Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-14, 19:42   #1
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?

Antar det er en del her inne som en eller annen gangen har, eller pr i dag leier leilighet, evnt er eller har vært utleiere selv.

Hvor vanlig er det å eksludere vann og avløp fra husleia slik at leietaker betaler dette etter målt forbruk? I tilfeller hvor dette er eller har vært praktisert, hvor ofte betaler da leier? 2 ganger i året når regningen kommer til utleier eller forskuddsvis hver måned?

Jeg lurer altså på om dette er like vanlig som å ha det inkludert i leia så dere kan jo svare på begge deler. Tror ikke jeg skal begi meg ut på å få til en spørreundersøkelse.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 20:02   #2
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?

Skal du betale for målt forbruk? Hvis det ikke er målt forbruk så tror jeg ikke de har lov til å la leietaker betale. Da skal det være innbakt i husleien. Jeg har aldri opplevd at jeg måtte betale i de årene vi leide.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 20:04   #3
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Aldri hørt om.

Gammel 21-11-14, 20:25   #4
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Det er vel ikke helt uvanlig at det er egen vannmåler i utleieenheter. Vi har det ikke. Vi vurderte det en gang, men kom til at det ble mye styr med å dele opp.

Avløp har jeg aldri hørt om. Dette er jo ikke en målbar sak heller, men en fast sum som ligger i de kommunale avgiftene.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 20:26   #5
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Målt forbruk ja, utleier har vannmåler for hele boligen og deler beløpet på det totale antall beboere og ganger med to igjen da vi er to som bor nede. Jeg har bare aldri vært borti eller hørt om at andre betaler dette i tillegg til leia og har antatt at det er mest vanlig at utleier beregner dette i husleia. Derfor ble jeg nå nysgjerrig på hvor mye mer vanlig det ene er ift det andre. Kontrakten sier vann og avløp, utleier omtaler det som vann og kloakk, men det blir vel det samme? Jeg venter på kopi av fakturaen så litt usikker på om det et fastbeløp for kloakk eller om det måles etter mengde vann som benyttes der også. Alt dette er ganske nytt for meg da jeg aldri har opplevd å betale for dette utenom husleia. Jeg er dermed da også usikker hvorvidt hun kan inkludere faste avgifter (noe jeg tror er blitt gjort) for dette da det står jeg kun skal betale for målt forbruk.

Gammel 21-11-14, 20:30   #6
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Som utleier så ville vi ikke tatt det som et tillegg til leia nei. Vi tar som sagt alle de kommunale avgiftene selv, men vi har innbakt et lite tillegg for den vannbårne varmen. Det trekker jo både strøm og vann, og siden det er en kostbar affære å få delt opp dette, så har vi en fast sum innbakt i leia. Synes det er mer ryddig enn å sette en leiesum og så pøse på med tillegg.

Gammel 21-11-14, 20:35   #7
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Standard

Ja, jeg ville trodd at det må være så mye mer praktisk for begge parter at dette inkluderes i leia og at leia da heller fastsettes deretter, er litt derfor jeg er nysgjerrig på hva som er vanlig og ikke. Fikk meg desverre et lite sjokk her i går da jeg fikk sms om at det skal betales inn bortimot 2000,- kr for vann og avløp med husleia for desember. Dette er sum for 6 mnd. Jeg skulle da heller tenkt meg å faktisk betale drøye 300 ekstra pr mnd, ,en det er jo egentlig en annen sak. Kunne dog ha tenkt meg litt lengre varsel da enn 9 dager.

Gammel 21-11-14, 20:36   #8
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Det har jeg aldri vært borti.

Gammel 21-11-14, 20:38   #9
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Standard

Skjønner godt det var et sjokk ja. Og dette står det ikke noe om i leiekontrakt, eller blitt opplyst om da dere flyttet inn? Aldeles ikke greit, i min bok.

Her opplyser vi om dette med gulvvarmen. Det kommer stort sett frem når de spør om ca størrelse på strømregningen. Den er veldig lav, all den tid at all oppvarming kommer fra gulvet. Så det at leia inkluderer dette blir alltid mottatt med stor forståelse.

Gammel 21-11-14, 20:44   #10
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Dette skulle ikke vært en overraskelse, men beskrevet i leiekontakten som ekstra kostnader under strøm, vann og renovasjon. Eller i det minste blitt informert om skriftlig om huseier har fått større endringer i avgiftsnivået.

Gammel 21-11-14, 20:45   #11
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Feil link.

Gammel 21-11-14, 20:47   #12
Ciela
Erfaren

Medlem siden: Feb 2008
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Aldri hørt om . Vår leieboer betaler husleie og strøm .

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 20:49   #13
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Poenget er at den beregningen ikke er målt, den er stipulert. Og det er det strengt tatt ikke lov til å avtale. Du kan faktisk be om egen måler.

Gammel 21-11-14, 21:00   #14
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Standard

Ikke misforstå, det var beløpet som kom en overraskelse da jeg aldri ble forespeilet hvor mye det kom seg på, ikke at dette faktisk skulle betales og at det ble kun 2 innbetalinger i løpet av året. Det har jeg signert på i kontrakten ja. Jeg bare glemte litt av det, noe som er helt og holdent min egen feil, da hun ved signering av kontrakten da hun skulle sjekke om leiligheten hadde egen måler. Jeg trodde dermed at siden det ikke var egen måler så kom ikke dette utom like vel. Min feil det også. Huset var akkurat kjøpt og jeg leide leiligheten usett (Så bilder), men det er ikke relevant her.

Gammel 21-11-14, 21:04   #15
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Poenget er at den beregningen ikke er målt, den er stipulert. Og det er det strengt tatt ikke lov til å avtale. Du kan faktisk be om egen måler.

Sikker? For det jeg finner på nett er at målt forbruk vil si at det finnes vannmåler i boligen og at dette forskutteres for så å avregnes over nyåret. Jeg krangler ikke på noe sett og vis med utleier altså, men ble nysgjerrig på hvor vanlig/uvanlig dette faktisk er. Dette er første gang de leier ut.

Gammel 21-11-14, 21:23   #16
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Standard

Det er lov å stipulere vannforbruk: http://www.huseierne.no/hus-bolig/te...e-av-husleien/

Gammel 21-11-14, 21:26   #17
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

I standardhusleiekontrakter (eks. norsk huseierforening) er det to alternativer for hvordan vann/avløp skal betales, og det ene er at vann/avløp er inkludert i husleia.

Det andre alternativet er "Vann/avløpsavgifter beregnes etter målt forbruk, og det avtales at disse betales i tillegg til husleien. Det beregnes et forskudd på kr. xxx pr. måned, som forfaller sammen med husleien. Forskuddene avregnes minst én gang i året, og utleier dokumenterer de faktiske utgiftene til vann og avløp."

Ut fra dette ser det ut til at man 1) kan kreve dokumentasjon på målt forbruk (og det går jo dårlig uten måler, eller?) og 2) at disse avgiftene bør betales månedlig.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 21:27   #18
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Det er lov å stipulere vannforbruk: http://www.huseierne.no/hus-bolig/te...e-av-husleien/

"Dersom husstanden betaler for vann og avløp etter stipulert forbruk, er det ikke lov for deg som utleier å ta ekstra betaling utenom leien."

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 21:31   #19
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

"Dersom husstanden betaler for vann og avløp etter stipulert forbruk, er det ikke lov for deg som utleier å ta ekstra betaling utenom leien."

Herlighet, snakk om å lese litt fort og med feil tanker på det jeg leste... Jeg leste det slik at utleier kunne sette inn måler, slik at leietaker betalte for faktisk forbruk, eller at utleier kunne stipulere...

Beklager den!

Gammel 21-11-14, 21:35   #20
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Vi leier ut, har egen vannmåler til leiligheten, men tar ikke noe for vann/avløp i tillegg til husleie uansett. Har aldri hørt om noen som gjør det, men det er jo lov.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:48.