|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
Se resultatene: Sier/skriver du "balstyrig" av eget initiativ uten å stusse på det? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
17 | 10,76% |
Nei |
83 | 52,53% |
Husker ikke |
3 | 1,90% |
Vet ikke hva det betyr |
55 | 34,81% |
Deltakere: 158. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
|
![]() Bruker du ordet "balstyrig"?I går kveld kommenterte jeg til min besøkende storebror, som er kjent for å ha et svært konservativt sprog i likhet med sin yngre søster (meg) og vår felles fader, at mine sønner oppførte seg unormalt balstyrige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
intro
|
![]() Sv: Bruker du ordet "balstyrig"?Helt alminnelig ord for meg, men jeg skårer alltid 80+ på sånne "finn din egentlige alder"-tester.
De oppførte seg unormalt balstyrig må det bli, uten e på slutten.
![]() |
![]() |
#4 |
Textrovert
|
![]() Sv: Bruker du ordet "balstyrig"?Jeg kjenner til ordet, men bruker det ikke selv. Tror ingen eldre i min slekt gjør det heller.
![]() |
#5 |
flisespikker
|
![]() Sv: Bruker du ordet "balstyrig"?Jeg tror nok dessverre ikke jeg bruker det (kanskje jeg burde?). Jeg får ingen treff på FP, og da tviler jeg i grunnen på at jeg har brukt ordet andre steder.
![]() |
#6 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Bruker du ordet "balstyrig"?Nei, det er nok et ord jeg mest forbinder med gubbens farmor. Hun er 84. Det er jo mye yngre enn 102.
![]() |
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Bruker du ordet "balstyrig"?Aldri hørt det før. Hva betyr det og hvordan uttaler man det?
![]() |
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bruker du ordet "balstyrig"?Kjenner til det, men bruker det ikke. Kunne sikker funnet på å gjøre det, siden jeg som Bluen alltid blir mange tiår eldre på sånne tester, men synes det høres veldig snålt ut på nordlending.
![]() |
#13 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Bruker du ordet "balstyrig"?Jeg har aldri hørt det før, og visste forsåvidt ikke hva det betydde da jeg leste det. Men man skjønner det litt på ordet likevel da.
![]() |
#14 |
heimføing
|
![]() Sv: Bruker du ordet "balstyrig"?Bruker det aldri, men det er (var?) et helt vanlig ord, mener jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
maler
|
![]() Sv: Bruker du ordet "balstyrig"?Jeg hadde trodd noen hadde lært et svensk ord, det høres ikke norsk ut.
![]() |
#17 |
intro
|
![]() Sv: Bruker du ordet "balstyrig"?
Hørtes ut som et dialektord, ja - eller kanskje til og med egenprodusert. Det må vel være det samme som "å bale med". Betydningen av dette nu til dags er jo å streve med, men ifølge ordboka henger det opprinnelig sammen med "ståke, bråke". Det må helt sikkert være samme ledd som bal- i balstyrig, ja.
![]() |
![]() |
#20 |
Profesjonelt paranoid
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bruker du ordet "balstyrig"?Jeg lærte i hvert fall i sin tid ordet fra "Den bakvendte Familieboken ved tre av dem"(*), som skriver om Kirsten Flagstad "... kjent for sin kongeniale tolkning av forskjellige balstyrige." |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|