|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Curlingkone
|
![]() Kjappe, sunne og gode middagstips til matlei husmorJeg er så vanvittig lei av å lage middag for tiden.
![]() |
#3 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kjappe, sunne og gode middagstips til matlei husmorJeg kan anbefale f.eks Adams matkasse noen dager i uken annenhver eller hver tredje uke. Det har vi gjort og vi har fått masse inspirasjon!
![]() |
#4 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Kjappe, sunne og gode middagstips til matlei husmorDietten og datter faktisk. :flire:
![]() |
#6 |
koko
|
![]() Sv: Kjappe, sunne og gode middagstips til matlei husmorTid til å handle selv er topp, men matkasse en periode for å få inspirasjon på kjøkkenet støtter jeg.
![]() |
#7 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Kjappe, sunne og gode middagstips til matlei husmorLegg uskrelte amadinepoteter eller fjellmandel i en form. Olje og flaksalt på. I ovnen på 230 grader i 15-20 minutter. Sett ned varmen til 200 grader og legg spinat og laksestykker i samme form. Pesto oppå laksestykkene. Litt sitron, hvitløk og olivenolje over spinaten. Stek i ca. 10 minutter til. (gjelder Frøyas laks, er stykkene mindre/tynnere, kort ned steketid til 8 minutter) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Kjappe, sunne og gode middagstips til matlei husmorSkjær opp litt grønnsaker. Litt sånn halvdvaske er fint til dette formålet. Gulrot, søtpotet, purre og squash har jeg brukt. Legg over laks i terninger. Krydre litt. Skvis over en tube rekeost og sleng det i ovnen. Ca 200 grader i en halvtime muligens. Server med pasta eller ris. Eller potetmos. Veldig godt.
![]() |
#10 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Kjappe, sunne og gode middagstips til matlei husmorHelt enig i at matpause hadde vært fint. Om jeg ikke hadde vært hjemme i ulønnet permisjon og hadde hatt dårlig tid til handling og planlegging.
![]() |
#12 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Kjappe, sunne og gode middagstips til matlei husmorMin klassiker om det skal gå raskt og jeg er litt lei er fiskekaker med ris og wokede grønnsaker. Det er som oftest populært. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Kjappe, sunne og gode middagstips til matlei husmorVi skal ha en pose pytt i panne i dag og så steker jeg godt kjøtt til og kutter opp noe ekstra grønnsaker og hiver alt oppi.
![]() |
#14 |
koko
|
![]() Sv: Kjappe, sunne og gode middagstips til matlei husmorTips: klargjør maten kvelden før eller når ettåringen sover. Da er det bare å hive den (maten altså, ikke ungen) i ovnen/på varmen i fornuftig tid før servering.
![]() |
#15 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Kjappe, sunne og gode middagstips til matlei husmorSynes godtlevert først og fremst har hjulpet oss veldig til å lære nye retter og bli kjent med råvarer vi ellers "aldri" bruker, så for oss har det vært en boost ifht matleihet og gammel tralt. Selv om vi sikkert hadde hatt tid til å handle, isolert sett. Vi gjorde jo det før. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Kjappe, sunne og gode middagstips til matlei husmorWokking er helt klart noe jeg må prøve igjen. Utrolig lenge siden sist. Vi har gass også, så får høy fin varme.
![]() |
#17 |
Stadig innom
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kjappe, sunne og gode middagstips til matlei husmorHar du prøvd slowcooker/croc pot? Maten lager seg selv etter at du har gjort noen forberedelser og du har hendene fri. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Kjappe, sunne og gode middagstips til matlei husmorHva med ovnsomelett? Rester av kokt potet i skiver eller terninger, pølsebiter eller stekt bacon og stekt løk has i en form. Dryss over revet ost. Pisk sammen egg (2 per pers), salt og pepper og hell over. Til fire personer (dvs 8 egg) stekes den ca 20-25 minutter på 200 grader. Server gjerne med brød.
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kjappe, sunne og gode middagstips til matlei husmorWok er flott og godt! Vi lager wok med kylling, ferdigstrimlet svinekjøtt eller biffkjøtt. Av grønnsaker bruker vi f.eks paprika, hvitløk, små tomater, løk, ananas, sukkererter og vannkastanjer. Har man dårlig tid kan man også skjære det opp ferdig dagen før. Bruker jasmin til, men nudler går også an om man liker det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Off the map.
|
![]() Sv: Kjappe, sunne og gode middagstips til matlei husmorRema har ferdigposer med ferske wokgrønnsaker. For sunn og veldig kjapp middag, da wokkes dette, noe ferdig oppskjært kjøtt eller fisk + nudler og sur-søt saus. 10-12 minutt.
![]() |
|
|