha begge deler dersom det skal ha effekt. Det er gjort tonnevis av forskning med intervensjonsforsøk rundt om i verden av den typen du nevner. Det har kun kortvarig effekt i grupper med lav utdanning, men virker bra blant dei med høg utdanning. Det fører altså til større sosial ulikhet i helse.
![]() |
#17 |
Leser
|
Jeg tror at grunnen til at problemene henger sammen med "opprinnelig klasse" er fordi at hvis du kommer fra en lavere klasse har du mer problemer fra før av, slik at ressursene (penger, kunnskap, tid etc) til å håndtere det er mindre enn hos de som generelt sett har færre problemer.
![]() |
#18 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er tjukke folk de nye kvinnene?Interessant tematikk! Jeg tenker at overvekt er et resultat av den kulturen vi lever i nå. Slik jeg ser det, er den et resultat av
Nooria Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008. Sist redigert av Nooria : 06-06-14 kl 12:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er tjukke folk de nye kvinnene?Jeg kan egentlig bare snakke for meg selv. Jeg har vært overvektig hele livet fordi jeg er glad i mat. Jeg vokste opp med en mor med skikkelig dårlig råd og helt uten kunnskap om hva som var sunn mat. Hun og broren min var helt skrapa, for de spiste bare for å ikke være sultne. Det var verre med meg som likte mat. Da spilte det plutselig en rolle hvor sunn maten var.
![]() |
![]() |
#20 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Er tjukke folk de nye kvinnene?... Sist redigert av rine : 24-06-14 kl 05:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|