|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
villende
|
![]() Hvordan lære seg å strikke?Jeg har (nok en gang) funnet ut at jeg har lyst til å lære meg å strikke. Jeg kan så vidt strikke en rett, og i alle fall ikke en vrang, og klarer ikke å legge opp uten hjelp. Så jeg er virkelig helt på nyeste nybegynner nivå. Det jeg tidligere har strikket har rett og slett bare blitt rart og ubrukelig, kanskje fordi jeg ikke egentlig har hatt noe mål med strikkingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan lære seg å strikke?Jeg synes garnstudio.no har fine og lettforståelige intruksjoner og videoer.
![]() |
#3 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hvordan lære seg å strikke?Begynn med noe enkelt og ta det derfra. Hva har du lyst til å strikke?
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Hvordan lære seg å strikke?Videoer er alltid enklest synes jeg. Her f.eks. http://www.garnstudio.com/lang/no/vi...=&categoryid=1 |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvordan lære seg å strikke?Jeg var litt bråkjekk til å tilby strikkekurs til en annen bruker her inne for noen uker siden, men jeg klarte aldri å følge det opp. Det aller greieste er nemlig å sitte sammen med noen som kan strikke, og da kan man i tillegg få litt hjelp i starten når det blir for stramt. Nybegynnere strikker ofte fryktelig stramt slik at det er vanskelig å dra maskene bortover pinnene.
![]() |
![]() |
#7 |
villende
|
![]() Sv: Hvordan lære seg å strikke?Jeg kommer gjerne på strikketreff, hvis strikketreffet tåler å få besøk av en skikkelig amatør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Hvordan lære seg å strikke?Vaskekluter er genialt for å lære ulike teknikker.
![]() |
#9 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Hvordan lære seg å strikke?Kluteboka er fin. Har strikket mange av dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Hvordan lære seg å strikke?Start med noe smått og overkommelig. Sengeteppe er ikke i den kategorien.
![]() |
#11 |
stille
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Hvordan lære seg å strikke?Jeg har ikke vært med på strikkekafe hjemme, men vi dro i gang noen mammaer på trinnet til W fordi det var noen som ville lære og hekle.
![]() |
#12 |
Ferdiglada
![]() Sv: Hvordan lære seg å strikke?Eg henge i denne tråden for eg kunne skreve nøyaktig som HI. Utenom at eg kan å legge opp.
![]() |
![]() |
#13 |
Englemamma
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan lære seg å strikke?Jeg henge litt her jeg også...
![]() |
#14 |
villende
|
![]() Sv: Hvordan lære seg å strikke?Jeg har lært å legge opp, altså. Det er bare så lenge mellom hver gang jeg gjør det at jeg har glemt det til neste gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Hvordan lære seg å strikke?
kluter bør strikkes i bomullsgarn som kan vaskes på 60 grader, ellers er det fritt fram. Noen strikker med enkel tråd, noen med dobbel. Det er en smakssak. Jeg har strikket med enkel, fordi noen sier at de tørker fortere (høres rimelig ut). Da blir det ikke så lett lukt i klutene som hvis de tørker sakte. Har også strikket i et litt hardere heklegarn (fordi det var det jeg hadde |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Ferdiglada
![]() Sv: Hvordan lære seg å strikke?Takk for detaljane! Og så er det berre å legge opp 20 (?) maskar og strikke berre rett eller må eg lære meg vrang også?
![]() |
![]() |
#17 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Hvordan lære seg å strikke?Det absolutt beste er å sitte med noen som kan det og som kan vise deg og guide deg gjennom oppskriften. Har lært masse på FP-strikketreff og lærer nå videre til kolleger i lunsjen og på lørdagskveldene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Hvordan lære seg å strikke?Jeg kjøpte meg en bok for begynnere, også finner jeg videoer på nettet hvis jeg trenger hjelp med noe.
![]() |
#19 |
I mål
|
![]() Sv: Hvordan lære seg å strikke?Jeg begynte å strikke igjen i fjor, etter at jeg knapt har fullført noe som helst tidligere, og det er mange år siden sist. Det gikk ganske fint da jeg først kom i gang, men jeg kunne rett og vrang da, og kan strikke mønster (i ulike farger). Jeg hev meg over en Mariustunika til lillesøster, og sannelig ble den ikke kjempefin. Jeg anbefaler noe sånt som et nybegynnerprosjekt når man er over det helt grunnleggende, det er egentlig veldig lett. Og så slipper man ermer, som er veldig kjedelig. Når man først kommer i gang, går det mye bedre. Jeg har på ett år strikket tunikaen, en genser til storebror (ensfarget) og en Mariusgenser til meg selv. Nå er jeg i gang med en Mariusgenser til storebror. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|