|
Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Hvor farlig er solarium?Altså, selvsagt vet jeg at det er farlig og å brune seg i solarium. Men hvor farlig er det med fem til ti minutter nå og da, kanskje 1-3 ganger i året? Har det noe å si?
![]() |
#2 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor farlig er solarium?Alt med måte tenker jeg. Det er stor forskjell på å bo i solarium og å ta det noen ganger i året.
![]() |
#3 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Hvor farlig er solarium?Som en som også er i høyrisikosonen sier jeg, gå heller tur i lunsjen om vinteren.
![]() |
#5 |
Peppy!
|
![]() Sv: Hvor farlig er solarium?Det er ikke hensiktsmessig å gå på vanlige solsentre for å få D-vitamin, i følge forskning.no, det er stort sett bare UVA-lys:
http://forskning.no/forebyggende-hel...host-og-vinter |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Pauset
|
![]() Sv: Hvor farlig er solarium?
Hvah!! Neida. Jeg har uansett bare tatt tilskudd. Vil ikke få kjip hud. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvor farlig er solarium?Jeg har ikke noe vitenskapelig belegg for det, men tenker at brukt med måte er solarium helt greit.
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvor farlig er solarium?Jeg hadde heller tatt tilskudd. Men det er litt fordi jeg har lys hud som ikke tåler sol så veldig godt. Etter to år på New Zealand så fikk jeg en sånn føflekk jeg måtte fjerne på halsen. Mild form for hudkreft. Respekt for sol her i gården selv om jeg ikke er sikker på at det skyldtes det. Mest sannsynlig går det jo helt fint. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Hvor farlig er solarium?[quote=Tjorven;4124158]Jeg har ikke noe vitenskapelig belegg for det, men tenker at brukt med måte er solarium helt greit.
![]() |
#10 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Hvor farlig er solarium?Jeg tenker at de 10 minuttene 3 ganger i året gir deg mer velvære i form av varme, lys og en god følelse i huden enn det kan skade.
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
Men ofte er det ikke sol i lunsjen. Nå dag er det litt sol, men mange ganger kan det gå flere uker mellom hver gang. I fjor vinter hadde vel Oslo over 15 solfrie uker på vinteren?
Jeg har fregner, men ikke føflekker. Jeg har fjernet den ene føflekket jeg hadde, men det var fordi den var under armen og gjorde det vanskelig å barbere seg.
Nemlig, det er vel mer den velværefølelsen jeg er ute etter enn om jeg vet at jeg faktisk mangler D-vitamin. Men jeg vil jo ikke gjøre det om det virkelig øker faren for hudskader. Jeg tar godt vare på huden min ellers, og smører meg med faktor i ansiktet hele året, og bruker faktor 20 om sommeren på kroppen. Jeg ønsker ikke å ta solarium for å bli synlig brun.
![]() |
#12 |
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det tenker jeg også. Jeg tar sol noen ganger i året; typisk 3-4 ganger à 10-12 min i løpet av vinteren og en gang eller to i mai. Jeg har aldri tenkt på det som farlig.
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvor farlig er solarium?Hoho, det er jo et skikkelig minefelt, det der. Steile fronter mellom "d-vitaminer kurerer ALT!!" og "Sol er livsfarlig!!!!".
![]() |
#14 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvor farlig er solarium?http://www.nrpa.no/temaartikler/90064/bruk-av-solarium
![]() |
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
Ja, har lest den, det er derfor jeg er litt i tvil. Men om solarium er dobbelt så sterk som sola, så vil jo det i såfall bety at jeg ikke bør være i solen mer enn ett minutt uten beskyttelse, og det høres jo også litt tullete ut. Jeg syns bare det er så vanskelig å lese sånne frarådinger og avbefalinger når jeg ikke vet hva som er utgangspunktet. De aller fleste som "tar sol" tar jo betydelig mer enn 10 minutter i året liksom. Jeg gjør det jo heller ikke for å bli brun, men fordi jeg syns det er behagelig og gir meg energi.
![]() |
#16 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Hvor farlig er solarium?Kan du oppnå den samme effekten ved å ta badstu eller et skikkelig varmt bad etterfulgt av sånn dagslyslampe som Tjorven snakker om ?
![]() |
#17 |
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Frisk luft gjør uansett godt for kroppen, men man får vel minimalt med D-vitamin fra sola vinterstid og kroppen i tillegg er helt tildekt bortsett fra ansiktet? Jeg mener ikke å si at da er heller en runde i solarium bedre nei, men mener å ha lest at sola gir fint lite tilskudd vinterstid. Selv på sommeren bør sola nå så mye hud som mulig over en viss tid for at kroppen skal ta opp nok D-vitamin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Hvor farlig er solarium?Nå er jeg ingen ekspert men jeg vil tro at en gang i blant ikke er farlig.
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvor farlig er solarium?Så trist historie, SpetakkelRandi!
Ja, en sånn lampe kan kanskje funke. Badstu er også deilig, men gjør meg bare veldig trøtt.
![]() |
|
|