|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Tidsklemma
|
![]() Problemer med konsistenser og blandet matEldstemann har så lenge jeg kan huske omtrent hatt problemer med blandet mat og ulike konsistenser. Jeg har tenkt at dette går seg til. Nå er han blitt 8, og det er ingen bedring i sikte.
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Problemer med konsistenser og blandet matDet er jo ganske vanlig at kresne barn ofte har større problemer med konsistenser enn smak. Hiawata har vært sånn. Nå er han 10, og det begynner å bedre seg. For min del har det ikke vært så stort irritasjonsmoment. Jeg har servert maten stykkevis og delt, også har hver og en kunne blande det man vil. Hiawata spiste til og med helt inntil i høst ofte av et sånt barnefat, med forskjellige rom til den ulike maten. Jeg tenker at å ikke stresse med det er det beste, også går det etterhvert over. Hiawata liker fremdeles ikke saus særlig godt, men det plager meg ikke nevneverdig. Etterhvert har han vært villig til å smake litt på spaghettisaus, og nå kan vi blande kjøttet oppi, framfor å servere det ved siden av. De er fremdeles ganske små når de er åtte, altså.
![]() |
#3 |
I mål
|
![]() Sv: Problemer med konsistenser og blandet matBegge mine har vært / er sånn. Storebror har ellers vært veldig fleksi på mat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Problemer med konsistenser og blandet matJeg er nok kanskje litt utålmodig. Jeg føler bare at middagene fort blir ensidig i lengen. Ingen gryter, former, ingen mos, kjøttkaker/fiskekaker. Eneste suppen som funker er tomatsuppe.
![]() |
#7 |
I mål
|
![]() Sv: Problemer med konsistenser og blandet matVi har nesten aldri gryter og former nei. Vi har fiskegrateng og lasagne av og til. Gryte noen ganger med gjester. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Problemer med konsistenser og blandet matSliter med blandet mat hos 11-åringen her også... Har spiser en og en sort i gryterett. Til stor irritasjon i alle år, men nå ser det endelig ut som det begynner å bedre seg..
![]() |
#9 |
I mål
|
![]() Sv: Problemer med konsistenser og blandet matJeg har tilpasset mindre og mindre etter hvert som de er blitt eldre. Til storebror sitter jeg aldri og deler opp en gryterett mer for eksempel, jeg lærer ham at han får la det han ikke vil ha ligge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Borte
|
![]() Sv: Problemer med konsistenser og blandet matJeg var sånn som barn og fikk heldigvis tilpasset mat til jeg kom over det, enkelte ting hang igjen veldig lenge og jeg tror nok jeg var i tenåra før jeg spiste det meste. Frem til det fikk jeg egen mat om det var saus og stort sett tilpasset grønnsakene. Fortsatt er jeg skeptisk til en del ting, men det er heldigvis enten ting det er lett å velge vekk (feks ketsjup) eller sånt som man ikke møter på så ofte (feks ertesuppe).
![]() |
#11 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Problemer med konsistenser og blandet matSmøre meg med enda mer tålmodighet med andre ord..
![]() |
|
|