Windows 8 og Java

Jeg kjøpte meg laptop i sommer med Windows 8. På jobb-PCen har jeg Windows 7, og det var egentlig det jeg ville ha på den private og, men det var ikke å få tak i. Jeg klarer absolutt ikke å bli fortrolig med Windows 8, og forholder meg bare til skrivebordsmodus, der alt ser ut som i Windows 7 bortsett fra at jeg mangler noe som tilsvarer Start-knappen som jeg har i Windows 7.
Uansett - problemet jeg trenger hjelp med er hvordan i f*** jeg skal klare å oppdatere Java og få det til å fungere. Jeg må ha Java for å komme inn i nettbanken, og i går da jeg skulle inn var jeg så dum at jeg trykket at jeg ville oppgradere da forespørselen kom opp i nettbanken.
- Jeg oppgraderer fra Java 7.etellerannet til Java 8
- Prøver nettbanken på nytt og får beskjed om at jeg må installere programtillegg
- Programtillegget får jeg ikke til å installere - jeg kommer bare til hovedsiden for å installere Java 8
- Sjekker i kontrollpanelet at jeg faktisk har Java 8 - det har jeg (disse to punktene over gjentar seg hver gang jeg prøver)
- Sjekker troubleshooting-guiden til banken (snn) og ser at Java 8 ikke er kompatibel med Firefox, som jeg bruker - jeg bør reinstallere Java 7
- Installerer Chrome for å se om det funker der - som det står at det skal
- Samme problem - jeg må installere programtillegg, men det går ikke
- Avinstallerer Java 8, reinstallerer Java 7 - nå får jeg akkurat samme problem ift å installere programtillegg her - både i Firefox og Chrome!
- Gir opp, henter jobb-PCen, går inn i nettbanken der i Firefox, velger å ikke oppdatere fra Java 7 til Java 8, og alt fungerer utmerket.
Hva er det med Windows 8 som gjør at jeg ikke får til å installere Java rett? Jeg husker jeg plagdes da PCen var ny også, men da fant jeg ut av det til slutt. Men jeg kan jo ikke sitte i timesvis hver gang Java kommer med en større oppdatering!