|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Tilpasser tittel
|
![]() Baking, hva bør jeg kunne?Jeg har alltid hatt lyst til å kunne bake. Spesielt gode kanelboller, hveteboller, rundstykker og brød.
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Baking, hva bør jeg kunne?Kjøkkenmaskin.
![]() |
#3 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Baking, hva bør jeg kunne?Kjøkkenmaskin og tålmodighet (la det heve lenge nok). Og varm nok væske, særlig hvis du bruker tørrgjær. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: Baking, hva bør jeg kunne?Hva går galt da? Når du baker mener jeg? Trikset er å ikke ha det for varmt og la det heve lenge.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() Sv: Baking, hva bør jeg kunne?Syns Meissa sier det veldig bra |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Baking, hva bør jeg kunne?Ordentlig kjøkkenmaskin er mitt tips også. Min står på benken og fra å gå fra nesten ingen baking så baker jeg ganske mye nå. Både grovt og fint. Jeg har nemlig ikke ork til å elte så lenge som jeg burde for hånd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Nytt år, nye muligheter
|
![]() Sv: Baking, hva bør jeg kunne?Kjøkkenmaskin.
![]() |
#9 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Baking, hva bør jeg kunne?RØD gjær! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Klar
|
![]() Sv: Baking, hva bør jeg kunne?Jeg har endelig våget meg på gjærdeig etter mange mislykkete forsøk tidligere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Baking, hva bør jeg kunne?Jeg baker nydelig gjærbakst uten kjøkkenmaskin og uten masse elting. Brød og grove ting må eltes, boller og kanelsnurrer går utmerket uten. Bruker blå tørrgjær også. Blander alt det tørre, smelter smør og har oppi melk, varmer til 40 grader, putter oppi det tørre og rører rundt til deigen slipper bollen. Så hever deigen en times tid og så baker jeg ut og hever 10 minutter etterpå.
![]() |
#12 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Baking, hva bør jeg kunne?Jeg har ingen kjøkkenmaskin, men tør påstå jeg lager gode, luftige boller likevel.
![]() |
#14 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Baking, hva bør jeg kunne?Det hjelper definitivt med god kjøkkenmaskin. Men tålmodighet er det viktigste. Jeg ville kjøpt Morten Schakenda sin bakebok, og lært hans fremgangsmåte for søte deiger. Kan man den, så er mye gjort.
![]() |
![]() |
#15 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Baking, hva bør jeg kunne?Jeg bakte boller i dag og de ble helt utrolig luftige!
![]() |
#16 |
Off the map.
|
![]() Sv: Baking, hva bør jeg kunne?
Jepp. Godt tips. Trines Matblogg bruker en del av de samme prinsippene. Det han gjør som man tradisjonelt ikke har gjort er å bruke kaldt smør og kald veske, så blir det varmet litt opp i kjøkkenmaskinen, og man bruker nok tid til heving. Det blir virkelig god gjærbakst.
![]() |
#17 |
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Baking, hva bør jeg kunne?Mange gode tips!
![]() |
#18 |
Tilpasser tittel
|
![]() Sv: Baking, hva bør jeg kunne?Min boller blir flate. De flyter ut når jeg hever. Eller når de blir stekt. Jeg har prøvd poser med bolledeig og fra bunnen av. Prøvd heve kjøligere og varmere. Jeg vet ikke hva som skjer.
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Baking, hva bør jeg kunne?Jeg har en kenwood major og elsker den. Har ikke noe ekstrautstyr på den. Forskjellige kroker og visper var med og det samme med blenderen som kan settes på toppen. Fikk den til jul for et par år siden og har blitt litt avhengig av den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Baking, hva bør jeg kunne?Kenwood Major, Kitchen Aid og f.eks Assistent Ankarsrum er maskiner som blir nevnt i det fleste tråder her inne som maskiner folk er godt fornøyd med. Den første og den siste er nok de maskinene som takler størst deiger. For min del gjør KA jobben i massevis. Men hovedpoenget er uansett at jeg baker mer enn noen sinne etter at jeg fikk en skikkelig kjøkkenmaskin og har fått realt dreisen på gjærbakst.
![]() |
|
|