Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Nytt regelverk for merking av matvarer

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-14, 10:54   #1
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nytt regelverk for merking av matvarer

Jeg synes denne informasjonen og endringen er viktig, derfor legger jeg inn, selv om jeg ikke har noe spørsmål eller diskusjonstema, men kom gjerne med synspunkter.

I desember trår et nytt regelverk for merking av mat inn.
Dette er en ganske omfattende endring, spesielt det at det ligger et krav om merking av de 14 vanligste allergenene, der informasjonen skal være tilgjengelig skriftlig for kunde.

De 14 allergenene som alltid skal informeres om er:
• Glutenholdig korn (hvete, rug, bygg, havre, spelt, korasanhvete og lignende) og produkter framstilt av
glutenholdige korn.
• Skalldyr og produkter framstilt av skalldyr.
• Egg og produkter framstilt av egg.
• Fisk og produkter framstilt av fisk.
• Peanøtter og produkter framstilt av peanøtter.
• Soya og produkter framstilt av soya.
• Melk og produkter framstilt av melk (herunder laktose).
• Nøtter (mandel, hasselnøtt, valnøtt, cashewnøtt, pekannøtt, paranøtt, pistasienøtt, macadamianøtt/
australianøtt), og produkter framstilt av nøtter.
• Selleri og produkter framstilt av selleri.
• Sennep og produkter framstilt av sennep.
• Sesamfrø og produkter framstilt av sesamfrø.
• Svoveldioksid og sulfitt i konsentrasjoner på mer enn 10 mg/kg eller 10 mg/l, uttrykt som SO2.
• Lupin og produkter framstilt av lupin.
• Bløtdyr og produkter framstilt av bløtdyr.

(Kilde: PDF jeg har linket til nedenfor)

Produsentene er skeptisk til dette, og mener det blir for mye info, for lite plass til gøye ting på emballasje, og at dette innebærer dyrere matvarer pga at emballasjen ikke får lass til info på mange språk, og må lages unikt for hvert land.

http://www.dinside.no/927799/bransje...-ny-matmerking

Jeg er veldig spent på dette, for emballerte matvarer i butikk tror jeg det er grei skuring, men er mer skeptisk innenfor Horeca.
Å skulle skriftliggjøre disse 14 varene/ingrediensene på for eksempel et tapasbord er et enormt stykke arbeid, og krever at kokken ikke finner det for godt å smake til en rett på impuls.

Link til pdf om merking på spistesteder:

http://www.mattilsynet.no/mat_og_van...igpakket%20mat

Link til informasjon om det nye regelverket:

http://www.mattilsynet.no/mat_og_van...erkingen.11940

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:19.