Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hvor mye betyr egentlig vekt på sykkel?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-15, 20:02   #1
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor mye betyr egentlig vekt på sykkel?

Jada, jeg kjøpte meg ny i fjor vår. Den ble stjålet i sommer, så da må jeg ha ny igjen.

Så spørsmålet er; for en som skal sykle til og fra skolen, rundt i Oslo og tidvis med en 18 kg tung 4-åring i barnesete, hvor mye betyr vekt? Så mye at det er verdt å betale 2-3000,- ekstra for å gå fra 13-14 til 10 kg?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 21:33   #2
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye betyr egentlig vekt på sykkel?

Jeg liker at sykkelen min er stabil naar jeg skal sykle i byer. Eneste grunnen for meg til aa velge en lettere sykkel, er hvis jeg maa löfte den opp og ned steder. Det maa jeg ikke, ergo betaler jeg ikke ekstra for lettere. Er definitivt bare i kategorien hobbysykler!

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 21:41   #3
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Til transportsykling som du beskriver har ikke vekten så mye å si. Skal du dra over røtter og steiner derimot...

Jålebeinet er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 22:02   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde ikke det hadde noe å si før jeg fikk meg en lettere sykkel beregnet for bysykling. I Oslo må du jo så godt som alltid oppover ganske mange kilometer og da har vekt (og ordentlige gir) endel å si.

Sykkelen jeg har nå er ikke kjempelett, men betydelig lettere enn typiske damesykler og billigsykler.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 22:09   #5
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg sykler på lette sykler og synes tunge sykler er noe herk. (Men så er jeg jo over middels gira på sykling generelt og bruker sykling som trening, så om du bør høre på meg er en annen sak...)

Skal du sykle med et barn bakpå sykkelen og har en del oppoverbakker på veien, hadde jeg definitivt brukt 2-3000 ekstra på å redusere vekta med noen kilo dersom du har råd til det

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 22:09   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det har overraskende mye å si, selv om jeg bare kjører på asfalt og så godt som aldri kjører over røtter på vei til og fra jobb. Jeg har valgt å legge de ekstra 3-4000 i en sykkel som er lettere (og som også har bedre gir, bremser mm).

Jeg er en temmelig slapp syklist, bør jeg sikkert presisere. Jeg sykler i skjørt, sånn for å gi deg et bilde av hvor jeg er på skalaen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 22:10   #7
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg liker at sykkelen min er stabil naar jeg skal sykle i byer. Eneste grunnen for meg til aa velge en lettere sykkel, er hvis jeg maa löfte den opp og ned steder. Det maa jeg ikke, ergo betaler jeg ikke ekstra for lettere. Er definitivt bare i kategorien hobbysykler!

Den er stabil selv om den er lett, men det er mindre å drasse på. Lettere å sykle. Jeg foretrekker helt klart en lettere sykkel, men trenger ikke carbonsykkel liksom.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 22:18   #8
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er en temmelig slapp syklist, bør jeg sikkert presisere. Jeg sykler i skjørt, sånn for å gi deg et bilde av hvor jeg er på skalaen.

Det er der jeg er også. Så jeg har ikke tenkt å bruke den til trening, liksom. Men jeg må sykle opp hele Sognsveien på vei hjem (for de som er lokalkjent).

Hvor mye veier sykkelen din da, Tallulah?

Gammel 08-04-15, 22:28   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en eldre modell av denne. Den veier 11 kg.
http://www.hardrocx.no/portfolio_ite...ne-c3-sl-disc/

Også et lite tips: når selgeren har klart å overtale deg til å legge på en 1000-lapp ekstra for å velge en modell som er ett kg lettere enn den du egentlig skulle ha, så ikke la ham overtale deg til å betale 1000 kr for en bedre sykkellås - som veier ett kg mer enn den låsen du hadde tenkt å velge, til 300. Jeg er fortsatt ganske fornøyd med meg selv for at jeg gjennomskuet den i tide.

Gammel 08-04-15, 22:32   #10
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er der jeg er også. Så jeg har ikke tenkt å bruke den til trening, liksom. Men jeg må sykle opp hele Sognsveien på vei hjem (for de som er lokalkjent).[/b]?

Da kjøper du en lett sykkel :bor ikke i Oslo men har løpt hele Sognsveien mange ganger:

Gammel 08-04-15, 22:34   #11
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Åh, si ikke det. Jeg har syklet på stisykkel i kjole og med høye hæler. På klikkpedaler. Tvers gjennom hele sentrum - på en lørdags formiddag (Og jeg har deltatt på sykkelritt - dog ikke iført kjole!!)

Gammel 08-04-15, 22:43   #12
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Det har mye å si og jeg kan virkelig anbefale å legge litt ekstra i en lettere sykkel.
Jeg har en sykkel som veier 8 kilo (carbon) og elsker, elsker, elsker den!
Jeg kjøpte den for øvrig brukt til en brøkdel av nypris - det kan anbefales.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 22:45   #13
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Schnuppa, her.

Jeg kjøpte den for øvrig brukt til en brøkdel av nypris - det kan anbefales.

Ja, følger med på finn.no, men jeg er så liten at de færreste som selges har rammestr. som meg. Pluss at jeg må ha plass til skjørtet mitt. Så utvalget av bruktsykler er noe begrenset.

Gammel 08-04-15, 22:51   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Ja, følger med på finn.no, men jeg er så liten at de færreste som selges har rammestr. som meg. Pluss at jeg må ha plass til skjørtet mitt. Så utvalget av bruktsykler er noe begrenset.

Jeg sykler uten problem med skjørt på "herresykkel". Damemodell er bare tull, syns jeg.

Gammel 08-04-15, 22:53   #15
Input

Input sin avatar

Standard

Blir ikke skjørtet liksom liggende over stanga og dyttet opp så du viser mye av lårene? Jeg er ganske blyg av meg, så det skjer ikke at jeg viser noe mer enn knærne.

Uansett er det jo kanskje vanskelig å finne en herresykkel som er liten nok. Det er "ingen" menn som er under 160 cm høye.

Gammel 08-04-15, 23:09   #16
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke vekta har så mye å si til hverdagssykling. Har kjørt rundt på mange modeller som er tunge som fjell, og gjør det til dels fortsatt. Og så har jeg bred erfaring med å sykle med alskens skjørt og kjoler. Du trenger jo ikke akkurat en gammeldags herremodell med rett stang - hybrider og terrengsykler er jo ikke sånn. Anbefaler en damemodell (ser vi har samme høyde).

Synes for øvrig ikke det gjør den helt store forskjellen på farta eller komforten om jeg kjører terrengsykkelen eller hybriden heller.

Gammel 08-04-15, 23:10   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er der jeg er også. Så jeg har ikke tenkt å bruke den til trening, liksom. Men jeg må sykle opp hele Sognsveien på vei hjem (for de som er lokalkjent).

Hvor mye veier sykkelen din da, Tallulah?

Min veier 11 kilo, tror jeg. Jeg har også bare oppoverbakke hjem fra jobb og kortere vei en deg, og jeg merket forskjell. Hadde jeg bodd i Danmark kunne jeg hatt et tungt drog av en stabil damesykkel, men Oslo er jo ei grop du må ut av samme hvor du skal. Jeg har ikke en treningssykkel, men en bysykkel (Globe) fra Specialized. De kan sykkel.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 23:11   #18
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg har "arvet" lett sykkel av min sykkelgale mann, og det monner med lett sykkel, altså. Også de gangene jeg bare sykler Gløs-Dragvoll med kombinasjonen skjørt og sykkelsko på sykkelfanatikersykkel.

Anbefaler lett sykkel og klikkpedaler.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 23:17   #19
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner også forskjell på min(e) og mannens sykkel, altså - hans er i 25 000-kronersklassen som ny (kjøpt brukt), mens min vel kostet rundt 5000. (Begge er for dyre til at jeg noensinne parkerer dem utendørs.) Om jeg ville merket forskjell på en til 3000 kontra 5000, tviler jeg sterkt på. Klikkpedaler vinner jeg omtrent ingenting på tidsmessig, bare en hel masse angstmessig.

Gammel 08-04-15, 23:21   #20
Input

Input sin avatar

Standard

Klikkpedaler kommer jeg aldri til å tørre å bruke.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:40.