|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Hvordan få rett til å importere og selge en vareDet heter sikkert noe fint - ala importlisens eller noe liknende?
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvordan få rett til å importere og selge en vareTror ikke du trenger noe løyve, så sant det ikke er mat, medisiner, planter eller annet rart. Jeg ville tatt kontakt med produsenten, sagt at du kunne tenke deg å bli importør og en plan for dette. Noen produsenter forlanger at du sender bilder av "store front" for å vise st du er en ekte aktør. Ja, også må du starte eget firma, selvsagt. Det er produsenten som bestemmer om du skal være deres Europa/Norden/Norge-representant/distributør. Når du har enerett på noe har du agentur og er distributør og/eller retailer (selger).
Sist redigert av Tallulah : 23-09-14 kl 00:53. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan få rett til å importere og selge en vareDu kan i alle fall veldig enkelt startet et enkeltmannsforetak uten at det koster deg noe (bare ikke svar på ukjente nummer som ringer deg dagen etter org.nummeret er godkjent hos Brønnøysund registeret). Og så lenge du tjener totalt under 50 000,- i året på produktet så slipper du å styre med momsregnskap også, så da blir det veldig enkelt med eget firma. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
med tunga på styret
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hvordan få rett til å importere og selge en vareEr det matvarer det er snakk om kommer Mattilsynet inn i bildet. Det kan være at andre statlige instanser skal godkjenne produktet, type Klima- og forurensningsdirektoratet. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Hvordan få rett til å importere og selge en vareJeg vil tro Tolldirektoratet (toll.no) er stedet å sjekke om det trenges noen spesielle tillatelser. Du må registrere enkeltpersonsforetak, og kontakte produsenten for å bli forhandler. Selve importen er ganske enkel, fraktfirmaet tar seg av fortollingen og mva-utlegg.
|
|
|
#6 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Hvordan få rett til å importere og selge en vareTakk for svar!
|
|
|
#7 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvordan få rett til å importere og selge en vareSjekk også at det ikke er klassifisert som medisinsk utstyr. Da er det H-dir som skal godkjenne.
|
|
|
#8 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Hvordan få rett til å importere og selge en vareHm... Det må jeg sjekke, det er mulig det kan reknes som medisinsk utstyr, sånn om man er litt firkanta.
|
|
|
#9 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvordan få rett til å importere og selge en vareDet vet produsenten, det er en formell klassifisering.
|
|
|
#10 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hvordan få rett til å importere og selge en vareNå ble jeg veldig nysgjerrig! Fortell oss når det er i boks! |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Hvordan få rett til å importere og selge en vareJeg tror jeg vet om en ting til du kan importere, hvis du skal sette i gang. Måtte lete masse da vi ville ha produktet. Også litt medisinsk relatert. Kan sende deg en pm hvis du vil.
|
|
|
#12 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Hvordan få rett til å importere og selge en vareJeg tviler på det er klassifisert som medisinsk utstyr i USA, for å si det slik, men her i landet skulle det ikke foundre meg.
|
|
|
#13 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Hvordan få rett til å importere og selge en vare
Vanligvis har vel FDA vært strengest i klassen, så det skal du ikke si.
|
|
|
#14 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvordan få rett til å importere og selge en vareMedisinsk utstyr:
FDAs utstyrsdatabaser finner du her: http://www.fda.gov/MedicalDevices/De...es/default.htm
|
|
|
#15 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Hvordan få rett til å importere og selge en vareKjenner jeg må sjekke litt nærmere på det med medisinsk utstyr, for med litt firkanthet, kan det rammes av "kompensere for uførhet," men det er dog å dra strikken langt.
|
![]() |
|
|