Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bruker dere tynn fleece? Når?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-14, 15:02   #1
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Bruker dere tynn fleece? Når?

Vi har alltid brukt ull som mellomlag under dress eller regntøy når det er nødvendig. Ullfleece, hjemmestrikk eller en ekstra ulltrøye, avhengig av temperatur.

Nå har vi nok en gang fått sånne helt tynne fleecesett (av polyester eller noe sånt) til ungene til jul. Jeg tilstår at jeg alltid har byttet det (eller gitt det bort) før, for jeg har ikke funnet noe bruksområde til det. (I tillegg til at min indre snobb ikke synes det er særlig pent. )

Hva bruker dere sånn helt tynn (vi snakker 1 mm) fleece til? Jeg klarer ikke å skjønne at det skal være noe mer varme i det enn det vil være i å ta på seg en vanlig tynn bomullsgenser?

Er jeg bare fordomsfull?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-14, 15:03   #2
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruker dere tynn flere? Når?

Og kan noen rette stavekontrolltabben i overskriften?

Gammel 30-12-14, 15:06   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det luner mye bedre enn bomull. Bomull synes jeg er håpløst når det er kaldt; hvis plagget blir så mye som en anelse fuktig, er man jo kaldere med enn uten. Fleece varmer selv om man blir svett (eller våt av snø), det trekker ikke til seg fuktighet på samme måte, og så tørker det dessuten veldig raskt.

Jeg liker også ull bedre enn fleece, men fleece er lett og billig og er fint å supplere med. Poden går alltid i tynne ulltrøyer om høsten og vinteren, og når det er litt kaldt på høsten, kan en tynn fleecegenser være grei som mellomlag mellom ulltrøye og f.eks. regnjakke. Eller under vinterjakken om vinteren. Og fleecebuksen brukes under utebukse, han har for øyeblikket ingen tykke ullbukser,

Brukes også av og til inne som varme-/koseplagg utenpå enten undertøy eller pysj.

Gammel 30-12-14, 15:06   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Og kan noen rette stavekontrolltabben i overskriften?

Jeg gikk egentlig bare inn i tråden for å se hva i all verden dette handlet om. Men når jeg først var her, kunne jeg jo like gjerne svare.

Gammel 30-12-14, 15:07   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker dere tynn fleece? Når?

Tynn fleece vil uansett være varmere enn tilsvarende tynn bomull. Rett og slett fordi fleecestrukturen gir mer plass til luft. Og så er ikke fleece en type stoff, men beskrivelse av strukturen. Polyesterfleece og ullfleece vil jo være to helt forskjellige ting, i tillegg til at to plagg av polyesterfleece kan være helt forskjellige i kvaliteten. Dermed blir det veldig vanskelig å si noe om fleece generelt.

Gammel 30-12-14, 15:08   #6
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt forvirrende overskrift.

Her står det litt om ulike fleecetyper. Generelt om fleece: Fleece egner seg ypperlig som mellomplagg da fleece har god isolasjonsevne, transporterer fuktighet, er myke med god bevegelighet samtidig som det har lav vekt og tørker raskt. Flere lag med tøy gir luft mellom plaggene, og siden luft isolerer vil det være godt og varmt, og i tillegg er det lettere å regulere kroppstemperaturen ved å ta av/på plagg etter behov. De tykkeste fleecekvalitetene egner seg også godt som ytterplagg, og også som mellomplagg på ekstra kalde dager.

Jeg har brukt fleece på mine barn. Både tynne og tykke. Mine barn, spesielt Pjokken, blir fort varm, og synes litt tykkere ull blir litt for heftig. Jeg vet ikke akkurat hvilken fleece du nå prater om, men vi har brukt litt tynn fleece iallefall, som mellomlag hos våre barn. For å kunne regulere varmen.

Men klart at det er lik så greit å bruke tynn ull som tynn fleece, men jeg tror det avhenger litt av type barn (varme/kalde), alder og i det hele tatt.

Snuppa på 9 bruker ofte litt tynnere fleece på skolen, og heller en tykkere ytterjakke. Jeg synes det finnes mange fine fleecejakker da, og så synes jeg at de er lettere å vaske enn ull, fordi det tåler litt mer.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-14, 15:13   #7
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Pie bruker helst tynn fleece under jakker og utedresser, da hun klør så voldsomt med alt som minner om ull og eksemen blusser kraftig opp. Med tykk fleece blir hun ofte for varm og det er heller ikke bra for hennes atopiske hud.

Gammel 30-12-14, 16:13   #8
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Det brukes som mellomlag når det er kaldt, men ikke så kaldt at det krever noe tykkere/varmere. Storebror liker ikke ull så han bruker bare fleece (ulike tykkelser) hele vinteren og er like varm som de som bruker ull. Jeg bruker også bare fleece. Jeg har egentlig aldri forstått denne forherligelsen av ull som mange driver med.

Gammel 30-12-14, 16:16   #9
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Fleece er rimelig, klør ikke for ungene mine, og ikke minst, jeg slenger det med på alle slags vaskeprogrammer, og det tørker fort.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-14, 16:33   #10
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den av mine barn som ikke tåler/takler ull bruker det istedenfor ull, de andre har vel ikke bruk for det.

Gammel 30-12-14, 16:36   #11
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Barna bruker tynn ull innerst og fleece utenpå når det er vår. Fleece vaskes renere en ullribb som blir stygg av søle.

Gammel 30-12-14, 16:36   #12
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Det er mildt, så femåringene er ute i dresser med den tynne fleecen under. De synes selv den var myk og varm. Jeg ser jo argumentet med at det er mer takknemlig enn ull å vaske.

Gammel 30-12-14, 16:36   #13
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi bruker det mellom ull og ytterklær når man trenger litt ekstra, men ikke tjukk ull. Det er lett, lettstelt og barna liker det. Jeg og, ullelsker som jeg er. Det er rimeligere enn ull, en stor fordel når alt må kjøpes nytt hver vinter. Vi har holdt oss til ullundertøy, mellomlag i fleece og hjemmestrikket ull.

Gammel 30-12-14, 16:36   #14
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Fleece er rimelig, klør ikke for ungene mine, og ikke minst, jeg slenger det med på alle slags vaskeprogrammer, og det tørker fort.

Jeg synes også det er veldig praktisk. Fine farger og mønstre finnes jo også - begge barna har f.eks. en mørkeblå HM-sak med grønne stjerner som både de og jeg er glade i. (Ofte finere enn ull, synes jeg, da - men Cuya veit jo hva jeg synes om å springe rundt i ullundertøyet. )

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-14, 16:37   #15
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg har egentlig aldri forstått denne forherligelsen av ull som mange driver med.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-14, 16:41   #16
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Ungene elsker det. Lett, luftig, klør ikke og er tydeligvis passe varmt. Vi har det gjerne over tynn ull.

Gammel 30-12-14, 16:41   #17
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker det sjeldent. Jeg plages veldig mye med statisk elektrisitet, så jeg synes fleece av polyster er drepen. Begge ungene blir også veldig elektriske. (Når de hopper på trampolinen får de sånn gigantisk ståhår - ser ut som noen ... astronauter?). Veldig mange forskjellige kvaliteter på fleece, vi har hatt bra fleece og elendig fleece.

Gammel 30-12-14, 16:44   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker det selv tidlig vår og sen høst når jeg jobbe i kjøkkenhange, rett og slett fordi jeg kan vaske det skikkelig så det gjør ingenting at det blir møkkete. Hiawata bruker det ikke særlig ofte, men det hender, og da særlig når det er vått eller gjørmete. Fleecen suger ikke vann slik som ulla, og det er lett å vaske.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-14, 16:58   #19
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jeg synes også det er veldig praktisk. Fine farger og mønstre finnes jo også - begge barna har f.eks. en mørkeblå HM-sak med grønne stjerner som både de og jeg er glade i. (Ofte finere enn ull, synes jeg, da - men Cuya veit jo hva jeg synes om å springe rundt i ullundertøyet. )

Gammel 30-12-14, 17:00   #20
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker det mye på Snupp, som er for varm til dobbel ull, men som likevel trenger et tynt mellomlag når han trener ute og temperaturen er langt nede på minusen. På Mini brukes fleece når det er mellom 2 og 5 pluss ute, sammen med ull under (hun er veldig frossen av seg). Jeg bruker det på tur med barna, når jeg syns det blir for varmt med ekstra ull.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:55.