|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
villende
|
![]() Latte på lettJeg har merket meg at de aller fleste baristaer (er det det de heter, kaffelagemenneskene?) sier "latte på lett"når jeg ber om en kaffe latte laget med lettmelk. Det heter da vitterlig med lettmelk? Eller er det noe jeg ikke har skjønt med preposisjonsbruken i kaffespråket? Noen som vet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
trøtt
|
![]() Sv: Latte på lettJeg forstår hva du sier og mener, men det er da ikke så uvanlig at man sier at noe er laget _på_ noe? Det dette noe er laget på blir da hovedingrediensen - det som det er mest av - og det andre kommer da i tillegg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
flisespikker
|
![]() Sv: Latte på lettJeg mener også å ha sett mange ganger at man bruker "på" når det er snakk om hovedingrediensen i noe. Vin på løvetann, for eksempel.
![]() |
#5 |
flisespikker
|
![]() Sv: Latte på lettJeg ville nok brukt "med" selv, men det er ikke uhørt å bruke "på" i denne typen sammenhenger.
![]() |
#6 |
intro
|
![]() Sv: Latte på lett
Enig. TM nevnte hovdingrediens - jeg lurer på om bruken av "på" her kanskje kan henge sammen med uttrykket "basert på".
![]() |
![]() |
#7 |
flisespikker
|
Ja, det kan være. "Basert på" eller "brygget på" eller noe slikt.
![]() |
#8 |
intro
|
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Basert på har vært min forklaring for meg selv også, skjønt jeg stusser litt hver gang jeg hører det!
![]() |
#10 |
trøtt
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Det er bare en fase
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Latte på lettSånn rent bortsett fra at kakaoen blir best dersom melken ikke koker i det hele tatt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
kamerat
|
![]() Sv: Latte på lettI mine ører klinger det helt normalt å si "lage/koke/tilberede noe på noe", og kortversjonen "latte på lett" lyder helt fin for meg. Bortsett fra at det naturligvis er mye bedre med h-melk.
![]() |
#13 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Latte på lettKaffe latte er kaffe og melk. Slik at hvis man skal si latte med lettmelk, så blir det på en måte smør på flesk. Derfor blir det riktig å si latte på melk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
godt brukt
|
![]() Sv: Latte på lettFor meg fra vestlandet er det helt unaturlig å si latte på lett. Kan det ha noe med dialekter eller urbanitet å gjøre dette? Vi på "landet" synes det er unaturlig å si latte på lett? Eller er det bare meg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Tatt på
|
![]() Sv: Latte på lett"Basert på" kan jeg være med å bruke, men da med hele uttrykket; Kakao basert på lettmelk
![]() |
#19 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Latte på lettJeg synes at det er helt naturlig å lage en kaffe latte på lettmelk. Eventuelt av lettmelk. For meg blir det helt feil å bruke "med". "Kaffe latte med lettmelk", da høres det for meg ut som om man tilsetter lettmelk oppi det som allerede er en kaffe latte. Kaffe latte med sukker, kaffe latte med karamell, ja. Men ikke kaffe latte med lettmelk. Da blir det lettmelk i tillegg til den melka som allerede er tilstede i en kaffe latte.
![]() |
|
|