|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Fortell meg om broderingJeg har kjøpt et vintage mønster til å brodere alle stat-blomstene til USA, men det står ikke hvordan. Det er et transfer-mønster, og på baksiden står det beskrevet running stitch, back stitch, outline stitch, single stitch, loop stitch, satin stitch, long and short stitch, blanket stitch, cross stitch, feather stitch, buttonhole stitch og franske knuter, men det står ingen steder hvor jeg skal bruke hva.
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Fortell meg om broderingHer fant jeg det på en blogg, og der ser jeg jo endel. Men kan jeg egentlig bare velge hva jeg syns er pent da?
![]() |
#4 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Fortell meg om broderingJeg ville googlet de ulike stingene og sett hva som blir penest hvor, basert på bildene fra bloggen. Bærene til Oregon er typisk noe jeg ville brukt french knot til, f. eks.
![]() |
#5 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Fortell meg om broderingOg så tipper jeg Fløyel og de andre bunadssyerne her inne vil ha gode råd til deg.
![]() |
#8 |
Audacious
|
![]() Sv: Fortell meg om brodering
![]() |
#9 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Fortell meg om broderingÅ Texas' Bluebonnet.
![]() |
#10 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fortell meg om broderingEr bluebonnet en lupin? :sporer helt av: |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
~~~~~~~
|
Så morsomt Tallulah, utrolig kult bilde - Stichery er veldig populært i USA, vi kaller det stichery i Norge også (i quiltemiljøene), og det er mer som å tegne med tråd. Jeg foretrekker å stiche med ramme for å ikke få det bulkete. Å stryke på sticheryvatt på baksiden for å få litt mer hold i stoffet er alfa/omega for å få det pent. Sticheryvatt er som tynn-tynn flanell med en side som stykes på stoffet du skal brodere på.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 05-08-14 kl 15:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Fortell meg om broderingJeg broderer et teppe nå, ved å bruke disse stingene som jeg har nevnt for deg:
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 05-08-14 kl 05:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Fortell meg om broderingCrewel work - er rett og slett sjatteringssøm og plattsøm med flere farger som blender i hverandre. Vil du ha personlig assistanse og opplæring må du nesten vente til jeg kommer hjem - dvs. neste uke, men jeg tror du får det til.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 05-08-14 kl 05:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fortell meg om broderingFløyel har jo en super oversikt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Fortell meg om broderingTakk for uvurderlig hjelp, Fløyel og indie!
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du kan kjøpe på nett også. Fra UK er som regel frakten ganske lav. Se for eksempel her: http://www.sewandso.co.uk/DMC-Stranded-Cotton |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Fortell meg om broderingHvor store er hvert blomsterbilde? Er de store nok så de monner til et lappeteppe? Hvis du syntes hver blomst blir liten kan du kopiere mønsteret og overføre på stoffet med penn. Bruk lyskasse eller vindu i dagslys som hjelp rett på stoffet med spesialpenn (skal finne merke til deg)
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Fortell meg om broderingHver av blomstene er 9-12x9-10 cm og kartet over USA er 56x45. Det virker større enn de jeg fant på nettet, og de har heller ikke blomsternavnet, bare staten. Det er også et stort bilde av en rose som er 30x43. Jeg tenkte å ha annenhver rute med blomstermotiv og en fargeblokk, også ha det store kartet i midten, og på andre siden ha den store rosen i midten og enten ensfarget rundt, eller fargeblokkruter.
Sist redigert av Tallulah : 17-09-17 kl 10:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|