Hacking av SEN-konto (Sony)
For en tid tilbake mottok jeg et par mailer fra Sony. Den første takket for kjøpet av et spill, den andre kunne fortelle meg at jeg hadde endret innloggingsinformasjonen.
Jeg hadde hverken kjøpt spill eller forandret logg- på- ID.
Sperra kortet som var tilknyttet kontoen, og fikk omsider tak i kundeservice som fiksa ny innloggins ID for meg.
Så langt alt greit.
Men så spurte jeg om å få refundert beløpet som var brukt. Og her er svaret som kom:
Sitat:
Hi LilleRosin,
Thanks for your recent contact with PlayStation Support about your Sony Entertainment Network (SEN) account.
I understand from our contact that you did not recognise some transactions on your account, and you reported these transactions as unauthorised. As these transactions were made via our online webstore, we're unable to take action against any consoles for processing this purchase. We will however investigate any devices involved where possible and take action where appropriate, however we will be unable to share details of this.
Unfortunately, as the account holder you are responsible for all use of your SEN account, including all purchases, and agree to pay for all orders placed using your SEN account. For this reason, we cannot offer a refund for these transactions - this is outlined in our Terms of Service.
As PlayStation Network has not been compromised, I can assure you that any information stored on our servers is secure. We would highly recommend that you change your account password to re-secure your account. The billing details have already been removed from your account.
... litt svada
Ble rimelig pissed, ettersom min tolkning av svaret er at siden de ikke kan koble kjøpet til noe konsoll, så er det sikkert jeg som har kjøpt det online. Eventuelt så har noen andre brukt min konto, men det bryr de seg ikke om siden det er jeg som står ansvarlig for all bruk av kontoen.
Svarte at jeg kom til å åpne en kortreklamasjonssak, og ta det videre til Forbrukerrådet. Og får følgende svar:
Sitat:
Hei, LilleRosin
Takk for e-posten din om din Sony Entertainment Network (SEN)-konto.
Vi vil bare opplyse deg om at hvis du ber om en tilbakebetaling via banken kan det føre til at kontoen og konsollen suspenderes. Dette fordi kjøpet ikke kan trekkes tilbake av oss.
Jeg er ganske
Først fraskrive seg alt ansvar ifm misbruk av konto. Og så kan de stenge kontoen dersom jeg går til banken?!
Noen som har vært borti noe lignende?
Og hvordan kan dette være lovlig? Sony er jo ikke akkurat et pusleselskap, så regner med de har forsikra seg foran og bak, men altså!