Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hvordan lære seg å strikke?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-14, 10:00   #1
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan lære seg å strikke?

Jeg har (nok en gang) funnet ut at jeg har lyst til å lære meg å strikke. Jeg kan så vidt strikke en rett, og i alle fall ikke en vrang, og klarer ikke å legge opp uten hjelp. Så jeg er virkelig helt på nyeste nybegynner nivå. Det jeg tidligere har strikket har rett og slett bare blitt rart og ubrukelig, kanskje fordi jeg ikke egentlig har hatt noe mål med strikkingen.

Nå har jeg lyst til å lære meg å strikke, og jeg lurte på om jeg rett og slett skal begynne med å strikke et lappeteppe/sengeteppe, for å lære meg de forskjellge garntypene, hvordan forskjellige pinner gir forskjellig resultat og få øvd meg litt. Får jeg til det er målet på sikt å strikke ribbebukser til begge barna, en kjole til Mini og en genser til Snupp. Og forhåpentligvis klarer jeg å bli såpass god til å strikke at jeg klarer å strikke en kjole til meg selv på sikt (jeg vet hvordan den ser ut, men jeg har foreløpig ikke funnet et mønster å strikke etter, så jeg må vel lære meg å tegne mønster også).

Såh - hvor begynner jeg? Hvordan lærer man seg å strikke fra scratch som nesten 40-åring, når man ikke har en mor som kan strikke en eneste maske, og derfor ikke har strikkehjelp lett tilgjengelig?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-14, 10:01   #2
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lære seg å strikke?

Jeg synes garnstudio.no har fine og lettforståelige intruksjoner og videoer.

Gammel 07-11-14, 10:02   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begynn med noe enkelt og ta det derfra. Hva har du lyst til å strikke?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-14, 10:03   #4
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Videoer er alltid enklest synes jeg. Her f.eks. http://www.garnstudio.com/lang/no/vi...=&categoryid=1

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-14, 10:05   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var litt bråkjekk til å tilby strikkekurs til en annen bruker her inne for noen uker siden, men jeg klarte aldri å følge det opp. Det aller greieste er nemlig å sitte sammen med noen som kan strikke, og da kan man i tillegg få litt hjelp i starten når det blir for stramt. Nybegynnere strikker ofte fryktelig stramt slik at det er vanskelig å dra maskene bortover pinnene.

Kanskje du skulle tilby deg å arrangere et lite strikkeparty? Jeg stiller som instruktør.

Gammel 07-11-14, 10:14   #6
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Eller kom på et strikketreff?

Hva med dette teppet? Der får du mange ulike effekter med enkel strikk. Du kan også lage det mindre uten at du må gjøre store endringer.

Gammel 07-11-14, 11:18   #7
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer gjerne på strikketreff, hvis strikketreffet tåler å få besøk av en skikkelig amatør. Jeg kunne forsåvidt også arrangert strikketreff hjemme hos meg selv, men da syns jeg at jeg i alle fall burde kunne strikke to rette og en vrang (eller no').

Jeg tenker som sagt at jeg skal begynne med et lappeteppe, rett og slett for å lære meg teknikken. Jeg tror jeg har vært alt for ambisiøs tidligere, og mistet piffen fordi jeg har tatt meg vann over hodet.

Gammel 07-11-14, 11:31   #8
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vaskekluter er genialt for å lære ulike teknikker.
Og de blir ferdige!
Bitta Mikkelborg har en strikkegruppe på Facebook hvor det er lagt ut masse gratis oppskrifter. Hun har også en bok som heter Kluter.

Luer er også kjekt å begynne med. Der kan du også bruke ulike teknikker og du kan strikke i ullgarn som ofte gir et bedre resultat enn bomullsgarn fordi det er litt elastikk i garnet(pga tvinningen).
Drops(Garnstudio) har masse mønster og videoer med fremgangsmåter.

Gammel 07-11-14, 11:42   #9
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Kluteboka er fin. Har strikket mange av dem.

Det er strikkekafeer mange steder, enten på frivilligsentraler, garnbutikker eller Husfliden - m.fl. Eller inviter til din egen lille strikkekafe. Vi har hatt det på jobben også, og gått hjem til en kollega og laget en enkel spleisemiddag og strikket.

Mye lettere å lære bort og å lære når man kan vise.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-14, 12:04   #10
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Start med noe smått og overkommelig. Sengeteppe er ikke i den kategorien.
Bitta-klutestrikkerne har egen fb-side der det ligger litt oppskrifter. Forskjellige teknikker, og overkommelig.
Ellers heier jeg på tykt garn og en liten osloanorakk feks.

Gammel 07-11-14, 12:07   #11
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke vært med på strikkekafe hjemme, men vi dro i gang noen mammaer på trinnet til W fordi det var noen som ville lære og hekle.
Nå har vi symoro for mammaer på trinnet til lille E, der var det mange som ville lære å sy.

(Og det er også for pappaer, men ingen har ytret ønske om å hverken lære å hekle eller sy).

Gammel 07-11-14, 12:33   #12
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg henge i denne tråden for eg kunne skreve nøyaktig som HI. Utenom at eg kan å legge opp. Eg har også strikka en haug sitteunderlag som har blitt tova og dermed skjult mine feil.

Dei klutane var sannelig ikkje en dum start. Kva slags tråd er lurt til det da?

Min draum er å klare ei Skappel-jakke.

Gammel 07-11-14, 13:01   #13
Annki
Englemamma

Annki sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Jeg henge litt her jeg også...
Jeg kan å legge opp og t.o.m strikke vrangt (det siste har jeg dog glemt igjen), jeg har strikket haugevis av tøfler, som jeg har tovet, har t.o.m strikket ullbukse og genser til eldstemann, men dt har jeg glemt fordi det er så lenge siden...

Har veldig lyst til å strikke Oslo-anorakken til minstemann, den ser fin og overkommerlig ut!

Gammel 07-11-14, 13:12   #14
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Jeg har lært å legge opp, altså. Det er bare så lenge mellom hver gang jeg gjør det at jeg har glemt det til neste gang.

Nå har jeg to kolleger som sier at jeg kan ta med strikketøyet mitt og få hjelp hvis jeg sitter fast. Så får vi se hvor langt jeg kommer med en strikkebok, noen pinner og litt garn.

Gammel 07-11-14, 13:36   #15
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Eg henge i denne tråden for eg kunne skreve nøyaktig som HI. Utenom at eg kan å legge opp. Eg har også strikka en haug sitteunderlag som har blitt tova og dermed skjult mine feil.

Dei klutane var sannelig ikkje en dum start. Kva slags tråd er lurt til det da?

Min draum er å klare ei Skappel-jakke.

kluter bør strikkes i bomullsgarn som kan vaskes på 60 grader, ellers er det fritt fram. Noen strikker med enkel tråd, noen med dobbel. Det er en smakssak. Jeg har strikket med enkel, fordi noen sier at de tørker fortere (høres rimelig ut). Da blir det ikke så lett lukt i klutene som hvis de tørker sakte. Har også strikket i et litt hardere heklegarn (fordi det var det jeg hadde ). Lurte først på om det ble for hardt, men så bestemte jeg meg for at det var lurt - for da blir den bedre å skrubbe med

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-14, 13:44   #16
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for detaljane! Og så er det berre å legge opp 20 (?) maskar og strikke berre rett eller må eg lære meg vrang også?

Gammel 07-11-14, 18:10   #17
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Det absolutt beste er å sitte med noen som kan det og som kan vise deg og guide deg gjennom oppskriften. Har lært masse på FP-strikketreff og lærer nå videre til kolleger i lunsjen og på lørdagskveldene.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-14, 19:38   #18
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjøpte meg en bok for begynnere, også finner jeg videoer på nettet hvis jeg trenger hjelp med noe.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-14, 21:29   #19
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg begynte å strikke igjen i fjor, etter at jeg knapt har fullført noe som helst tidligere, og det er mange år siden sist. Det gikk ganske fint da jeg først kom i gang, men jeg kunne rett og vrang da, og kan strikke mønster (i ulike farger). Jeg hev meg over en Mariustunika til lillesøster, og sannelig ble den ikke kjempefin. Jeg anbefaler noe sånt som et nybegynnerprosjekt når man er over det helt grunnleggende, det er egentlig veldig lett. Og så slipper man ermer, som er veldig kjedelig. Når man først kommer i gang, går det mye bedre. Jeg har på ett år strikket tunikaen, en genser til storebror (ensfarget) og en Mariusgenser til meg selv. Nå er jeg i gang med en Mariusgenser til storebror.

Jeg har forresten nettopp strikket ullbukser til lillesøster, og man tenker nesten ikke på hvor lange sånne ben er .

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-14, 21:48   #20
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Når dere nå nevner strikketreff, er det ikke forferdelig lenge siden sist nå?!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:54.