Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Rikeste gutten i verden, Gangsterbestemor [spoiler]

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-15, 19:12   #1
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Rikeste gutten i verden, Gangsterbestemor [spoiler]

Jeg og Junior har nå lest Gangsterbestemor og Rikeste gutten i verden, som har fått mye skryt - nye Roald Dahl osv. For noe moralsk møl! JHeg ser humoren, men Gangsterbestemor ble jo helt ødelagt på slutten av at hun ikke var ganster og bare ville gjøre det for å få oppmerksomhet fra barnebarnet sitt, buhu og så døde hun.

Den rikeste gutten i verden har så mye nedsettende kommentarer om tykke mennesker at jeg hopper over alle som en. Dårlig progresjon, synes jeg - bøkene om Hubert er bedre i så måte. Og rikhetspåfunnene kunne vært gjort mye mer morsomt enn hva som er gjort i boken.

Er det bare meg? Vi elsker jo Roald Dahl og slikt ellers. Føler meg superprippen.

Gammel 01-01-15, 19:31   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rikeste gutten i verden, Gangsterbestemor [spoiler]

Disse har ikke vi lest, men da står vi over.

Gammel 01-01-15, 20:49   #3
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg og Junior har nå lest Gangsterbestemor og Rikeste gutten i verden, som har fått mye skryt - nye Roald Dahl osv. For noe moralsk møl! JHeg ser humoren, men Gangsterbestemor ble jo helt ødelagt på slutten av at hun ikke var ganster og bare ville gjøre det for å få oppmerksomhet fra barnebarnet sitt, buhu og så døde hun.

Den rikeste gutten i verden har så mye nedsettende kommentarer om tykke mennesker at jeg hopper over alle som en. Dårlig progresjon, synes jeg - bøkene om Hubert er bedre i så måte. Og rikhetspåfunnene kunne vært gjort mye mer morsomt enn hva som er gjort i boken.

Er det bare meg? Vi elsker jo Roald Dahl og slikt ellers. Føler meg superprippen.

Jeg tenkte akkurat som deg og lurte i grunnen på om jeg hadde gått helt glipp av noe genialt som andre ser. Guttene likte bøkene, men det gjorde ikke jeg. (Jeg elsker Roald Dahls barnebøker og det er en helt annen kvalitet.)

Gammel 01-01-15, 20:53   #4
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke lest denne, men kom på at Roald Dahl ikke heller er så veldig grei med tjukke mennesker?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-15, 20:54   #5
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Har ikke lest denne, men kom på at Roald Dahl ikke heller er så veldig grei med tjukke mennesker?

Det har jeg ikke lagt merke til. I Den rikeste gutten omtales opptil flere usympatiske mennesker/barn som "smellfeit", "tjukka", "feit". HELE TIDEN. Som for å understreke hvor skikkelig ille de er. Flere karakterer i samme bok, lzm.

Gammel 01-01-15, 20:58   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker veldig godt Roald Dahl, men jeg syns jo karakteristikkene i f.eks. Charlie og sjokoladefabrikken kan tippe litt over når det gjelder tykke, grådige, tyggistyggende eller tv-spillende barn.

Gammel 01-01-15, 21:00   #7
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg liker veldig godt Roald Dahl, men jeg syns jo karakteristikkene i f.eks. Charlie og sjokoladefabrikken kan tippe litt over når det gjelder tykke, grådige, tyggistyggende eller tv-spillende barn.

Jo, ser hva du mener. Men språket er hundre ganger bedre, og med bedre historie. Og skrevet for en god stund tilbake, sammenliknet med de bøkene som er skrevet nå.

Gammel 01-01-15, 21:08   #8
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Ja, jeg liker som sagt flere av Roald Dahl-bøkene veldig godt. Det er bare av og til jeg syns han blir litt sånn prippenstreng og bedrevitende.

Gammel 01-01-15, 21:13   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knerten leser Gangsterbestemor nå, og synes den er så gøy at han har byttet til seg "verdens rikeste gutt" i romjula. Han leser selv, så jeg har ikke like mye kontroll lenger.

Han har nettopp pløyd gjennom det meste av Roald Dahl. Jeg er så glad over å ha et barn som leser frivillig at jeg ikke klarer å la kvalitet avgjøre når han selv vil kjøpe noe.

Gammel 01-01-15, 21:19   #10
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg er så glad over å ha et barn som leser frivillig at jeg ikke klarer å la kvalitet avgjøre når han selv vil kjøpe noe.

Det er jeg helt enig i. Men med tanke på alle anbefalingene jeg har fått om disse bøkene, er jeg rett og slett overrasket over hvor dårlige jeg selv synes de er. jeg liker mange barnebøker, og gleder meg med å lese dem med barna. Disse liker jeg ikke. Gangsterbestemor var ok frem til siste 1/4, da den raknet helt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:38.