Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Boktips til en som er ferdig med 1. klasse?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-06-14, 21:03   #1
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Boktips til en som er ferdig med 1. klasse?

Storebror vil være med på leseaksjon i sommer. Han leser ikke selv - så jeg må lese. Jeg NEKTER å lese fakta om mumier 15 min om dag i hele sommer. *ler*

Jeg har foreslått Harry Potter, jeg tror han hadde elsket første boka. Men han nekter plent.
Doktor Proktors prompepulver nekter han også plent på. Hvorfor - det må fuglene vite.

Hjelp? Noen tips?

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-14, 21:04   #2
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til en som er ferdig med 1 klasse?

Roald Dahls SVK.

Gammel 10-06-14, 21:11   #3
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Charlie og sjokoladefabrikken?

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-14, 21:32   #4
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Georgs magiske medisin av Roald Dahl - fins som fantastisk lydbok også.

Gammel 10-06-14, 21:41   #5
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Haha, skulle foreslå Roald Dahl. Svein og rotta kan gå, nå leser vi Gangsterbestemor.

Gammel 10-06-14, 21:42   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knerten har nylig ledd seg gjennom 4 bøker med Kaptein Supertruse. Jeg ler mest av hvor godt Knerten humrer, men det er morsomt nok. Du orker i hvert fall 1.

Gammel 23-06-14, 07:46   #7
Iris
............

Medlem siden: Nov 2010
Iris har et hav av muligheter foran seg
Standard

Rampete Robin bøkene?

Gammel 23-06-14, 13:40   #8
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Boka om verdens rikeste gutt, John Knoll var ganske artig. Faren hans var blitt rik på å finne opp dobbeltsidig dopapir. Vått på den ene siden og tørt på den andre. Han var så rik at han hadde 90 bad, og noen av badene var så store at de hadde egne bad. (fritt fra hukommelsen)

Gammel 23-06-14, 13:44   #9
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kaptein supertruse liker i alle fall både min 6-åring og min 9-åring. Om du skal få inn litt lesetrening i samme slengen, så har jeg nok valgt de små "lille leseløvebøkene" i tillegg.

Gammel 23-06-14, 14:24   #10
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dersom det er du og ikke sneipen som skal lese, hadde jeg definitivt gått i gang med Svein og rotta-bøkene. De er morsomme for både liten og stor. Absolutt ingen lidelse for mor

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 14:32   #11
Cumulus

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min gutt, som bare liker smule ting, monster, superheroes osv, liker faktisk "Mormor og de åtte ungene". Tror det fenger han veldig at de er så mange barn, har så dårlig råd, bor uten strøm og vann og at det hele er utrolig koselig og litt spennende. Vi er på fjerde boka nå. Jeg begynner å bli mektig lei, men synes allikevel det er bedre enn alt det skumle.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 14:54   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mummibøkene! De er kjempefine også for voksne. Begynn på begynnelsen; det er absolutt en viss "stigning" i dem, der de første - Kometen kommer og Trollmannens hatt - passer for ganske små barn, og så blir de "voksnere" etter hvert. (Du bør slutte før "Pappaen og havet", den handler om en midtlivskrise og fenger ikke på den alderen.)

Gammel 23-06-14, 15:18   #13
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tonje Glimmerdal og Vaffelhjerte, alt av Astrid Lindgren, Monsterne i Dunderly, Hobbiten, Narnia, Den hemmelige hagen, alt av Roald Dahls barnebøker. For å nevne noe av det jeg har lest for mine på den alderen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 17:26   #14
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boktips til en som er ferdig med 1. klasse?

Bøker til å lese selv(høytlesning):
 Leseløve-bøker i ulike varianter – her er det mange å velge mellom
 Kampen om Mars av Tore Aurstad
 Det forheksede slott av Peter Gotthardt
 Bøkene om Kimura (serie) av Benni Bødker
 Klasse 1B (serie) av Helena Bross
 Sagaen om Sigurd (serie) av Josefine Ottesen
 LasseMajas Detektivbyrå (serie) av Martin Widmark
 Den lille mannen og Gud av Kitty Crowthers
 Det røde treet av Shaun Tan
 Den bortkomne tingen av Shaun Tan
 Emilie selger en gutt av Bjørn Arild Ersland og Lillian Brøgger
 Pling i bollen. Fine og ufine barnerim av Ingvild Rishøi og Bendik Kaltenborn
 Hubert-bøkene (serie) av Arne Svingen
 Kasper fotball-løve og Mia og Mette (håndball)
 Detektivbyrå nr. 2 (serie) av Jørn Lier Horst
 Katla & knøttet (serie) av Peter Gotthardt
 Alvedronningens barn (serie) av Petter Gotthardt
 Shishu (serie) av Benni Bødker
Bøker som kan friste til høytlesning:
 Frans og Otto Monster
 Ronny & Julie-bøkene (serie) av Måns Gahrton
 Rampete Robin-bøkene (serie) av Francesca Simon
 Tsatsiki-bøkene (serie) av Moni Nilsson-Brännström
 Harry Potter-bøkene (serie) av J.K. Rowling

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 17:42   #15
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Leser han noe selv?
Gutten min knakk ikke lesekoden før sommeren før andre klasse.
Han leste en bok som het Sindre flyr alene (Leseløve) som grep han veldig.
Den hadler om Sindre som skal ta fly til faren sin og er litt
lei seg for å forlate mammaen og synes det er litt skummelt å reise alene.
Vi leste ofte annenhver side, først han og så jeg osv.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 18:01   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Jeg har foreslått Harry Potter, jeg tror han hadde elsket første boka. Men han nekter plent.
Doktor Proktors prompepulver nekter han også plent på. Hvorfor - det må fuglene vite.

Har du prøvd Teofelias supertips for motvillige lesere? Jeg pleier ta frem boka, sette meg i sofaen og begynne å lese høyt med innlevelse. I løpet av fem minutter har jeg en unge i armkroken som sitter som et lys og følger intenst med. To, hvis det var to unger i rommet da jeg begynte å lese.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 18:50   #17
Molly

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lillebror koser seg veldig når vi leser Guro-bøkene til Anne Cath. Vestly for ham. Det synes jeg var litt overraskende for de er jo litt rolige og gammeldagse, men det er visst veldig fin sengelektyre.

Gammel 23-06-14, 19:42   #18
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Har du prøvd Teofelias supertips for motvillige lesere? Jeg pleier ta frem boka, sette meg i sofaen og begynne å lese høyt med innlevelse. I løpet av fem minutter har jeg en unge i armkroken som sitter som et lys og følger intenst med. To, hvis det var to unger i rommet da jeg begynte å lese.

Ja, jeg har tatt den teknikken noen ganger. *ler* Men ikke med Harry Potter, det skal jeg prøve.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-14, 03:16   #19
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Rampete Robin og Svein og Rotta synes jeg å erindre var poppis på den tiden. Harry Potter også, men den er jo en del tyngre, og ikke minst lengre, å komme seg gjennom.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 14:11   #20
olena
Superaktiv

olena sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
olena er litt kulolena er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuddelu, her.

Dersom det er du og ikke sneipen som skal lese, hadde jeg definitivt gått i gang med Svein og rotta-bøkene. De er morsomme for både liten og stor. Absolutt ingen lidelse for mor

Helt enig. Disse er vi i gang med og min 7-åring elsker de bøkene. Spesielt den med kloakkturen......
...de er dessuten på tilbud på Norli nå til 49 kr pr bok om du skal kjøpe. Hos oss leses de om og om igjen.Så vi kjøper :-)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:40.