Jeg har fått meg hund på en prøveuke
I går tok jeg i mot en skjønn labrador hanne. Han er kastrert og fem år. Inne er han det snilleste og roligste hunden du kan tenke deg, men noe helt annet når vi går tur.
Jeg valgte jo å få meg hund for å få meg en turkamerat og en som var snill mot unger. At de også kunne få gå tur med den når de ønsker.
Men han er altså to forskjellige hunder inne og ute. På tur drar han fryktelig, men det er noe jeg kan klare å plukke av han merker jeg. Bedring bare fra i går til i dag. Han er råsterk, noe av den sterkeste hunden jeg har gått med.
Problemet er når vi møter andre hunder. Da går han helt i lås, får ikke kontakt med han og han drar noe sinnsykt, går opp på to bein og bjeffer som en gal. Her blir jeg litt rådvill, for jeg har aldri hatt en hund som har oppført seg slik.
I dag møtte vi på en liten pomeran. Han ble helt vill og jeg måtte virkelig "ta" han for å få han til å sette seg ned å roe seg. Jeg fortalte damen at hun bare skulle gå forbi helt vanlig. At jeg hadde en hund på prøve og ikke kjente hunden, men at det var god trening. Som sagt så gjort. Til slutt roet han seg såpass ned at den lille pomeranen slappet av. Og tilslutt var han så rolig at vi kunne la de hilse. Det gikk helt supert og hunden ble en leken stor liten hund. Han syns det var kjempegøy og storkoste seg når han fikk leke.
Så er litt i tvil om han blir riktig for oss. Han er kjempesnill mot meg og ungene og jeg fikk jo bekreftet at han er jo egentlig ikke aggressiv mot andre hunder, men usikker. Han er veldig sterk og jeg med mine skuldre sliter med å holde han, men det går. Jeg vet jeg hadde klart å trent bort den trekkingen. Jeg har jo et ønske om at mine barn skal få vokse opp med han og gå turer å oppleve mange gode ting som det er å ha hund.
Er det håp for en kastrert fem år gammel labrador? Hun med pomeranen mente han var en flott hund, noe jeg også syns, men hun forstod godt hva jeg tenkte på når det gjaldt styrken hans. Det er ikke en førstegangshund merker jeg. Er jo vokst opp med hunder, men mest settere. Og det er noen år siden jeg måtte ta tispa mi.
Noen med råd?