|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Når kan jeg plante ut pelargoniaen?Og når kan jeg kjøpe sommerblomster til pottene?
![]() |
#2 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Når kan jeg plante ut pelargoniaen?Her hos oss litt lenger øst er hovedregelen "etter 17. Mai", men poenget er vel at det må være garantert frostfritt om natta. Jeg pleier å plante lobelia og petunia ut rundt 17. Mai og dekke dem til om natta enda ei uke eller to, pelargoniene venter jeg enda litt med. Det vil si, jeg har rundt ti stykker i vinteropplag, så de får stå ute på dagtid for å venne seg litt til været i en overgangsperiode. For tida får de bare et par timer ute på ettermiddagen, men etter hvert hiver jeg vel alt ut før jeg drar på jobb om morgenen. Eller, mannen kan gjøre det.
— Roald Dahl, Matilda Sist redigert av Matilda : 24-04-15 kl 09:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Epikur
|
![]() Sv: Når kan jeg plante ut pelargoniaen?Til og med vi i H1 venter til 17. mai (evt 16.) for jeg har flere ganger opplevd plutselig snøfall i mai, plutselig nattefrost osv.
![]() |
#4 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når kan jeg plante ut pelargoniaen?Perlagoniane må vente, men jeg har brukt seksti kroner på to brett stemorsblomster bare fordi jeg hadde lyst. Gjorde det samme i fjor og i forfjor og det gikk bra. Også har jeg kjøpt noen hardfør krydderurter. Av den typen som overvintrer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Når kan jeg plante ut pelargoniaen?Den er grei, da får de stå på vaskerommet enn så lenge. Utfordringen min er at vi ikke har et eneste egnet sted i huset hvor de kan stå, så nå står de egentlig for varmt.
![]() |
#6 |
Epikur
|
![]() Sv: Når kan jeg plante ut pelargoniaen?Stemor tåler inntil 5 minusgrader, så det er ingen fare.
![]() |
#7 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Når kan jeg plante ut pelargoniaen?Stemorsblomster har jeg hatt ute siden uka før påske, sammenplanting med påskeliljer. De har klart seg finfint. De jeg har sådd sjøl får bo inne litt til.
![]() |
![]() |
#8 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Når kan jeg plante ut pelargoniaen?Jeg har plantet ut lobelia og hengepetunia. Det gikk så fint i fjor, så jeg tar sjansen igjen nå. Følger med på været, så vhis det blir meldt plutselig nattefrost, kan jeg alltisd ta balkongkassene innunder taket og holde dem lunt.
![]() |
#9 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Når kan jeg plante ut pelargoniaen?Fristet her også men venter foreløpig med sommerblomster. Det er bare 2 grader på morgenen, i går var det riktignok 8 men det skal bli kjøligere igjen.
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Når kan jeg plante ut pelargoniaen?Stemor er greit, men jeg har også noen pellargoniai vineropplag som nå som våren er kommet står for varmt (de har egentlig stått for varmt det meste av vinteren, så jeg er spent på om de klarer seg ute) de får vente litt til, det SNØR jo. (i 6 plussgrader, vel og merke...)
![]() |
|
|