|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
finner ut av mye
|
![]() Orkideer - hvordan stelle?Har handlet litt på Ikea i dag, og en orkide fikk bli med hjem. Hvordan tar jeg best vare på den?
![]() |
#2 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Orkideer - hvordan stelle?Den liker å stå lyst uten direkte sollys. Jeg leste en gang at man skal vanne den ordentlig under rennende vann sånn at all barken blir ordentlig våt for så å la overflødig vann renne bort en gang i uken. Når jeg husker/gidder/orker det står den i full blomst i flere måneder.
![]() |
#4 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Orkideer - hvordan stelle?
Jeg har klart å ta knekken på to stk. før ...
![]() |
#7 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Orkideer - hvordan stelle?Der vi bodde før, fikk orkideene nøyaktig den samme behandlingen som det de får her vi bor nå. Forskjellen er at i det forrige huset blomstret de med massevis av blomster hele tiden (nye skudd kom nokså umiddelbart etter at den forrige blomstringen var over), mens her vi bor nå gidder de knapt å blomstre ferdig de knoppene/blomstene de hadde da de kom fra butikken. Så tar de kvelden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Orkideer - hvordan stelle?Mine får en liten dæsj vann en gang i uka. Når de er ferdig å blomstre, klipper jeg de rett over tredje ledd fra bunnen og setter de på soverommet, for der er det kaldt. De liker å ha det kaldt når de jobber med å komme i gang med ny bloomstring, er vår erfaring.
![]() |
#10 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Orkideer - hvordan stelle?Jeg tar egentlig livet av alle blomster, men orkideer får jeg til. De liker tydeligvis å bli glemt i en til to uker, får da en liten kopp vann og det er alt. De får stadig nye blomster. Østvendt vindu. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() Sv: Orkideer - hvordan stelle?Her er det mannen som steller blomstrene våre; jeg får de og han holder liv i de. I følge ham så skal ikke orkideer flyttes, de liker å holde seg i ro, litt sollys og ikke for kaldt og så bare litt vann en gang i uka. De eldste orkideene våre er vel en 13 år nå, fått flere avleggere det er liv i også. De blomstrer med jevne mellomrom alle sammen. Ingenting blir klipt av osv med mindre det er dødt.
![]() |
#12 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Orkideer - hvordan stelle?Takk for alle tips.
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Orkideer - hvordan stelle?Våre blomstrer mye og lenge. Største suksesskriteriet er at jeg holder meg unna. Mannen derimot, har grønne fingre. Han vanner de en gang i uka, de står i glasspotter slik at røttene får mye lys og i vinduer som mister sola rundt kl. 12.00. De må ikke tørke ut, det er kanskje det viktigste. Får litt orkidegjødning i pinner når mannen husker det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() Sv: Orkideer - hvordan stelle?Våre står samtlige, foruten en, i vanlige potter med orkidejorda/barken intakt. En står i glass uten slikt. Alle blomstrer og trives.
![]() |
#15 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Orkideer - hvordan stelle?Jeg har mine orkideer i et sørvendt vindu og de blomstrer igjen og igjen, med litt ujevne tidsintervaller. Jeg bader dem cirka en gang i uken, da får de stå i vann i vasken og så renne litt av før det er tilbake i potten. Jeg pleier å ha dem fremme når de ikke blomstrer også, har efart at de bruker veldig lang tid på ny blomstring om jeg flytter dem så det prøver jeg å unngå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Orkideer - hvordan stelle?Mine står i øst, sør og vestvendte vinduer, de blomstrer, blomstrer av og blomster igjen.
![]() |
#18 |
Pauset
|
![]() Sv: Orkideer - hvordan stelle?Ikke vann den for mye. Enten bittelitt hver dag, eller så kan du vanne den skikkelig i vasken av og til, så la den renne av seg, så sette den i potten igjen. Viktig at det ikke blir stående i vann lenge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mannen forskjellsbehandler ikke og de fleste kommer igjen ganske raskt, så jeg vil anta det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Har tro på forbedring
|
Jeg tror du har prøvd for hardt. Jeg gir mine orkideer en runde med vann når jeg kommer på det - de lever og kommer tilbake - de står alle i vindu da.
![]() |
|
|