Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Å ha hest på fôr

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-15, 18:10   #1
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Å ha hest på fôr

2002-jenten min har gått på rideskole siden skolestart og har siden november vært med i en stall og vært med å stelle hestene der og luftet en liten ponni pluss ridd litt på en større hest. Hun trives veldig godt og jeg synes det er så kjekt å se at hun engasjerer seg da hun er en litt inadvendt person og utrolig sjenert.

Julepresangen i år var en ukes rideleir på fjellet til sommeren, og hun gleder seg helt enormt. Fikk mail fra lederen der i dag, og han skrev bl.a. at de som ville kunne få en hest eller ponni på fôr etter sommeren frem til neste sommer. Ponnien blir håndplukket slik at de er sikker på at kjemien er der osv. Som oftest er det samme ponni som de rir når de er på rideleir.

Jeg tror vi kan få plass i stallen der jenta mi steller nå, der er det kjekke ungdommer og voksne som har hester, 6 stk. Det hadde vært veldig kjekt å hatt en egen ponni som vi kunne brukt når vi selv har lyst, men samtidig kjenner jeg på et enormt ansvar og jeg føler at jeg ikke har nok kunnskap. Og så kostnadene da. Alt av fôr og høy blir kjøpt inn sammen med de andre i stallen.

Kan noen fortelle meg litt om hestehold, er det mulig å begynne nesten fra scratch med ansvar for en ponni?

Gammel 03-01-15, 18:29   #2
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ha hest på fôr

Så lenge dere har noen i stallen å spørre om råd, så tror jeg det går helt fint! Så lenge man er forberedt på kostnadsnivået. Det er jo fryktelig dyrt. Mine foreldre hadde ingen hesteerfaring da jeg ble hesteeier, men de lærte veldig fort og det ble fort en fellesaktivitet på mange vis. Og det var i en stall der man var helt på egen hånd og gjorde alt selv. Foreldre bør være innstilt på å være engasjert i barns hestehold.

Gammel 03-01-15, 18:47   #3
Sola

Sola sin avatar

Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Så lenge dere har noen i stallen å spørre om råd, så tror jeg det går helt fint! Så lenge man er forberedt på kostnadsnivået. Det er jo fryktelig dyrt. Mine foreldre hadde ingen hesteerfaring da jeg ble hesteeier, men de lærte veldig fort og det ble fort en fellesaktivitet på mange vis. Og det var i en stall der man var helt på egen hånd og gjorde alt selv. Foreldre bør være innstilt på å være engasjert i barns hestehold.

Ja jeg har en tendens til å bli veldig engasjert Og det er en absolutt selvfølge når det gjelder dyrehold mener jeg da. Jeg bekymrer meg bare veldig for om vi kan klare å gjøre alvorlige feil med hesten slik at den mistrives eller blir nervøs eller sint osv.

Gammel 03-01-15, 18:49   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sola, her.

Ja jeg har en tendens til å bli veldig engasjert Og det er en absolutt selvfølge når det gjelder dyrehold mener jeg da. Jeg bekymrer meg bare veldig for om vi kan klare å gjøre alvorlige feil med hesten slik at den mistrives eller blir nervøs eller sint osv.

Nei, det tror jeg det er uhyre liten fare for, og hvertfall i en stall der mer erfarne hesteeiere vanker. De pleier å ha øye for hestevelferden.

Og det er dessverre nok av tilfeller av foreldre som ikke synes det er en selvfølge å være involvert i barnas hestehold.

Gammel 03-01-15, 18:51   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Når det er sagt, så er jeg nok ørlite skeptisk til slike fôravtaler, for jeg har sett flere som har fungert dårlig enn som har fungert veldig bra. Det oppstår lett konflikter mellom hesteeiere og fôrryttere om hvem som skal dekke hva, særlig om noe skulle skje. Om man er villig til å ta utgiften med å holde hest, så hadde jeg seriøst vurdert å kjøpe en hest heller. Ja, det er dyrt å kjøpe hest, men det er tross alt de løpende utgiftende som er tyngst.

Gammel 03-01-15, 19:01   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde nok begynt med halvfor. Det er greit å ha peiling på hvor mye jobb det er før man går inn på fulltidsforpliktelse.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 19:30   #7
Sola

Sola sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg hadde nok begynt med halvfor. Det er greit å ha peiling på hvor mye jobb det er før man går inn på fulltidsforpliktelse.

Alle som har hest i stallen deler på å slippe hestene ut/inn, gi de mat osv. Det er jo veldig greit.

Gammel 03-01-15, 20:18   #8
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Jeg stemmer nok som Maverick for halvfor.
Det er ikke bare hesten som skal ha mat og møkkes for. Den skal helst trenes mange ganger i uka også.
Man må regne noen timer hver dag. Og da alle dager, også de som ikke passer.
I tillegg er det dyrlegeutgifter til vaksiner, tannrasp, hovstell osv.
Og hva man gjør om hesten viser tegn til sykdom, sår osv.
Jeg kjenner i grunn at å sende ut en sånn e-post er litt ugreit.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 20:50   #9
Sola

Sola sin avatar

Standard

Ja hest på halvfôr er jo en mye mykere start, og det er akkurat ansvaret og forståelsen for arbeidsmengden som gjør at jeg er usikker. Foreløbig er det ingen av hestene i stallen som egner seg for en nybegynner.

Gammel 03-01-15, 21:08   #10
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Så kommer det jo an på hva man skal med hesten også. Det kreves en del kunnskap å trene en hest. Kan hun nok ridning? Kan hun se om hesten har fått en skade og hva hun gjør med den? Dere vil jo sikkert få hjelp, men det vil da også være dager hvor dere har ansvaret for å få ut alle hestene, fore og møkke.
Hva gjør hun om den viser tegn til kolikk osv?

Jeg skal virkelig ikke si at det ikke går, men jeg hadde ikke latt min jente få hest på for om jeg ikke hadde noen kunnskap selv. Har dere f.eks bil til å dra henger med og andre praktiske ting om det trengs?

Jeg tror det har kommet en hestebok for foreldre. Jepp, fant den: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...8867148&rom=MP

Men når alt dette er sagt, hest er virkelig en fantastisk hobby. Det var den største delen av livet mitt fra jeg var 12 til jeg var 23, men det innebærer mye ansvar, lange dager og tungt arbeid.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 21:16   #11
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Datteren min har hest på halvfor, 4 dager i uka. Hun har ridd siden hun var 3 (er 9 nå), og 4 dager i uka er virkelig mer enn nok. Det er mye arbeid og ansvar, hesten må trenes og stelles, boks må møkkes og flises, for fikses og bæres, utstyr må pusses og fikses, hesten kan bli skadet og syk, så man må kjenne til hvordan man visiterer hesten og kjenne igjen sykdomssymptomer, passe på vaksinering, tannrasp, skoing osv.
I tillegg kan/bør ikke hesten kun ries på bane, så man må kunne ri ut på tur flere ggr i uka. Jeg sender ikke min datter ut på tur alene, så da må man enten gå med sammen med dem, ri selv, eller organisere med en ansvarlig person som kan ri med.
Hest er toppen, men hest på helfor som en oppstart for en nybegynner syns jeg høres ut som et opplegg som fort kan bli for voldsomt.

Gammel 03-01-15, 22:01   #12
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dersom dette er en rideleir hest har de ofte gode avtaler og lang erfaring i å leie ut hesten over vinteren. Dessuten kan dere jo få tak i fôrrytter slik at dere kan dele arbeidsbyrden med fler. Dette er jo ofte svært trygge og fine hester.

Jeg fikk egen hest på egen stall da jeg var 14. Funket fjell!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 22:06   #13
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Dersom dette er en rideleir hest har de ofte gode avtaler og lang erfaring i å leie ut hesten over vinteren. Dessuten kan dere jo få tak i fôrrytter slik at dere kan dele arbeidsbyrden med fler. Dette er jo ofte svært trygge og fine hester.

Mens jeg fikk egen hest da jeg var 13, og solgte den igjen ett år senere ... Det er utrolig mye arbeid, men det betyr ikke at det ikke kan fungere altså. Men jeg tror det er lurt å starte i det små.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 22:08   #14
Sola

Sola sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Ja de er to veldig gode venninner som skal på rideleir sammen, de går i samme klasse osv. Jeg har snakket med moren til den andre jenta og spurt om de kunne være interessert i at vi delte på en hest. Han lederen for rideleiren var veldig sikker på at vi kunne klare å ha en ponni, jeg tror jeg hadde 20 spørsmål i mail til han men han virket stø som fjell altså.

Gammel 03-01-15, 22:09   #15
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sola, her.

Ja de er to veldig gode venninner som skal på rideleir sammen, de går i samme klasse osv. Jeg har snakket med moren til den andre jenta og spurt om de kunne være interessert i at vi delte på en hest. Han lederen for rideleiren var veldig sikker på at vi kunne klare å ha en ponni, jeg tror jeg hadde 20 spørsmål i mail til han men han virket stø som fjell altså.

Det høres ut som en lur løsning.

Gammel 03-01-15, 22:13   #16
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Mens jeg fikk egen hest da jeg var 13, og solgte den igjen ett år senere ... Det er utrolig mye arbeid, men det betyr ikke at det ikke kan fungere altså. Men jeg tror det er lurt å starte i det små.

Jeg fikk egen hest da jeg var 12, og gjorde så og si alt selv. Det var knallhardt til tider, og jeg stod og reparerte strømgjerder i uvær, og bar vann fra nabogården når vannet i stallen frøs om vinteren, sånn mens jevnaldrende leste Topp og så på Beverly Hills hjemme. Jeg fikk nok i overkant mye ansvar alene, men jeg synes kanskje også foreldre noen ganger undervurderer hva motiverte barn kan få til med støtte hjemmefra.

Gammel 03-01-15, 22:29   #17
Sola

Sola sin avatar

Standard

Tusen takk for mange gode innspill til meg her. Kan jeg så spørre videre, hvilken hest er det greit å starte med? De har mange forskjellige hesteraser der, ca. 50 hester/ponnier å velge mellom, ulike blandinger osv. Finnes det en ponnitype som er kjent for å være stødig, robust, trygg, barnevennlig, modig, ikke for stor, ikke for sta kanskje, og som kan like seg i all slags vær siden vi bor på vestlandet? Ser for meg at den vil bli brukt på tur langs vei og i skog, og kanskje litt sprang. Hobbyhest rett og slett.

Gammel 03-01-15, 22:44   #18
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Fjording? Hvis den er litt godt grunnridd og ikke for sløv

Gammel 03-01-15, 22:48   #19
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Tror ikke jeg ville fokusert på rase. Om dere skal se etter ponni, så bør dere få hjelp av kyndige til å kikke.

Gammel 03-01-15, 23:38   #20
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Tror ikke jeg ville fokusert på rase. Om dere skal se etter ponni, så bør dere få hjelp av kyndige til å kikke.

Enig i det. Jeg har vært borti rolige, stødige fjordinger og ei spinnvill fjordinghoppe på 20 år ...

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:23.