|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() |
![]() Gir dere tips i syden?Vi skal til Mallorca. Har fått tips om å gi tips til vaskedamen første dagen, ikke siste dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gir dere tips i syden?Vi har gitt rundt 10 euro per uke per rom. Og vi har gitt når vi har dratt. Jeg gir ikke for å få ekstra god vaskeservice - den syns jeg vanligvis er svært god. (Er vaskingen for dårlig gir jeg beskjed til resepsjonen.) Jeg gir fordi lønningene vanligvis er svært lave, og jeg syns det er en god måte å gi litt ekstra til typisk lavtlønte. På restauranter har vi brukt å gi rundt 10% tips.
![]() |
#3 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() Sv: Gir dere tips i syden?Ting det er lurt å pakke med seg:
![]() |
#4 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Gir dere tips i syden?Vi har akkurat vært to uker i Spania, og jeg tipser ganske rundhåndet. Landet er i økonomsiske vanskeligheter for tiden, og mange lever under trange kår. Jeg bidrar gjerne med litt ekstra, når vi har så mye romsligere forhold i Norge for tiden. På sør-europeiske hoteller tipser jeg to euro pr. døgn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gir dere tips i syden?Vi har tipset både vaskepersonale og servitører. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Gir dere tips i syden?Ja, alltid. Det varier litt hvor mye, men som regel 10 % pluss/minus. Vi har akkurat kommet hjem fra 17 dager i Italia, og der var det en god del steder som selv la på for bordsettinge, da ga vi mindre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Gir dere tips i syden?Vi var i Tyrkia nettopp, og jeg tipsa vaskedama. De andre gjorde det vanskelig å tipse da det ikke virka som det var forventa, og jeg ble så satt ut i slike situasjoner at jeg ikke fikk gjort det før de var borte. Vi betalte aldri ved bordet på hotellet fx. Pruta ikke på noe heller.
![]() |
#8 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Gir dere tips i syden?Nettopp kommet hjem fra syden, jeg legger igjen penger på rommet(midt på bordet, oppå lapp med f.eks thank you og smilesol). Jeg tipser vanligvis underveis, nå la jeg igjen 5 euro dag 3, 5 euro dag 5 og 8 euro siste dagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Gir dere tips i syden?Vi glemmer ofte å tipse vaskepersonalet. Vi er der sjelden når de vasker, og noen ganger har jeg lagt igjen synlig og tydelig (mener jeg) tips etter noen dager, men de har ikke tatt den. Så da har jeg nok ikke vært så tydelig likevel. I år skal jeg være mer påpasselig med å tipse dem når jeg ser dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
audio, video, disco
![]() Sv: Gir dere tips i syden?Vi tipser hun som rengjør, vi kjenner henne fordi vi har vært på samme hotell flere ganger, hun får cirka 2 euro om dagen og 20 siste dag. Ellers tipser vi 10-15% på restaurant, men ofte er det lagt på en euro eller mer for brød, da tipser vi kanskje mindre, men om vi har spist godt og mye feks treretter med vin blir det ofte ekstra tips. Mannen min tipser også han som jobber i strandbaren, han er gift med hun som vasker.
![]() |
#11 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gir dere tips i syden?Vi er aldri på rommet når det vaskes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Gir dere tips i syden?
De eneste gangene jeg har opplevd at tips blir tatt av renholdspersonalet, er når jeg legger det sammen med en lapp som fjerner all tvil om at det er til dem. Jeg skriver vanligvis noe i retning av: "For the maid. Thank you. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Gir dere tips i syden?Vi tipser på restaurant om maten og servicen er bra, vi tipser ikke dårlig mat og service. Har de lagt på flere prosent fra før så tipser vi ikke så mye eller ikke i det hele tatt.
![]() |
#14 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gir dere tips i syden?Vi tipser vaskeren litt så og si hver dag. Siste dagen er de ofte en ny som vasker,så vi tipser ikke mer da. Når vi spiser ute tipser vi om vi er fornøyd med servicen |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Bedreviter
|
Jeg har aldri vært på AI, men er det noe annerledes enn på vanlige restauranter da? Man legger igjen tipsen på bordet når man forlater restauranten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ekstremt trøtt
|
Man blir jo ikke servert, man henter mat selv. Man kan selvfølgelig legge igjen tips til de som rydder av, det tenkte jeg ikke på engang.
![]() |
#17 |
![]() Sv: Gir dere tips i syden?Jeg har aldri sett noen som tipser på hotell med all inclusive. Sist redigert av Lyppa : 15-07-14 kl 00:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Gir dere tips i syden?Når vi har vært på all inclusive hoteller tidligere så er det flere steder som ønsker at en leverer en konvolutt i resepsjonen sånn at det kan bli fordelt på alle og ikke bare akkurat kelneren og vaskedamene. Og den tankegangen skjønner jeg jo så fremt det blir gjort sånn ved det hotellet. Det kan du jo sjekke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Jeg endret på innlegget mitt nå. Det er kun i resturanten at jeg ikke ser tipsing. Der er det jo ingen penger i omløp siden man ikke betaler med kontanter. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|