Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barna
Hva opplever dere er det beste for barna å ha av ytterklær nå på denne tiden av året og frem til sommeren?
Jeg tenker at her vi bor hvor det er 3-4 årstider i løpet av en vanlig dag så er det greit å ha et lite utvalg. Men jeg har inntrykk av at de ansatte i barnehagen vår ofte velger den enkleste løsningen uansett og det er hel dress. Jeg forstår at det er mye arbeid å skulle hjelpe så mange barn med påkledning så enklest mulig er en fordel.
Det jeg mener hadde vært greit var følgende:
- bomullsanorakk-/jakke og evt bukse til milde men tørre dager (jeg liker selv mye bedre bomullsytterklær enn skallklær)
- regnklær
- 2-delt skallsett eller hel skalldress til småkalde dager med fuktig bakke
Dersom barnet har bukse og jakke har man mulighet til å bruke kun bukse med fleecegenser eller ullgenser på overkroppen. Noe jeg selv ville foretrukket å ha på meg når solen varmer men det er fukt i bakken. Med hel dress kan det ofte bli unødvendig varmt.
Men er det bare irriterende og masete med en mor som ønsker 3 ulike typer ytterklær? Eller ville du hatt forståelse for det?