Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Ny laptop, hva ser jeg etter?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-08-14, 21:43   #1
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Ny laptop, hva ser jeg etter?

Laptopen min synger på siste verset, jeg burde kjøpe en ny tror jeg. Det finnes så utrolig mange å velge i, og jeg har null peiling på hva som er bra og ikke. Er det spesielle merker som er bedre enn andre? Har dere konkrete anbefalinger så kom gjerne med det.

Helst burde den være så billig som mulig, men jeg vil gjerne ha noe som holder også. Midt på treet prismessig tenker jeg er fint. Den brukes ikke til noe avansert, jeg benytter gjerne iPaden for det meste til surfing og Netflix. Laptopen bruker jeg mer til organisering av bilder, søknadsskriving og andre jobbrelaterte ting som stort sett dreier seg om å bruke openoffice og surfing når iPaden ikke er ledig. (Nå har den også knust skjerm. ) Jeg liker ikke at ting går tregt, så rask må den i alle fall være.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-14, 10:09   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny laptop, hva ser jeg etter?

Skjermstørrelse? Skal den fraktes mye rundt eller i all hovedsak brukes hjemme?

Gammel 30-08-14, 13:58   #3
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Liker at det er litt størrelse på skjermen, men trenger ikke den største varianten. Den skal ikke fraktes med noen plasser så bare til bruk hjemme.

Gammel 30-08-14, 15:01   #4
Sola

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg følger litt med her, ser etter ny jeg også, bortsett fra at jeg liker 13" skjermer.

Gammel 03-09-14, 12:23   #5
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvilket merke du velger er ikke så farlig så lenge det er et av de kjente (Og IKKE Packard-Bell, vær så snill, ikke Packard-Bell).
Lenovo, HP, Asus, Acer...
Det er alt for mange i det prissegmentet til å komme med en spesifikk anbefaling, skal du litt opp i pris for å få noe som er mer holdbart, har bedre batterikapasitet etc. anbefaler jeg Lenovo Thinkpad T-serien.
Jeg har nå 3 av dem som virker som bare det, den eldste er 6 år gammel.
Finn en pc du kunne tenkt deg å kjøpe og post linken her, så kan vi kommentere den.

Gammel 03-09-14, 14:20   #6
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Standard

Vanskelig å velge selv da jeg ikke aner hva jeg skal se etter i spesifikasjonene. Hvordan ser jeg at den feks har god ytelse og ikke er av tregere sort?

Gammel 03-09-14, 14:23   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er budsjettet ditt?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 14:31   #8
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Blogginnlegg: 460
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Om jeg skulle byttet ut hjemme pcen er det et punkt som står høyt på min liste:
SSD disk!
Er så møkk lei av treige oppstarter. Så det er mitt beste tips.

Ellers så tror jeg at laptopen etterhvert blir byttet ut med en surface når den er moden for utskifting. Vi har ekstern skjerm hjemme, og jeg merker egentlig mer og mer et behov/ønske om å ha med meg pc'en, men blir til at jeg lar være fordi den er så stor å drasse på.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 14:41   #9
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hva er budsjettet ditt?

Mtp bruken så tenker jeg maks 5000,-. Den blir ikke brukt hverdag, og i hovedsak blir den brukt til filmer, surfing og word/open office.

Gammel 03-09-14, 18:32   #10
Sir Limpalot

Sir Limpalot sin avatar

Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tror ikke du finner noe med SSD i den prisklassen.
Her er et forslag, anstendig prosessor, bra med RAM, stor harddisk:
https://www.komplett.no/acer-aspire-...736#!tab:extra

Gammel 05-09-14, 10:35   #11
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Hvilket merke du velger er ikke så farlig så lenge det er et av de kjente (Og IKKE Packard-Bell, vær så snill, ikke Packard-Bell).
Lenovo, HP, Asus, Acer...
Det er alt for mange i det prissegmentet til å komme med en spesifikk anbefaling, skal du litt opp i pris for å få noe som er mer holdbart, har bedre batterikapasitet etc. anbefaler jeg Lenovo Thinkpad T-serien.
Jeg har nå 3 av dem som virker som bare det, den eldste er 6 år gammel.
Finn en pc du kunne tenkt deg å kjøpe og post linken her, så kan vi kommentere den.

Packard Bell = Acer. Mange, om ikke de fleste, modellene er i grunn de samme, men f.eks. lavere spesifisert, samt at Acer ikke tar inn en del av grunnmodellene som her selges som Packard Bell - ikke vits i å ha to av det samme på et lite marked.

Intel tvil om at Thinkpad T-serien er god. Men det koster og enkelte av prioriteringene er nok ikke så viktig for en hjemmebruker.

Gammel 05-09-14, 10:48   #12
mrc

mrc sin avatar

Standard

Tror ikke du finner noe med SSD i den prisklassen.
Her er et forslag, anstendig prosessor, bra med RAM, stor harddisk:
https://www.komplett.no/acer-aspire-...736#!tab:extra

I hvert fall om man skal ha mer enn 128 GB SSD er det vanskelig å finne i en såpass lav prisklasse. Men med 128 GB finner man bl.a: http://www.prisjakt.no/product.php?e=2781382

Gammel 06-09-14, 00:52   #13
Sir Limpalot

Sir Limpalot sin avatar

Standard

Joda, men det blir fort fullt.
Windows alene tar 20GB og vokser etterhvert...

Gammel 02-10-14, 23:01   #14
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

SSD-harddisk, er den like stor som en vanlig harddisk?

Dvs at hvis jeg fyller mine 256 Gb på min gamle laptop, så må jeg opp i minst 500 på en ny, og da blir det altså veldig dyrt med SSD?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 01:19   #15
Sir Limpalot

Sir Limpalot sin avatar

Standard

SSD er mye mindre enn en vanlig harddisk sett i forhold til pris.
Hva du definerer som "mye" dyrere er vel avgjørende.
De fleste laptopper som har stor SSD som standard har vel ofte ganske heftige specs på resten også, men man kan selvfølgelig bytte ut harddisken med en SSD selv, det har jeg gjort på min.

Gammel 03-10-14, 10:22   #16
Timar
Klar

Timar sin avatar

Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

SSD er mye mindre enn en vanlig harddisk sett i forhold til pris.
Hva du definerer som "mye" dyrere er vel avgjørende.
De fleste laptopper som har stor SSD som standard har vel ofte ganske heftige specs på resten også, men man kan selvfølgelig bytte ut harddisken med en SSD selv, det har jeg gjort på min.

Takk for svar Men for å dobbeltsjekke, en gig er en gig uavhengig av hvilken type harddisk det er? Det er ikke sånn at SSD-er komprimerer eller håndterer dataene på en måte som gjør dem mindre? De laptopene jeg har sett på (under 500) har nemlig bare hatt 128 Gb harddisk, hvis de i det hele tatt har hatt SSD.

Gammel 03-10-14, 10:27   #17
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Blogginnlegg: 460
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

1 Gb er en Gb uansett hva slags disk det er snakk om.
Og ja, SSD diskene er mindre og koster mer for lagringsplassen enn vanlige disker. Dessverre.
Men det er en helt, helt annen verden å jobbe med.
Jeg angrer sinnsykt på at jeg ikke kjøpte meg pc med SSD disk for et par år siden. Hjemme pc-en irriterer vettet av meg.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 10:28   #18
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

En gig er en en gig uansett. Et tips kan være å lagre store filer på en bærbar harddisk, da trenger du ikke så mye plass på selve maskinen. Men 128 høres litt lite ut syns jeg. Det er mulig det blir billigere hvis du kjøper en laptop med vanlig harddisk, og bytter til SSD selv? På Mac var det hvertfall det sist jeg sjekket (en stund siden).

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 10:31   #19
Timar
Klar

Timar sin avatar

Standard

Jo, datamannen min hadde sikkert klart å bytte ut harddisken, men ødelegger jeg da for garantien?

Jeg har lyst til å ha en pc som har plass til alle bilder og videosnutter, ihvertfall fra de siste årene. Jeg har litt bilder på en ekstern harddisk, og merker at det skal mye til for at jeg kobler meg til den for å se på bildene. Så jeg vil ha dem lett tilgjengelig og trenger derfor en stor harddisk, og ytelse nok til å kjikke kjapt gjennomg bilder.

Ellers skal jeg bare bruke den til surfing og et og annet word- og exceldokument, så den trenger ikke å være spesielt kraftig, eller lett, eller holdbar.

Har dere forslag til hva jeg ser etter? Nåværende pc klarer ikke å gå inn i bildene i det hele tatt, selv om det skal være igjen godt med lagringsplass, så jeg vil tro den har noe slags ytelsesproblemer?

Gammel 03-10-14, 18:48   #20
mrc

mrc sin avatar

Standard

Hvorvidt skifte fra harddisk til SSD påvirker garantien varierer litt. På en del maskiner er det tilrettelagt for at man svært enkelt skal kunne bytte. På andre igjen er en haug skruer, forsiktig "oppknekking" av deksler med skjulte plastlåser osv.

Skifte disk på Lenovo-en min kunne jeg gjort med bind for øynene på et par-tre minutter. Skifte disk på den gamle Macbook Pro-en tok vel meg sikkert én time.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:23.