Hvordan "slanke" en 13-åring?
Altså, hvordan få han til å stoppe opp i vekt til han vokser? Han er ca 157 nå. Han plages av "pupper" og at buksene er trange i livet, litt "bilring". Altså vi snakker ikje om dette hjemme, men han nekter gå i bar overkropp og gruer seg til svømming osv.
Så vi ønsker å bremse vekten hans litt. Har også et barn som må opp i vekt i følge helsesøster så dette er ikke så lett.
Tenker kanskje lunsjen hans kan være en synder. Han får to skiver stort sett med mager servelat eller brunost. I tillegg til mye frukt.
Idag hadde han to skiver servelat. Et bittelite eple, en Kiwi, litt blåbær og gulrot
Han vil ofte ha kakao, ber om mer mat, spiser veldig mye når vi har god middag, elsker grønnsaker og frukt. Ungene får ikke ukepenger lenger pga han brukte de på mcdonald. (En cheeseburger koster 10kr). Jeg tror også han sniker i skaper etter godteri og kjeks.
Han trener 2 ganger i uken på kampsport (ikke kondisjonstrening). Sykler 3km hver vei til skolen hver dag.
Det blir mye stillesitting med kompiser etter skolen.
Hvordan bør jeg gå fram på best mulig måte?
Sier vi noe til han?
Hvordan forklare en 13 åring dette uten å ødelegge forhold til mat og vekt?
Hvor mye frukt?
Jeg er på gyngende grunn her og vet ikke hvordan vi skal gripe problemet. Vi ønsker jo ikke at det skal utvikle seg til overvekt som blir et større problem.
Tips og råd?
Noen som har vært i samme situasjon?
|