|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Audacious
|
![]() Hva tror dere resultatet blir i Skottland?
![]() |
#2 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?Det er jo helt vanvittig spennende! Jeg tror det blir ja til løsrivelse, men følger interessert med. Dagens morsomte konspirasjonsteori er vel at Kate og Williams annonsering av graviditet i går skulle være med på å overbevise skottene om å bli ...
![]() |
#3 |
Audacious
|
![]() Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?
Du skal ikke se bort fra det, altså.
![]() |
#5 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?Det er spennende å følge med, samtidig så følger jeg jo med på diskusjonen som er på Face ifht at Island burde bli det 20. fylket i Norge, for det er visst ikke så stas å være en liten, selvstendig nasjon i en stor verden. Og det er bare 70 år siden de bli selvstendig fra Danmark.
![]() |
#6 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?Jeg tror det blir et knapt flertall for å bli.
![]() |
![]() |
#8 |
Audacious
|
![]() Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?Det morsomme er at Cameron var så fornøyd for et år siden for å ha klart å ikke gå med på SNP sitt forslag om to spørsmål i folkeavstemninga, et om selvstendighet og et med økte fullmakter til det nåværende skotske parlamentet, for da ville SNP være sikret en "trøstepremie". Og nå suser Cameron, Clegg og Miliband nordover og lover gull og grønne skoger og nettopp utvidede fullmakter til Holyrood.
![]() |
#10 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror også det blir et knapt flertall for å bli. Det er i følge dagens måling ca 16-18% som enda ikke har bestemt seg. Jeg tipper flesteparten av disse går for å bli når det kommer til valgdag. Det er rett og slett for mange store ubesvarte momenter ved selvstendighet.
![]() |
#11 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?Jeg tror de blir. Men jeg håper de går ut. Bare fordi det ville vært kult. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?Jeg håper de blir. Jeg tror konsekvensene av å stå alene blir større enn de tror. Mannen min er skotsk, han håper de går. Jeg tror det blir et knepent ja i avstemningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?Jeg tror de blir.
![]() |
#14 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?Jeg tror også de blir værende. Sannsynligvis med et ikke veldig stort flertall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
anglofil
Nei det stemmer ikke overhode. Gordon Brown er skotsk, var der ofte som statsminister. Cameron var der også for ikke så veldig lenge siden.
![]() |
#16 |
Mother of Dragons
|
Heh, da var det feil det som stod, jeg lurer på om det var norske versjonen av le monde jeg?
Er ikke det som skottene mener da, at de er fattige til tross for at de (kysten) står for store oljeinntekter og at de burde ha større del av kaka?
![]() |
#17 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?Jeg tror Skottland forblir endel av Storbritannia, om enn med knapp margin. Når alt kommer til alt, tror jeg nemlig tvilerne, som ennå sitter på gjerdet, vil gå for hva som er trygt og kjent.
![]() |
#18 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?Jeg veit ikke, men synes det er veldig spennende, og litt surt at jeg er i permisjon og ikke har samfunnsfaglig engelsk i år. Gøy med dagsaktuelt stoff, særlig når det er noe så stort!
![]() |
![]() |
#19 |
anglofil
Men det er litt misvisende det med petroleumsressursene for produksjon på britisk sokkel er jo betydelig lavere en på norsk sokkel, OG avtagende i motsetning til norsk sokkel. Skottene får allerede mye tilbake, veldig mye i forhold til folketallet på litt over 5 millioner. De viser jo titt og ofte til Skandinavia, og særlig Norge for eksempel på hvordan de kan klare seg uten unionen. Men som Niall Ferguson sa på Newsnight i går så er det nok Slovakia et mer relevant eksempel på hvor lite og ubetydelige de vil bli.
![]() |
#20 |
Audacious
|
![]() Sv: Hva tror dere resultatet blir i Skottland?Det er, som Lisa sier, mye av argumentasjonen fra jasida som hviler på frustrasjonen over at regjeringa i Westminster ikke er politisk på bølgelengde med flertallet i Skottland. Dette er en følelse som stammer fra Thatcheråra, hvor hun f.eks introduserte den forhatte poll tax'en (flat beskatning) i Skottland før resten av Storbritannia, men den blir ikke noe mindre av Camerons regjering. Det er klart at nedbyggingen av velferdsstaten er mye mer truende i et enda klarere klassedelt samfunn som Skottland. Og så hjelper virkelig ikke det britiske valgsystemet, med flertallsvalg i enmannskretser, hvor "winner takes it all". I det skotske parlamentet har de testet ut en kombinasjonsløsning de siste femten åra, som folk er mer fornøyde med.
![]() |
|
|