Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Et spørsmål om strikkepinner

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-14, 07:57   #1
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et spørsmål om strikkepinner

Jeg er strikkerookie, og har akkurat fått mine første bambuspinner. Det er rundpinne, 5 mm. Og de er jo helt fantastiske å strikke med! Så det er altså forskjell på pinner, det ante jeg ikke.

Hva liker dere andre? Er det noen spesielle merker som er ekstra gode å strikke med? Hva med slike firkantede pinner, er det noe særlig? Og hvilke pinner bør barn begynne med?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-14, 08:16   #2
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Et spørsmål om strikkepinner

Jeg liker ikke firkanta pinner.
Strikker omtrent bare med pinner av tre. Kjøpte en gang rundpinne med silikon mellom trepinnene. Det var grusomt å strikke med. Garnet gled ikke, så måtte trekke og trekke og trekke.

Ungene her har starta med både trepinner og stål - enten rundpinne str. 4-5, eller to pinner str. 4-5. Det enkleste var rundpinner.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-14, 08:20   #3
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er i hovedsak en smaksak. Jeg er glad i rundpinner nesten uansett, det er enkelt og greit i forhold til at ting ramler av. Hvis det viser seg at du feks har forskjellig strikkefasthet på rett og vrang vil det lønne seg å ha pinner på wire som du kan skru av og på.

Gammel 24-11-14, 08:27   #4
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker bare rundpinner, som regel 80 cm lange, og stort sett bare knitpicks interchangeable i tre. For de aller minste pinnestørrelsene har jeg noen faste i metall.

Jeg prøvde firkantpinner, de var veldig gode å strikke med, men knakk hele tiden i festet mellom tre og metall.

4 er en fin nybegynnerstørrelse.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-14, 08:33   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg strikker også bare på rundpinne, og bruker teknikken magic loop (som kan googles). Jeg strikker helst med tynt garn og på pinne 2,5, og da blir det som regel metallpinner.

For snuppa så velger jeg tykt garn og relativt tykke pinner slik at hun ikke skal gå lei uten å se resultater. Hun har strikket en del pannebånd på pinne 4-5.

Gammel 24-11-14, 08:43   #6
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg elsket bambuspinnene helt til jeg oppdaget karbonpinner. De er bare fantastiske.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-14, 09:00   #7
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg har mest trepinner med kabel til å skru av, og noen bambuspinner. Bambus er gode, men de bøyer seg og fliser seg lettere hos meg, så de under 4,0 har dødd alle sammen. Jeg foretrekker rundpinner, og bruker bare det. Ermer og sånt noe strikker jeg på to rundpinner, synes de er lettere å holde styr på, mindre dytting av masker og trekking i tråd. Jeg strikker mye jevnere og penere med firkantpinner, så nå bruker jeg helst det, men har ikke dobbelt opp av alle spissene ennå.

Gammel 24-11-14, 09:05   #8
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor handler dere disse pinnene da? På nett?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-14, 09:08   #9
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

På nett, eller på den lokale sjappa. Jeg fikk akkurat sett med eske fra martehelgetun.no. Jeg pleier egentlig bare å google Knitpro for å finne en nettbutikk som har det jeg skal ha til grei pris.

Gammel 24-11-14, 10:02   #10
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Det er knitpicks interchangeable du vil ha.
Kjøpes på nett og utvides og suppleres etterhvert.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-14, 11:57   #11
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Karbonpinner er min favoritt.

Gammel 24-11-14, 12:16   #12
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker kun runde bambuspinner fra KnitPro. Elsker de.

Gammel 24-11-14, 12:37   #13
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker veldig godt trepinner, både runde og firkanta. Jeg oppdaget når jeg strikka retrojakka nå nylig, at det ble forskjell på størrelsen da! Strikka bolen med firkanta, og armene med runde pinner (størrelse 6). Siden det er striper, så er det lett å se at det er lengre mellomrom mellom stripene på runde pinner (for meg). Mulig det har noe med teknikk eller noe å gjøre.

Ellers er jeg ikke såå nøye på det, akkurat nå bruker jeg noen billige metallpinner på noen tøfler.

Gammel 24-11-14, 12:46   #14
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Standard

Det blir sånn forskjell hos meg også, Magica. Tettere og jevnere med firkanta pinner.

Gammel 24-11-14, 12:48   #15
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Det blir sånn forskjell hos meg også, Magica. Tettere og jevnere med firkanta pinner.

OK! Godt å høre, jeg har liksom aldri tenkt over det før. Så spørs det da, hva som er mest riktig i henhold til strikkefastheten (som jeg aldri måler), for egentlig burde man vel gått opp en eller ned en pinnestørrelse i en eller annen retning...

Gammel 24-11-14, 14:50   #16
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg strikker mest på rundpinner og Knit Picks Harmony sine pinner. Liker også Addi Lace-pinnene. Jeg liker best de pinnene som er litt spisse i tuppen for da glir maskene bedre.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-14, 19:18   #17
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Disse fra KnitPro! Jeg er solgt! (Og jeg har skjønt at det er de samme som Knitpicks, men at KnitPro er det europeisk brand.)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-14, 19:33   #18
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg innser at jeg er helt tvertimot av de andre her, for jeg er ikke glad i verken bambuspinnene til Knitpro eller de som er utbyttbare, for jeg får aldri pinnene til å sitte skikkelig på kabelen og så blir det en glippe som garnet setter seg fast i og så blir jeg grinete. Jeg har derfor gått tilbake til vanlige pinner, og velger meg glatt metall, det passer min strikkestil best.

Gammel 25-11-14, 20:49   #19
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er jo hele poenget med låsepinnen som følger med, Adrienne. Når man drar skikkelig til så glipper det ikke. Eller det gjør i alle fall ikke det på mine. Og jeg får dem heller ikke opp uten å bruke låsepinnen. Og de er så gode å strikke med. Mye bedre enn bambus, som jeg ikke er så begeistret for.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-14, 20:58   #20
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine går opp til tross for pinnen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:39.