|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?Antar det er en del her inne som en eller annen gangen har, eller pr i dag leier leilighet, evnt er eller har vært utleiere selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?Skal du betale for målt forbruk? Hvis det ikke er målt forbruk så tror jeg ikke de har lov til å la leietaker betale. Da skal det være innbakt i husleien. Jeg har aldri opplevd at jeg måtte betale i de årene vi leide. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?Aldri hørt om.
![]() |
#4 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?Det er vel ikke helt uvanlig at det er egen vannmåler i utleieenheter. Vi har det ikke. Vi vurderte det en gang, men kom til at det ble mye styr med å dele opp.
![]() |
#5 |
En anelse distre
![]() Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?Målt forbruk ja, utleier har vannmåler for hele boligen og deler beløpet på det totale antall beboere og ganger med to igjen da vi er to som bor nede. Jeg har bare aldri vært borti eller hørt om at andre betaler dette i tillegg til leia og har antatt at det er mest vanlig at utleier beregner dette i husleia. Derfor ble jeg nå nysgjerrig på hvor mye mer vanlig det ene er ift det andre. Kontrakten sier vann og avløp, utleier omtaler det som vann og kloakk, men det blir vel det samme? Jeg venter på kopi av fakturaen så litt usikker på om det et fastbeløp for kloakk eller om det måles etter mengde vann som benyttes der også. Alt dette er ganske nytt for meg da jeg aldri har opplevd å betale for dette utenom husleia. Jeg er dermed da også usikker hvorvidt hun kan inkludere faste avgifter (noe jeg tror er blitt gjort) for dette da det står jeg kun skal betale for målt forbruk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Må man ha en tittel?
![]() Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?Som utleier så ville vi ikke tatt det som et tillegg til leia nei. Vi tar som sagt alle de kommunale avgiftene selv, men vi har innbakt et lite tillegg for den vannbårne varmen. Det trekker jo både strøm og vann, og siden det er en kostbar affære å få delt opp dette, så har vi en fast sum innbakt i leia. Synes det er mer ryddig enn å sette en leiesum og så pøse på med tillegg.
![]() |
#7 |
En anelse distre
![]() Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?Ja, jeg ville trodd at det må være så mye mer praktisk for begge parter at dette inkluderes i leia og at leia da heller fastsettes deretter, er litt derfor jeg er nysgjerrig på hva som er vanlig og ikke. Fikk meg desverre et lite sjokk her i går da jeg fikk sms om at det skal betales inn bortimot 2000,- kr for vann og avløp med husleia for desember. Dette er sum for 6 mnd. Jeg skulle da heller tenkt meg å faktisk betale drøye 300 ekstra pr mnd, ,en det er jo egentlig en annen sak. Kunne dog ha tenkt meg litt lengre varsel da enn 9 dager. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Må man ha en tittel?
![]() Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?Skjønner godt det var et sjokk ja. Og dette står det ikke noe om i leiekontrakt, eller blitt opplyst om da dere flyttet inn? Aldeles ikke greit, i min bok.
![]() |
#10 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?Dette skulle ikke vært en overraskelse, men beskrevet i leiekontakten som ekstra kostnader under strøm, vann og renovasjon. Eller i det minste blitt informert om skriftlig om huseier har fått større endringer i avgiftsnivået.
![]() |
#12 |
Erfaren
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?Aldri hørt om . Vår leieboer betaler husleie og strøm . |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?Poenget er at den beregningen ikke er målt, den er stipulert. Og det er det strengt tatt ikke lov til å avtale. Du kan faktisk be om egen måler.
![]() |
#14 |
En anelse distre
![]() Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?Ikke misforstå, det var beløpet som kom en overraskelse da jeg aldri ble forespeilet hvor mye det kom seg på, ikke at dette faktisk skulle betales og at det ble kun 2 innbetalinger i løpet av året. Det har jeg signert på i kontrakten ja. Jeg bare glemte litt av det, noe som er helt og holdent min egen feil, da hun ved signering av kontrakten da hun skulle sjekke om leiligheten hadde egen måler. Jeg trodde dermed at siden det ikke var egen måler så kom ikke dette utom like vel. Min feil det også. Huset var akkurat kjøpt og jeg leide leiligheten usett (Så bilder), men det er ikke relevant her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
En anelse distre
![]() Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?
Sikker? For det jeg finner på nett er at målt forbruk vil si at det finnes vannmåler i boligen og at dette forskutteres for så å avregnes over nyåret. Jeg krangler ikke på noe sett og vis med utleier altså, men ble nysgjerrig på hvor vanlig/uvanlig dette faktisk er. Dette er første gang de leier ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Må man ha en tittel?
![]() Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?Det er lov å stipulere vannforbruk: http://www.huseierne.no/hus-bolig/te...e-av-husleien/
![]() |
#17 |
trøtt
|
![]() Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?I standardhusleiekontrakter (eks. norsk huseierforening) er det to alternativer for hvordan vann/avløp skal betales, og det ene er at vann/avløp er inkludert i husleia.
![]() |
#18 |
trøtt
|
"Dersom husstanden betaler for vann og avløp etter stipulert forbruk, er det ikke lov for deg som utleier å ta ekstra betaling utenom leien."
![]() |
#19 |
Må man ha en tittel?
Herlighet, snakk om å lese litt fort og med feil tanker på det jeg leste... Jeg leste det slik at utleier kunne sette inn måler, slik at leietaker betalte for faktisk forbruk, eller at utleier kunne stipulere...
![]() |
#20 |
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?Vi leier ut, har egen vannmåler til leiligheten, men tar ikke noe for vann/avløp i tillegg til husleie uansett. Har aldri hørt om noen som gjør det, men det er jo lov. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|