|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Hva er forskjellen på recycle og upcycle?Jeg skjønner det ikke ut fra konteksten. Jeg tenker at recycle er både det jeg ville ha kalt resirkulering (feks innlevering av glass og bokser) og gjenbruk (feks lage nye klær av gamle). Men upcycle?
![]() |
#2 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Hva er forskjellen på recycle og upcycle?Upcycle er naar man pusser opp gamle ting, moebler, klaer ol. tror jeg.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er forskjellen på recycle og upcycle?
![]() |
#4 |
Leser
|
![]() Sv: Hva er forskjellen på recycle og upcycle?OK, da ser det ut som recycle = resirkulering og upcycle = gjenbruk. Takk!
![]() |
#5 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Hva er forskjellen på recycle og upcycle?
Nja. Det blir jo ikke riktig - poenget med upcycling er jo at tingen videreforedles og får en verdiøkning eller utvida bruksområde, og det ligger jo ikke implisitt i ordet gjenbruk, det blir jo bare et annet ord for resirkulering. Jeg er altså enig av din forståelse av forskjellen slik den framstår i hovedinnlegget, men ikke i ordbruken. Jeg mener for eksempel panteflasker også er gjenbruk, og kommer ikke på noe godt norsk ord som dekker det upcycling gjør.
![]() |
![]() |
#6 |
Leser
|
![]() Sv: Hva er forskjellen på recycle og upcycle?Du har sikkert rett, Mathilda. Jeg har kun hørt ordet gjenbruk i forbindelse med DIY, typisk at man lager kjoler til ungene fra mannen sin gamle skjorter, så jeg har brukt ordene som om de var to (men jeg har også oversatt recycle til begge deler).
![]() |
|
|