Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Skilengde? Langrenn

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-15, 10:45   #1
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Skilengde? Langrenn

Noen som har peiling på ski her? Snuppa sine ski fikk hun til jul for noen år siden. Skoene er for små og jeg tenkte bare å kjøpe nye skisko til henne. Det er jo tilbud på skisko på obs denne uken.

Bestemor mener skiene er for små.... De rekker henne til skuldrene ca. Hun er ca 155 cm.(gjetting) jeg har ikke peiling på ski, men mener det liksom ikke har noe å si så lenge hun ikke driver med skisport. Vi bor i Bergen så det er begrenset hvor mye vi får skrive med ski.

Må jeg kjøpe nye ski også?

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-15, 10:47   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skilengde? Langrenn.

Kortere ski er enklere å gå på, så jeg hadde gitt dem en sesong til. Generelt anbefaler man kortere ski nå enn før også. Men generelt skal skiene være lengre enn løperen, og det gjelder ikke bare for dem som driver med det som sport. Mine er korte, fordi jeg ikke er så god på ski, og de er 15 cm lengre enn meg.

Sist redigert av Tallulah : 04-01-15 kl 10:52.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-15, 10:48   #3
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Høre ut som hun trenger nye ski ja.

Her er en oversikt over skilengde og om valg av ski generelt.

Gammel 04-01-15, 10:49   #4
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Flere svar takk

Gammel 04-01-15, 10:50   #5
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Kortere ski er enklere å gå på, så jeg hadde gitt dem en sesong til. Generelt anbefaler man kortere ski nå enn før også.

Men skiene bør være lenger enn ungen vel?

Gammel 04-01-15, 10:50   #6
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

Standard

Hun er ingen erfaren skiløper... Så kanskje det er ok med litt kortere ski i år også?

Gammel 04-01-15, 10:50   #7
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bayone, her.

Hvorfor bør de være lenger enn barnet?

Gammel 04-01-15, 10:51   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda, men om det er snakk om én skitur i vinter, hadde jeg ikke giddet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-15, 10:52   #9
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du MÅ ikke kjøpe nye ski men de er litt korte ja. Langrenn.com bruker følgende tabell: http://www.langrenn.com/foelgende-ta...7079-7187.html

Du kan jo se om det finnes pakketilbud nå.

Gammel 04-01-15, 10:58   #10
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Standard

Sv: Skilengde? Langrenn

Eller sjekk kjøp/ salg grupper på Facebook. Her i området florerer det med ski og sko til salgs nå for tiden.

For en skitur hadde jeg heller ikke kjøpt nye, men om du først skal kjøpe sko er det ofte ikke så stor prisforskjell opp til å kjøpe ski samtidig.

Gammel 04-01-15, 11:06   #11
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om skiene er et par å gamle, er kanskje skiene veldig korte? Om skiene er for korte blir det jo utrolig dårlig gli i tillegg - noe som ikke fordrer skiglede. Skiene sies vel at kan være like langt som barnet for nybegynnere. Det er jo ikke slik at det er fryktelig om skiene er for korte heller! - det er jo en lillebror som kan arve. Det selges mange ski brukt på finn/facebookgrupper. Da til en lavere pris enn for et par nye sko. Om det er bare en liten tur i året, kan du kanskje få lånt ski og?

Gammel 04-01-15, 12:01   #12
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

Standard

Takk for svar. Da skal Jeg se om det er noe tilbud.

Gammel 04-01-15, 12:37   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til skuldrene hadde jeg regnet som for korte ski, spesielt til et så stort barn. Hadde det vært en trefireåring hadde jeg sikkert ventet til neste vinter med å kjøpe nye.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-15, 21:38   #14
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, ikke nødvendigvis. Spurte selger på XXL før jul. Kommer jo selvsagt an på nivået til barnet, da.

Gammel 04-01-15, 21:39   #15
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Hun er ingen erfaren skiløper... Så kanskje det er ok med litt kortere ski i år også?

Tipper det.

Fisher pakkene er greie, men de koster når hun er såpass stor.

Sjekk finn.no for gode priser på brukte.

Gammel 04-01-15, 21:40   #16
millact

Standard

Min datter er like lang som din, litt yngre, og har 160 cm lange ski. Hun fikk dem for et år siden. Mulig hun kan ha dem neste år også, håper i grunnen det.

Gammel 04-01-15, 21:43   #17
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden har fått korte ski, siden han ikke er noen erfaren skiløper. De er like lange som ham. Så snuppas ski høres i korteste laget ut, ja.

Gammel 04-01-15, 21:53   #18
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns ikke du skal stresse med å kjøpe lengre ski.

Jeg tenker at for barn som ikke er veldig vante med langrenn er det helt greit med litt kortere ski enn kroppslengden. Det blir mindre å snuble i når man skal gå fiskebein oppover eller ploge nedover, enklere å håndtere skiene når de er korte.

Mine barn er skivante, de har stort sett hatt skiene to-tre sesonger, og starter med ski som er litt lengre enn dem og som til slutt er en del kortere. Jeg har ofte kjøpt skipakke til eldste som arves til yngste sånn etterhvert, nye skisko stort sett hvert år. Man kan fint kjøpe nye skisko til fjorårets ski. XXL har barneskipakker som er rimelige, Madshus skipakke opp til skilengde 160 cm til barn. Kostet 799,- for sko, bindinger og ski når mannen min kjøpte nylig til sin eldste som er ca 155 lang, typisk hobbybruker av langrennsski i feriene.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-15, 21:58   #19
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Jeg syns ikke du skal stresse med å kjøpe lengre ski.

Jeg tenker at for barn som ikke er veldig vante med langrenn er det helt greit med litt kortere ski enn kroppslengden. Det blir mindre å snuble i når man skal gå fiskebein oppover eller ploge nedover, enklere å håndtere skiene når de er korte.

Mine barn er skivante, de har stort sett hatt skiene to-tre sesonger, og starter med ski som er litt lengre enn dem og som til slutt er en del kortere. Jeg har ofte kjøpt skipakke til eldste som arves til yngste sånn etterhvert, nye skisko stort sett hvert år. Man kan fint kjøpe nye skisko til fjorårets ski. XXL har barneskipakker som er rimelige, Madshus skipakke opp til skilengde 160 cm til barn. Kostet 799,- for sko, bindinger og ski når mannen min kjøpte nylig til sin eldste som er ca 155 lang, typisk hobbybruker av langrennsski i feriene.

Hvor lange ski bør en seksåring ha da? Han er rundt 120 cm nå tipper jeg. Han bruker eldste sine første ski (hun var lang). De er neppe mer enn 100 cm, men duger fint ut denne vinteren (vi har vært på fjellet og tur en dag) og blir gjerne et par turer til. Men vil 120 cm ski holde til ham til neste år eller bør han ha 130 da? Jeg forsøker å finne på finn nemlig. I følge linken bør han ha 130 cm nå og gjerne 140 cm neste år. Jeg tror at til hans nivå vil 130 være bra neste år.

Gammel 05-01-15, 02:06   #20
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Millact: Jeg ville ikke kjøpt noe kortere enn 130 da nei, mulig jeg hadde kjøpt 140 også- spørs jo hvor mye han vokser. Min 6åring er jo straks 130 cm.

For korte ski gir dårlig glid og krever derfor mer "arbeid" av skiløperen. Både på flata, oppover og nedover. Det er neppe det som gir den største skigleden på sikt, tenker jeg.
Vi kjøper ski som varer i to sesonger. Nye skisko ser det ut til at vi må kjøpe hvert år. Skivant barn som nå også trener på ski 1-2 ganger i uken i vintersesongen :TrondheimsWinterfell: .

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:23.