|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
lettere utlada
|
![]() PinnekjøttspørsmålVi skulle egentlig bli 10 stykker på nyttår og jeg har tatt opp og tint 4,5 kg pinnekjøtt. Det ligger til utvanning nå.
![]() |
#3 |
Rockesøster
|
![]() Sv: PinnekjøttspørsmålPinnekjøttet er så salt at det er null problem å fryse det igjen ferdig vannet men uten å koke.
![]() |
#4 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Pinnekjøttspørsmål
Jeg pleier å ta pinnekjøttet ut av gryten etter koking, la kraften stå til dagen etterpå og så ta av fettlokket som da er stivt. Den kraften som da er igjen bør vel være god å fryse det i da?
![]() |
#5 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: PinnekjøttspørsmålDet blir VELDIG godt om du fryser det etter koking og så tar det opp senere og skjerper det i ovnen.
![]() |
![]() |
#7 |
Rockesøster
|
Jepp, helt supert å skille fettet fra kraften på den måten. Kraften blir jo gelèaktig, men bare knus den litt med en gaffel og ha sammen med pinnekjøttbitene før du fryser.
![]() |
#8 |
lettere utlada
|
Jeg elsker pinnekjøtt, og tror ikke det overlever så lenge nei.
![]() |
#11 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: PinnekjøttspørsmålJeg laget dobbel så mye pinnekjøtt som vi kom til å spise i dag. Restene skal glaseres med en blanding av honning og soyasaus, og stekes i ovnen, og serveres med stekt ris og søt chilisaus. Det er knallgodt.
![]() |
![]() |
#14 |
lettere utlada
|
Ah, akkurat. Jeg tenkte om det holdt seg til påske. Men da spises det før og så kjøper vi heller et par pakker til å ha i fryseren nå etter nyttår.
![]() |
#15 |
lettere utlada
|
Det hørtes utrolig spennende og godt ut! Hvilke blandingsforhold på honning og soyasaus? Og hva slags soyasaus bruker du?
![]() |
#16 |
Personlig pessimist
|
Jeg bare slumper. Varm honning på svak varme i en gryte, så den blir mer tyntflytende. Smak til med soyasaus (vanlig, salt). Pensle pinnekjøttet med mye honning/soyasaus, legg det på brett og stek i ovnen til det blir litt sprøtt.
![]() |
![]() |
#17 |
lettere utlada
|
Nå sikler jeg her!
![]() |
#18 |
Rockesøster
|
Det hørte godt ut (for slike som liker honning, og det gjør ikke jeg
![]() |
#19 |
Personlig pessimist
|
Jeg liker ikke ren lynghonningsmak, og dette smaker ikke honning. Det gir bare pinnekjøttet en søtlig smak. Sånn litt asiastisk, søtt og salt på samme tid.
![]() |
![]() |
#20 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: PinnekjøttspørsmålDet fungerer fint å fryse ja, ferdig dampet. Vi bruker forresten alltid lage ekstra sånn at vi har rester til dagen etter. Da kutter vi alt i biter, tar bort bein, brusk osv og så steiker på panna til å ha på torsk, poteter og gulerøtter. Om du ikke ønsker å bruke det slik er det også supert å bruke i betasuppe f.eks.
![]() |
|
|