Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Excel-hjelp; luke vekk semi-duplikater

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-14, 19:33   #1
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Excel-hjelp; luke vekk semi-duplikater

A....... B: ...... C: .... D:
Per 1.okt kl 12 Vannet Rosebusk
Pål 2. Okt kl 13 gjødslet tulipaner
Per 2.okt kl 1205 vannet Hortensia
Per 2.okt kl 1206 gjødslet hortensia
Kari 1.okt kl 12. Gjødslet Rosebusk

Jeg har en tabell, omtrentlig som over, som jeg trenger å gjøre noe med.
Jeg skal telle hvor mange ganger Per, Pål og Kari har gjort noe med en plante. Jeg er ikke interessert i hva de har gjort, og jeg vil heller ikke vite om de har gjort flere ting. Snarere tvert i mot, sakens kjerne er at jeg antar at dersom Per har gjort flere ting for tulipanene på samme dag, tilhører det samme hendelse og skal bare telles som 1.
Ulempen er så klart at dato- og klokkeslett er i samme felt, så det bør jeg nok splitte.

Hjelp?

Gammel 01-10-14, 20:02   #2
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Excel-hjelp; luke vekk semi-duplikater

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

A....... B: ...... C: .... D:
Per 1.okt kl 12 Vannet Rosebusk
Pål 2. Okt kl 13 gjødslet tulipaner
Per 2.okt kl 1205 vannet Hortensia
Per 2.okt kl 1206 gjødslet hortensia
Kari 1.okt kl 12. Gjødslet Rosebusk

Jeg har en tabell, omtrentlig som over, som jeg trenger å gjøre noe med.
Jeg skal telle hvor mange ganger Per, Pål og Kari har gjort noe med en plante. Jeg er ikke interessert i hva de har gjort, og jeg vil heller ikke vite om de har gjort flere ting. Snarere tvert i mot, sakens kjerne er at jeg antar at dersom Per har gjort flere ting for tulipanene på samme dag, tilhører det samme hendelse og skal bare telles som 1.
Ulempen er så klart at dato- og klokkeslett er i samme felt, så det bør jeg nok splitte.

Hjelp?

Bare for å forstå: Du skal telle antall dager hvor noen har gjort noe med rosebusken?

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-14, 20:38   #3
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Hvor mange gartnere har du ansatt hjemme hos deg, egentlig? Sorry fjasing.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-14, 20:59   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Funksjonen du leter etter heter Delsammendrag på norsk. Det lå under Data-fanen i gamle dager.

Nå har jeg en ny og engelsk versjon av excel, men hvis du googler Delsammendrag så får du nok hjelp.

Gammel 01-10-14, 21:00   #5
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan gjøre alt med en pivottabell.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (41,6 KB, 8 visninger)

Sist redigert av Veronal : 01-10-14 kl 21:06.
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-14, 21:03   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Du kan gjøre alt med en pivottabell.

Gammel 01-10-14, 21:08   #7
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller en annen sortering hvis du vil finne ut hvilken busk de har gjødslet/vannet/whatever på. Som dette:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (91,3 KB, 11 visninger)
Gammel 02-10-14, 07:27   #8
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utfordringen er at jeg vil at det kun skal telle som 1, selv om Per både vannet og gjødslet og klippet ned rosebusken den 1.oktober.

Gammel 02-10-14, 08:25   #9
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 460
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Hmm.. sikkert ikke helt det svaret du er ute etter men..
Jeg hadde dyttet excelarket inn i en database, så hadde jeg ekskludert alle med lik dato og likt navn (konvertert dato m/klokkeslett til bare dato), og så hentet alt ut igjen til excel (om man virkelig MÅ ha det i excel..)

Mex er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-10-14, 09:02   #10
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Må ikke noe som helst annet enn rapportere et vakkert diagram videre til noen.

Gammel 02-10-14, 09:04   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Så du ønsker bare å telle "Per" en gang, men se hvilke forskjellige verdier som ligger i denne kolonnen?

Kopier alle verdiene av denne kolonnene over i et eget excelark og velg Data - Remove Duplicates.

Gammel 02-10-14, 09:06   #12
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Nei, Per kan gjerne telles flere ganger, men bare en gang pr. blomst pr. dag.

(Mine forsøk på å anonymisere hva jeg er ute etter har egentlig bare komplisert hele greien. )

Gammel 02-10-14, 10:27   #13
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 460
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Splitt dato og klokkeslett ut i to egne kolonner. Slett klokkeslettkolonnen, velg alle kolonnene og radene, velg data -> fjern duplikater

Mex er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:50.