|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Metallica!!
|
![]() Los AngelesDet kan se ut som om det blir tur til Los Angeles på oss i julen. Så da trenger jeg noen tips til gode restauranter, kjekke frokostbarer, bør vi leie bil eller holder det med kollektivtransport?
![]() |
#2 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Los AngelesJeg kan ikke så mye om LA, lenge siden sist. Men en ting husker jeg, det er ikke godt utbygget kollektivtilbud der. Så hvis dere skal litt rundt mener jeg dere er helt avhengige av bil.
![]() |
#3 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Los AngelesSignerer Veobra. Lenge siden for meg også. Men LA er laget for bilkjøring, så det hadde jeg definitivt valgt.
![]() |
#4 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Los AngelesJeg har heller ikke vært der på lenge, men det er jo ikke noen bykjerne i selve LA, og kollektivtrafikk er det minimalt med forteller min kusine som bor i Orange County (hvor for øvrig Anaheim også ligger) og som jeg IM'er med akkurat nå. Hun sier at Palm Springs er wonderful at Christmas og at byene ved sjøen både nord- og syd for LA er bra (Newport Beach, Santa Barbara).
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Los Angeles
LA er helt annerledes enn de aller fleste storbyer. Ikke noe livlig downtown med folkeliv og metro og alt innenfor gangavstand, nei.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Los AngelesVi tok en del rutebuss, men hadde ikke klart oss uten bil! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Nei, LA er en helt annen type by. Alt er spredd. Det er lite høyhus der, så alt er veldig spredd. SF er en veldig fin og spennende by. Det er masse fine steder mellom de to storbyene også. Jeg har vært der på den tiden av året, veldig behagelig temperatur.
![]() |
#10 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Los AngelesLA funker ikke uten bil. Jeg var avhengig av buss en dag i uken, og det tok meg 90 minutter å reise en 15 minutters biltur, sykkel og gåing er uaktuelt med mindre du er i Rodeo Drive.
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Los AngelesLos Angeles var en kjedelig by synes jeg, mye pga det andre skriver her om manglende bykjerne. Det var fint ved noen av strendene. Vi bodde i en av småbyene i Orange County og det er mange fine steder der. Trafikken var langsom, men kollektivtransport var intet alternativ. Det går tog langs kysten og det finnes en slags metro i L.A, men ikke noe dere kan satse på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
blid
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Los AngelesEnig med resten her - bil er et must i LA. Det er enorme avstander og ikke all verdens til kollektivtilbud. Det tar for eksempel minimum en time å kjøre fra Anaheim til Santa Monica og nesten halvannen time fra Anaheim til Hollywood og Universal Studios (selvfølgelig litt variasjon med tanke på trafikk).
![]() |
#13 |
Medlem siden: Mar 2008
Skulle til å foreslå San Diego! Var der nå i mars, flott sted, passe stort, varmt og godt.
![]() |
#14 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Enig, san diego er fantastisk. Sånn ellers: bil, ja. Vi bodde i Hollywood i tre dager, det var skuffende stusselig. Santa monica og venice beach likte jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Metallica!!
|
![]() Sv: Los AngelesTakk for tips.
![]() |
#16 |
Erfaren
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Los AngelesVi har vært i California i sommer. Kan skrive under på at jeg ville ikke vært i Los Angeles uten bil siden det er lange avstander og lite/ingen offentlig transportmuligheter. Vi bodde i Anaheim. Leide en leilighet via homeaway.com noen minutter med bil fra Disney (kunne i teorien gått til parken, men så var det hjemturen på kvelden...). Veldig praktisk om man skal dit og billigere enn hotell når man er flere. Vi brukte 1.5t gjennom byen til Universal Studios fra Anaheim. Det tok dobbelt så lang tid som det GPS sa siden det er kø hele døgnet på motorveiene.
![]() |
#17 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Los AngelesI Anaheim bodde vi her: http://www.hojoanaheim.com/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Los AngelesAv byene jeg har vært i i California, er LA den minst sjarmerende. Veldig gøy å ha vært der, men det er ikke noen by som sådan, mer en gedigen trafikkmaskin fylt med smog. I Anaheim var det ok å bo da, absolutt. Vi bodde på et Hyatt-hotel nær Disney - veldig fornøyd. Bodde på et hotel til ved retur hjem, ok det også, og enda nærmere Disney, skal se om jeg finner data.
![]() |
#19 |
flisespikker
|
![]() Sv: Los AngelesLA er ikke "én by" på samme måte som San Francisco eller for den del alle andre byer jeg har vært i. Det er derimot mange fine delbyer/bydeler i LA, både West Hollywood, Santa Monica og Venice er steder der det er hyggelig å bo og være, og her finnes det faktisk områder der man kan gå litt også, ikke bare kjøre bil. Men jevnt over må man ha bil, ja.
![]() |
#20 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Los AngelesFor byliv i Los Angeles ble vi vist til 2nd street, Seal Beach og Huntington Beach. Vi var i Long Beach også, men der er et down town med dårlig rykte og ellers vanskelig med store avstander.
![]() |
|
|