Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Sol og utemiljø til tomatplante

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-14, 12:59   #1
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sol og utemiljø til tomatplante

Guttungen plantet tomat tidligere i år, og den har til nå stått inne, men nå er den så lang blitt at jeg bare må få den ut og bundet opp på et vis.

Vi har en veranda oppe på loftet som jeg ser på som et mulig sted for den, for der er den unna veien for oss, samt at den står delvis under tak og er i le for vær og vind. Det eneste jeg er redd for der, er sola. Det er sol fra morgenen av og et godt stykke ut på dagen.

Vil den tåle noen timer med direkte sollys?

En annen ting også:

Vi plantet 5 frø i ei relativt stor krukke, og tre av disse har nå vokst seg store. jeg ser vel at det kanskje er en smule trangt om plassen nå, men vet ikke om jeg tør å plante om. Er dette noe jeg burde vurdere?

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-14, 13:20   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sol og utemiljø til tomatplante

Plant dem om. Finn en stor potte, ha i kompost og jord og lecakuler og kjør på.

Direkte sollys går fint i noen timer nå som de er store. Jeg har flere planter i direkte sollys og det går fint og nå begynner tomatene å modne.

Gammel 14-08-14, 13:34   #3
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Ok, da må jeg vel prøve å plante dem om. Er bare redd jeg ødelegger de.

Er spent på om vi får tomater på dem jeg. Var sent ute med å plante.

Gammel 14-08-14, 13:49   #4
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Mine tomater står i full sol hele dagen og plantene bærer enorme mengder tomater. Bare ikke glem å vanne.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-14, 14:17   #5
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Oida, det var sent! Men mine 2 tomatplanter står i sol hele dagen og knekker nesten under mengden tomater nå når det har begynt å blåse. Jeg høster hver dag, men det ser ut som det aldri kommer til å ta slutt.

Tror det er lurt hvis du tar toppene når de har satt noen få blomstergrupper. Så de får konsentrert seg om å modne tomater i stedet for å gro videre. Du har jo ikke mange måneder på deg lenger.

Hvis røttene er grodd inn i hverandre hadde jeg kuttet to av plantene nederst og latt den tredje vokse.

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-08-14, 15:51   #6
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Mine har stått ute i solveggen siden tidlig i juni eller noe sånt - det går kjempefint så sant de får nok vann!

Gammel 15-08-14, 19:54   #7
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Standard

Da har den flyttet ut, men jeg feiget ut og turte ikke plante om... De tre plantene er så lange og jeg så med en gang at de fort knekker om jeg begynner å romstere med de. Så de får stå som de er, så har jeg lært til neste gang at de må plantes om på et langt tidligere stadium.

Oppdaget også nå den aller første tomaten på den

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:45.