Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kjappe, sunne og gode middagstips til matlei husmor

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-15, 13:07   #1
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Kjappe, sunne og gode middagstips til matlei husmor

Jeg er så vanvittig lei av å lage middag for tiden.
Ikke minst lei av å finne ut hva vi skal ha.
Med sutrete ettåring hengende i beina mens jeg lager middag gjør at jeg er på jakt etter middagsretter av typen, ta en pose frosne grønnsaker pluss dietten og datter. Sleng en halvtime i ovnen. Og vil, et herremåltid er på bordet.

Noen som har noen slike gode oppskrifter?

Gammel 16-02-15, 13:08   #2
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjappe, sunne og gode middagstips til matlei husmor.

Ikke putt datteren i ovnen er du snill.

Gammel 16-02-15, 13:09   #3
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjappe, sunne og gode middagstips til matlei husmor

Jeg kan anbefale f.eks Adams matkasse noen dager i uken annenhver eller hver tredje uke. Det har vi gjort og vi har fått masse inspirasjon!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-15, 13:11   #4
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Dietten og datter faktisk. :flire:
Ditten og datten forsøkte jeg å skrive.
Adams matpause og slikt er uaktuelt.
Jeg har tid til å handle selv.

Gammel 16-02-15, 13:12   #5
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Ny telefon her. Den har ikke lært seg hvordan jeg skriver enda.
Men matpause er digg. Matlagingspause likeså. :lei:

Gammel 16-02-15, 13:13   #6
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 51
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Tid til å handle selv er topp, men matkasse en periode for å få inspirasjon på kjøkkenet støtter jeg.

Gammel 16-02-15, 13:14   #7
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Legg uskrelte amadinepoteter eller fjellmandel i en form. Olje og flaksalt på. I ovnen på 230 grader i 15-20 minutter. Sett ned varmen til 200 grader og legg spinat og laksestykker i samme form. Pesto oppå laksestykkene. Litt sitron, hvitløk og olivenolje over spinaten. Stek i ca. 10 minutter til. (gjelder Frøyas laks, er stykkene mindre/tynnere, kort ned steketid til 8 minutter)

Rømme til.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-15, 13:22   #8
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Skjær opp litt grønnsaker. Litt sånn halvdvaske er fint til dette formålet. Gulrot, søtpotet, purre og squash har jeg brukt. Legg over laks i terninger. Krydre litt. Skvis over en tube rekeost og sleng det i ovnen. Ca 200 grader i en halvtime muligens. Server med pasta eller ris. Eller potetmos. Veldig godt.

Gammel 16-02-15, 13:25   #9
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Mmm! Dette var to fine oppskrifter.
Trenger nye måter å spise fisk på. Går mye i det samme kjenner jeg.

Gammel 16-02-15, 13:26   #10
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Helt enig i at matpause hadde vært fint. Om jeg ikke hadde vært hjemme i ulønnet permisjon og hadde hatt dårlig tid til handling og planlegging.

Gammel 16-02-15, 13:26   #11
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Matkasse! Makan!

Gammel 16-02-15, 13:28   #12
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min klassiker om det skal gå raskt og jeg er litt lei er fiskekaker med ris og wokede grønnsaker. Det er som oftest populært.

Evnt, det vi kaller pølsegryte, som simpelthen er grønnsaker lett kokt i buljong og med pølsebiter i og ris til. Enkelt å tilpasse til det du har liggende og populært hos mange barn.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-15, 13:28   #13
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Vi skal ha en pose pytt i panne i dag og så steker jeg godt kjøtt til og kutter opp noe ekstra grønnsaker og hiver alt oppi.

Gammel 16-02-15, 13:30   #14
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 51
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Tips: klargjør maten kvelden før eller når ettåringen sover. Da er det bare å hive den (maten altså, ikke ungen) i ovnen/på varmen i fornuftig tid før servering.

Gammel 16-02-15, 13:31   #15
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Synes godtlevert først og fremst har hjulpet oss veldig til å lære nye retter og bli kjent med råvarer vi ellers "aldri" bruker, så for oss har det vært en boost ifht matleihet og gammel tralt. Selv om vi sikkert hadde hatt tid til å handle, isolert sett. Vi gjorde jo det før.

Vi har senere laget flere av rettene om igjen når vi først har blitt "tvunget" til å prøve dem en gang. En av de siste favorittene er kyllingwok.

Wok det du har av grønnsaker (finsnittet kål, paprika, brokkoli, løk, hvitløk, sukkererter, mais, whatever), wok kjøtt (f.eks. kylling) og kok nudler som anvist på pakken (det er 4-5 min fra vannet koker - nudler får du både lyse og fullkorn). Tror det var angitt i underkant av ca 400 gr grønnsaker og 400 kjøtt til en familie på 4, og så nudlene i tillegg.

Kan enten krydre med salt , pepper, litt soyasaus, skvis en lime over om du har - eller du kan bruke en av de ferdige woksausene i eksotisk-hylla. Vi er glade i thaisausen med koriander og lime, men det er mange gode.

Veldig fint om det blir rester av denne, synes vi, fordi den er god og enkel å varme etter skoletid dagen etter. Så vi lager litt rikelig når vi først er i gang.

Hjemmelagete fiskenuggets: skjær fisk - f.eks. laks - i passe nuggetsbiter, dypp i sammenpisket egg og i knust cornflakes, stekes. Dette er gøy for unga, også.

For en twist kan du blande i litt søt chilisaus i egget. Eller servere dem med søt chilisaus som dip. Ha til det du liker - ris, ovnsbakte grønnsaker, ris... whatever.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-15, 13:35   #16
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Wokking er helt klart noe jeg må prøve igjen. Utrolig lenge siden sist. Vi har gass også, så får høy fin varme.
Ettåringer sover så begrenset, så har jeg litt å gjøre må jeg prioritere hardt. Og syns matlaging er såpass blæh for tiden at det blir bortprioritert.
Jeg som har laget et fra bunnen omtrent, i lang lang tid nå.

Gammel 16-02-15, 17:45   #17
Nima
Stadig innom

Nima sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Har du prøvd slowcooker/croc pot? Maten lager seg selv etter at du har gjort noen forberedelser og du har hendene fri.
Google oppskrifter. Evt en tråd her inne.
http://www.elkjop.no/product/hjem-og...ot-slow-cooker

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-15, 17:48   #18
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Hva med ovnsomelett? Rester av kokt potet i skiver eller terninger, pølsebiter eller stekt bacon og stekt løk has i en form. Dryss over revet ost. Pisk sammen egg (2 per pers), salt og pepper og hell over. Til fire personer (dvs 8 egg) stekes den ca 20-25 minutter på 200 grader. Server gjerne med brød.

Ellers anbefaler jeg å lage minst doble porsjoner av mat når du lager noe og så fryse ned. Det hjelper veldig å bare kunne ta opp hjemmelagede kjøttkaker eller kjøttsaus fra fryseren og så bare lage tilbehøret.

Gammel 16-02-15, 19:08   #19
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Wok er flott og godt! Vi lager wok med kylling, ferdigstrimlet svinekjøtt eller biffkjøtt. Av grønnsaker bruker vi f.eks paprika, hvitløk, små tomater, løk, ananas, sukkererter og vannkastanjer. Har man dårlig tid kan man også skjære det opp ferdig dagen før. Bruker jasmin til, men nudler går også an om man liker det.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-15, 19:55   #20
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Rema har ferdigposer med ferske wokgrønnsaker. For sunn og veldig kjapp middag, da wokkes dette, noe ferdig oppskjært kjøtt eller fisk + nudler og sur-søt saus. 10-12 minutt.

Har jeg litt bedre tid så skjærer jeg opp noe ekstra grønnsaker.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:58.