|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
I farta ...
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Lesetips til belest elleveåring?Snuppa har gått "tom" for bøker. Hun leser svært godt. Hun har lest mye og hørt enda mer på lydbok av bøker som passer for aldresgruppen opp til ca. 14 år. Frøkna liker gresk mytologi, fantasy og krim, men kan også godt lese gode historier innen andre sjangere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
I farta ...
![]() Sv: Lesetips til belest elleveåring?
Absolutt |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
kamerat
|
![]() Sv: Lesetips til belest elleveåring?Jeg tror det var omtrent på det stadiet at jeg begynte å lese diverse klassikere. Jane Eyre var min første. Det er jo et hav å ta av. Ellers synes jeg hun kan lese Terry Pratchett, begynne med Tiffany Aching-bøkene.
![]() |
#5 |
flisespikker
|
![]() Sv: Lesetips til belest elleveåring?Har hun lest Hunger Games?
![]() |
#6 |
flisespikker
|
![]() Sv: Lesetips til belest elleveåring?Ja, og som Toffen sier, så er det mange klassikere å ta tak i.
![]() |
#7 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Lesetips til belest elleveåring?Jeg skulle akkurat innom og slå et slag for klassikerne. Jeg leste Greven av Monte Cristo for Frøkna da hun var 10-11 år gammel, og De tre musketerer er også en spenningsklassiker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Lesetips til belest elleveåring?Ellers er det jo bare å pøse på med voksenbøker fra den alderen: Charles Dickens, Ibsen, Bjørnson, Shakespear for den del. Ingen grunn til å begrense utvalget til ungdomsbøker for barn som leser avansert litteratur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
kamerat
|
![]() Sv: Lesetips til belest elleveåring?Jeg har også tenkt å påtvinge ungene Vindeltorn i sommer.
![]() |
#12 |
I farta ...
Hunger Games og Gone-seriene har hun hørt på lydbok. Vindeltorn har hun lest. Blekkhjerte-trilogien og Kaptein Blå jørn skal sjekkes ut |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
I farta ...
Begge disse er hørt/lest og likt |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
I farta ...
![]() Sv: Lesetips til belest elleveåring?Jeg kunne nok utfordret henne litt på engelsk litteratur, men jeg tror vel Percy Jackson blir i vanskeligste laget, men mulig jeg undervurderer henne |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
I farta ...
![]() Sv: Lesetips til belest elleveåring?Ellers har dere sikkert rett i at hun godt kan begynne på voksenbøker. Kanskje jeg rett og slett skulle ta en titt i bokhylla |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
flisespikker
|
![]() Sv: Lesetips til belest elleveåring?Elleveåringen vår leser Gone på engelsk; er det spennende nok, så er det den beste måten å motivere på! Jeg ville absolutt latt henne prøve Percy Jackson på engelsk. Eller kanskje Kane-serien av samme forfatter, hvis hun ikke har lest den?
![]() |
|
|