|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Til dere som ofte inviterer folk hjemJeg er innmari dårlig på å invitere folk hjem til oss. Så dårlig at jeg må skjerpe meg. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Til dere som ofte inviterer folk hjemI dag skal vi ha besøk av nabofamilie med barn. De er flinke til å lage mat, vi er ikke det. Vi har ikke ryddet og skal servere hjemmelaget pizza. Alle gleder seg, barna løper rundt og vi voksne drikker vin og skravler. Alle passer på alles barn.
|
|
|
#3 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Til dere som ofte inviterer folk hjemJeg bryr meg veldig lite om hvordan det ser ut hos andre og hva de serverer. Men jeg er likevel ikke glad i overraskende gjester som kommer hit. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Til dere som ofte inviterer folk hjemVi inviterer vel ikke ofte hjem, men innimellom. Mest er det et vennepar av oss, og hva vi serverer varierer.
|
|
|
#5 |
|
maler
|
Sv: Til dere som ofte inviterer folk hjemJeg er alltid glad når jeg får se hverdagsrotet til folk og tenker at det antaglig betyr at de stoler på meg. (Jeg kunne jo tolket det dithen at jeg ikke betyr noe, men jeg tror ikke det stemmer
|
|
|
#6 |
|
can-jur
|
Sv: Til dere som ofte inviterer folk hjemVi har mye besøk. Både planlagte og folk som dumper innom.
|
|
|
|
#7 |
|
i tåka
Medlem siden: Dec 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Til dere som ofte inviterer folk hjemVi inviterer nå og da, og det er svært lavterskel. På en lørdag serverer vi typisk hjemmelaget pizza, tacoform eller noe annet som er lite stress for meg å lage. Setter frem litt snacks ut på kveldinga (sjokolade, chips). Som Pelle, skravler vi mens ungene leker. Andre ganger har gjestene barnevakt og ungene våre legger seg som vanlig. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Til dere som ofte inviterer folk hjemTja. Vi inviterer forholdsvis ofte, og har oftere gjester enn vi er hos andre. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Til dere som ofte inviterer folk hjemDette er da et helt greit spørsmål å stille.
|
|
|
#10 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Til dere som ofte inviterer folk hjemVi har mye relativt spontant besøk, og vel forsåvidt en god del planlagt også. Ingen av delene er formelt whatsoever.
|
|
|
#11 |
|
flisespikker
|
Sv: Til dere som ofte inviterer folk hjemHm, dette har jeg visst aldri tenkt over.
|
|
|
#12 |
|
Eppur si muove.
Sv: Til dere som ofte inviterer folk hjemJeg bryr meg lite om hvordan det ser ut hos folk eller hva vi får servert. Når vi har vært invitert til andre har vi fått alt fra flere retter og alt hjemmelaget til enkel middag og f.eks. iskrem fra frysedisken til dessert.
|
|
|
#13 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Til dere som ofte inviterer folk hjemJeg mopper gulv og tørker bad. Sørger ellers for vann, te og kaffe. Frukt hvis vi har og enkel varm mat hvis det er planlagt. Vi har ikke et stilig hjem, men stygg vannkoker og gammel komfyr, men det er det ingen som har kommentert.
|
|
|
|
#14 |
|
Sv: Til dere som ofte inviterer folk hjemTenk at så mange svarer ordentlig på det dumme spørsmålet mitt!
Vi har alltid kaffe (og det er jo tross alt, i min verden, det viktigste), men jeg skal kjøpe inn litt te å ha på lur også. Problemet vårt med å "ha noe liggende" er at vi spiser opp alt godt som finnes i skapet.
Vi (særlig jeg) er også litt der. Jeg er introvert, og det bidrar jo til at jeg opplever dette med besøk som litt styr. Det er derfor jeg vil se litt nærmere på hvordan jeg kan eliminere styrete faktorer slik at jeg tenker litt annerledes på det. Men jeg skjønner veldig godt at dere vil prioritere sløving alene når dere har så få dager fri sammen.
Hva er konkurrerende besøk?
Lurt! :noterer:
Absolutt. For meg (som ikke er opptatt av strøkent hus) kan det overføres til at gjestene sannsynligvis setter mer pris på litt enklere oppvarting og blid vertinne, enn hjemmelaget, halvimponerende mat med stressa og usosial vertinne.
Veldig god idé! Vi har så få faste tider vi kommer hjem på etter jobb at det vil ikke bli så lett i praksis for oss akkurat nå, men ideen er god og kan sikkert bli aktuell senere.
Dette hørtes utrolig hyggelig ut!
Smart løsning.
Jeg klarer ikke helt å svare på spørsmålet selv, men som jeg såvidt har nevnt over er jeg en introvert som ofte synes sosiale sammenkomster krever mye energi. Jeg antar at det gjør at jeg gjør besøk til en mye større sak enn jeg jo vet at det er. Derfor ser jeg for meg at dersom jeg klarner tankene litt om hva slike sammenkomster faktisk krever (og ikke krever) av meg, så vil det flyte litt lettere og bli mer positivt? Jeg synes ihvertfall det er fint å lese svarene jeg har fått.
Ja, ikke sant? Det er jo kjempedumt. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
|
Sv: Til dere som ofte inviterer folk hjemJeg synes det er krevende å ha besøk av folk som jeg opplever styrer veldig og legger listen veldig høyt om vi er på besøk. Jeg vet at slike folk sier at de ikke bryr seg om sånt når de er hos andre, men jeg klarer ikke helt å tro det. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
ctrl+z
|
Sv: Til dere som ofte inviterer folk hjemTidligere var jeg så opptatt av å ha et ordentlig ryddig og rent hjem at jeg ble helt sosialt hemmet av det, besøk innebar nemlig så mye styr at jeg ble fullstendig utslitt. Jeg har lært meg å roe ned, justere kravene etterhvert. Jeg er ikke noe glad i å bake eller lage mat, men serverer gjerne noe likevel (fordi det er hyggelig). Dessuten er mannen veldig god til matlaging, så han har som regel ansvaret. Jeg har innsett at jeg ikke trenger å ha visningsklart hjem for å ha besøk, så nå er det mer å ta bort det mest åpenbare rotet og vaske doen. (
|
|
|
#17 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Til dere som ofte inviterer folk hjemEtter at jeg fikk vaskehjelp har jeg begynt å si at jeg nekter å vaske for folk rett før hun kommer.
|
|
|
#18 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Sv: Til dere som ofte inviterer folk hjemHer flyter det sånn cirka 3 ganger daglig så om noen kommer akkurat da får de ta det som det er. Sånn ellers bruker jeg i alle fall å rydde, samt sørge for at det ikke er for mange timene (måltidene) siden forrige støvsugerrunde dersom jeg skal ha planlagt besøk. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Rockesøster
|
Sv: Til dere som ofte inviterer folk hjem
Jeg håper virkelig ikke noen av gjestene forventer bedekning, altså.
|
|
|
#20 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Sv: Til dere som ofte inviterer folk hjem
|
|
|