|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
Se resultatene: Bruker du begrepet Syden? | |||
Nei, aldri. Med mindre jeg fleiper eller snakker med folk som strøk i geografi på skolen. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
31 | 22,79% |
Ja, vanligvis eller alltid. Det er da et helt greit begrep. |
40 | 29,41% |
Av og til. |
61 | 44,85% |
Brokkoli! |
4 | 2,94% |
Deltakere: 136. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bedreviter
|
![]() Sier du "Syden"?Vi har akkurat kommet tilbake fra Spania, som var vårt første forsøk på sol-og-badeferie. Det skjedde riktignok ikke så ofte, men ungene ble korrigert av meg de få gangene de snakket om at vi var i "Syden". Mine unger skal i alle fall ikke komme tilbake på skolen og ikke vite hvilket land de har vært i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
maler
|
![]() Sv: Sier du "Syden"?Jeg sier sjelden syden, men jeg sier Sydenlandet og da er det med full ironipakke og hermetegn ja.
![]() |
#3 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Sier du "Syden"?Jeg ser ikke noen grunn til å latterliggjøre uttrykket "Syden". Det sier jo bare noe om hvor i verden man har vært og hva slags ferie man har vært på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
maler
|
![]() Sv: Sier du "Syden"?
Åh!
![]() |
#5 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Sier du "Syden"?Jeg bruker det som et begrep ja. Men ofte sier jeg også konkret hvilken plass jeg mener. Ofte bruker jeg sydenbegrepet når jeg skal fortelle hvor foreldrene min er på ferie, rett og slett fordi det ikke alltid fester seg hvor de skal.
![]() |
#6 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Sier du "Syden"?Jeg har aldri sagt Syden. Jeg har alltid sagt jeg skal til [insert destinasjon].
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sier du "Syden"?
Enig. For meg sier begrepet noe om typen ferie, og jeg kan godt snakke om "syden" generelt. I forhold til spesifikke reiser bruker jeg likevel mer presise stedsangivelser. Ungene skal f.eks. til Kreta i høst. Før reisen ble bestilt snakket vi om at de skulle til syden, etter at reisemålet ble klart har vi snakket om at de skal til Kreta.
![]() |
#8 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Sier du "Syden"?Det sier jo mye mer om hvilken type ferie man har vært på enn hvor man har vært, synes jeg, all den tid man bruker "Syden" om land i både Europa, Asia og Afrika. Men hvis man syns et utrykk som for det meste betyr "et sted i nærheten av Middelhavet hvor man har solt seg" er tilfredstillende, så for all del. Jeg får alltid en intens trang til å spørre "Hvor er Syden?". Når folk snakker om at de skal dit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
koko
|
![]() Sv: Sier du "Syden"?Syden som begrep, stedets/landets navn når jeg vet konkret hvor det er snakk om. Aldri så nøye for min del, alt er uansett verdas største land, Utlandet.
![]() |
#10 |
By the Sea
|
![]() Sv: Sier du "Syden"?Jeg kan bruke "sydentur" som et begrep om pakketur til varmere strøk, der sola er viktigst og ikke stedet. Vi bruker alltid navnet på landet når vi reiser med barna.
![]() |
#11 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Sier du "Syden"?Jeg sier aldri Syden.
![]() |
#12 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Sier du "Syden"?Ikke som "syden" for et enkelt reisemål. Men jeg kunne nok sagt "da jeg var barn var vi mye i syden" for å forenkle. Syden da ville vært typiske "sydensteder" som Mallorca, Tenerife, Gran Canaria osv. Vi reiste også mye til USA, Mexico, Hawaii osv da jeg var barn. Da sa jeg aldri syden, men landet vi reiste til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
maler
|
![]() Sv: Sier du "Syden"?Mine unger sier syden. Men da som i betydningen "varmt sted der man kan bade". Når de vet hvor de skal sier de det.
![]() |
#14 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Sier du "Syden"?Jeg har vært en uke på Rhodos nå og kaller det gjerne Syden. Vi reiser en del, men dette er første gang på 10 år vi har vært i Syden og det er virkelig en helt bestemt ferieform som jeg synes det er greit å ha et eget navn på. Charterfly, organisert bussfrakt direkte til hotellet, Lollo&Bernie og svensktalende kelner, det er rett og slett sydenferie for meg. Barna mine har sagt både Rhodos og Syden, avhengig av kontekst. Jeg har forklart Syden-begrepet for dem og de yngste på 5 og 7 har heller ikke problemer med å forstå det. Jeg bruker altså Syden-begrepet mer som en betegnelse på en ferieform og ikke bare om en destinasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Erfaren
Medlem siden: Apr 2012
![]() ![]() |
![]() Sv: Sier du "Syden"?Jeg sier "Syden" når jeg mener sydlige/varmere strøk generelt, men pleier å sin navnet på land/øy når jeg snakker om et spesifikt sted. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Sier du "Syden"?Hadde mine sagt syden om Thailand hadde de ganske raskt blitt rettet på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Sier du "Syden"?Jeg kan si at vi har bestilt "sydentur", men barna våre vet hvilket land vi skal til, og vi bruker ikke "syden" i dagligtalen.
![]() |
![]() |
#19 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Sier du "Syden"?Om jeg bruker det, er det alltid med minst tre y-er. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|