|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Glemte og gjemte norske perler - anbefalingstråd!Jeg leser veldig lite norsk.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Glemte og gjemte norske perler - anbefalingstråd!Jeg ville lest Knausgård. Snakk om gigantroman. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Glemte og gjemte norske perler - anbefalingstråd!
![]() |
![]() |
#4 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Glemte og gjemte norske perler - anbefalingstråd!Eg las "sangen om den røde rubin" i sommar, og fryda meg over det vakre språket i romanen.
![]() |
#5 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Glemte og gjemte norske perler - anbefalingstråd!Ikke akkurat ny, norsk litteratur, men jeg er blodfan av Sigurd Hoel, og synes alle burde ile til og lese Møte ved milepelen, om enn for språket alene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: Glemte og gjemte norske perler - anbefalingstråd!Dager i stillhetens historie av Merethe Lindstrøm, og novellesamlingen Arkitekt av samme forfatter. Fugletribunalet av Agnes Ravatn, litt samme stil. En blå kjole fra herr Hitler, Toril Brekke, Helene Uris Rydde ut, Trude Marsteins Mysteriet mamma.
![]() |
#7 |
This is normal!
|
![]() Sv: Glemte og gjemte norske perler - anbefalingstråd!Jeg er veldig, veldig glad i "Markens grøde", og jeg synes det er mange fine Hamsunbøker. Kanskje ikke gjemt og glemt, men verd å nevne.
![]() |
![]() |
#10 |
Det er bare en fase
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Glemte og gjemte norske perler - anbefalingstråd!Jeg skulle akkurat til å anbefale Sigurd Hoels Møte ved milepelen. Jeg var litt sær på ungdomsskolen, der andre valgte Astrid Lindgren og Torbjørn Egner som særemne, landet jeg på Johan Falkberget. Jeg skrev også en stil om Møte ved milepelen som jeg husker norsklæreren var helt over seg av begeistring for, jeg tror det var veldig velkomment med et avbrekk fra Døden på Oslo S. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Det er bare en fase
![]() Sv: Glemte og gjemte norske perler - anbefalingstråd!Og selvsagt anbefaler jeg også Johan Falkberget, bare for å bli hensatt til en annen tid. Litt krevende og dystert i perioder, men verd det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
intro
|
... og Lasso rundt fru Luna er jo enda noen lysår foran.
![]() |
![]() |
#13 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Glemte og gjemte norske perler - anbefalingstråd!Novellene til Kjell Askildsen - vakkert språk, ikke et ord for mye!
![]() |
#14 |
Det er bare en fase
![]() Sv: Glemte og gjemte norske perler - anbefalingstråd!Jeg har lyst til å trekke frem Simon Flem Devolds Spikern - historien om et medmenneske. Jeg husker ikke om språket gjorde inntrykk, men mennesket han beskriver gjorde et uutslettelig inntrykk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Borte
|
![]() Sv: Glemte og gjemte norske perler - anbefalingstråd!Cora Sandels Alberte-trilogi.
![]() |
#19 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Glemte og gjemte norske perler - anbefalingstråd!Jeg liker også godt Lillelord-trilogien til Johan Borgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Librocubicularist
|
Alle desse er eg veldig einige i.
![]() |
![]() |
|
|