|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() |
Ang airbag. Haster!Hadde du latt 11 åringen din på 35 kg og 147 cm sitte foran en aktiv airbag? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Ang airbag. Haster!Vi har koblet ut de få gangene 12-åringen på nesten 160 har sittet foran. Han er sikkert lang nok, men er jo lett som en fjær.
|
|
|
#5 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Ang airbag. Haster!
Dette står på Trygg trafikk sine sider. Fant ikke noe om vekt sånn i forbifarta, så det vet jeg ikke noe om. Men 36 er jo grensen for beltestoler, så jeg vet ikke hva jeg hadde gjort selv. Var det nødvendig for å komme oss avsted ville jeg muligens gjort det med eldste her.
|
|
|
#6 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ang airbag. Haster!Nei. Det er verken vekt eller lengde som avgjør, men alder. Det er ikke før de er 14 år at kroppen er sterk nok til å takle kreftene fra en airbag. Hvis du googler her inne, så vil du finne en forskningsrapport fra USA som stadfester dette.
|
|
|
|
#7 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() |
Sv: Ang airbag. Haster!Tusen takk for alle svar! |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Bedreviter
|
Sv: Ang airbag. Haster! |
|
|
|
|
|
#10 |
|
maler
|
Jeg synes det er litt i overkant bastant tolkning av de forskningsresultatene. Det de viser er at alder er det kriteriet som best avgjør når barnet er utviklingsmessig klart til å takle kraften fra en airbag, og et bedre kriterium enn vekt/høyde. Det sto vel også at det først var fra 14 års alder at barnet har nytte av en airbag slik voksne har. Men det betyr jo ikke at et barn på 13 år og 11 mnd vil ta skade av airbaggen, mens en på 14 år absolutt bør ha airbag, slik fungerer aldri slike forskningsresultater. De er et resultat av predefinerte grupper og cutoff-verdier. Det betyr ikke at man ikke skal ta dette på alvor, men jeg tenker at litt pragmatisk må man kunne være. Man vet at barn under 14 års alder sannsynligvis ikke vil ha nytte av en airbag, og jo yngre og mindre barnet er jo mer sannsynlig er det at airbaggen vil representere en risiko. Derfor skrur man av airbaggen dersom man har mulighet for det, og man velger å ha barnet bak hvis dette er en mulighet. I en situasjon der alternativet er å ikke komme seg av gårde tenker jeg at jeg ville vurdert det litt annerledes gitt at barnet er større enn 140cm som er Trygg Trafikk sin grense, og ikke veldig ungt.
|
|
|
#11 |
|
#IsItOctoberYet?!
Sv: Ang airbag. Haster!Det forstår jeg også, Katta, men her var det snakk om en på 11 år og ikke en på 13,5 år.
|
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Ang airbag. Haster!Eg forholder meg til Trygg Trafikk, så eg lar min 10-åring sitte foran airbag no. Ho er 148 cm høg. Tippar ho er omtrent 40 kg. Lenge sidan eg har veid ho.
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Sv: Ang airbag. Haster!Hvis man ikke skal ta noen sjanser mhp bilsikring bør man kjøre panserkjøretøy med alle setene bakovervendt, også for voksne, og man kan strengt tatt ikke ha mer enn ett barn i hver bil fordi midtsetet bak da er opptatt. Jeg skjønner at man tar valg som å ikke sette ungdom foran airbag når man har muligheten til det, jeg skjønner ikke helt at det går an å være så kategorisk, av og til er det vel for de fleste av oss snakk om å finne en balansegang mellom det vi ønsker å gjøre og det som lar seg gjennomføre på en måte slik at risikoen ikke blir for stor. Men det er vel noe av det som fascinerer meg med dette forumet i og for seg.
|
|
|
#14 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Ang airbag. Haster!Jeg har gjort det noen få ganger fordi jeg ikke kan kople den ut (må på verksted for å gjøre det). Det har vært på steder med lav fartsgrense, lokal trafikk. Det er ikke noe jeg gjør til vanlig, absolutt ikke. Hun er over 150 og 44 kg. I de tilfellene jeg har gjort det har det stort sett vært snakk om å kjøre eldste og venninne til bursdag (og yngste må være med fordi jeg er alene med dem)).
|
|
|
#15 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ang airbag. Haster!Her sitter 11 åringen på 146 cm og 32 kg foran airbag.
|
|
|
#16 |
|
#IsItOctoberYet?!
Sv: Ang airbag. Haster!Vi har alle våre grenser for hva som er greit og ikke greit. Å dra tingene så langt som panserkjøretøy etc. er jo urealistisk, og i mine øyne riv ruskende galt å sammenlikne med et barn foran airbag. Går det greit en gang i blant?! Joda, sikkert, men du vet ikke før du er utfor en ulykke, og det er ikke en sjanse jeg er villig til å ta. Statistikken skiller heller ikke på om man gjør det en gang eller 100, så som sagt, vi kjører ikke med barn foran airbag. Det kan like gjerne skje en ulykke på vei til butikken som en langtur.
|
|
|
|
#17 |
|
maler
|
Sv: Ang airbag. Haster!Småbarn foran airbag - aldri. Større barn helst ikke, og jeg har mulighet til å koble ut airbaggen hos meg. Men i situasjonen fire barn og ikke mulighet til å skru av airbag hadde helt klart eldstemann hos meg sittet foran airbag. Han er 165 lang og veier 60 kg. Men er bare 12.
|
|
|
#18 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Jeg hadde gjort som deg. Man ser situasjonen an rett og slett.
|
|
|
#19 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Ang airbag. Haster!Jeg mener jeg har lest noe om at det ikke er anbefalt før tidligst 12 år. Vi har 12-årsgrense her i huset. Det betyr at 11-åringen som er ca 153cm og ca 36 kg sitter bak.
|
|
|
#20 |
|
Lager seg en tittel.
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ang airbag. Haster!Så lenge det er plass bak, så får ikke min enda. Ca samme alder, lengde og høyde. |
|
|
|
![]() |
|
|